Ostatnia aktualizacja: 23.01.2013 21:00
Naukowcy po raz kolejny pokazali możliwości genów. Na DNA zapisali przemowę Martina Luthera Kinga oraz sonety Szekspira.
Foto: sxc.hu
Charyzmatyczna przemowa na nowym nośniku: DNA
Mowę „I have a dream” teraz można odczytać z DNA. Brytyjscy naukowcy zapisali ją na cząstkach genów, a następnie odczytali ze 100-procentową dokładnością, bez jakichkolwiek zniekształceń.
Jak na razie koszt zsyntetyzowania genetycznej informacji jest olbrzymi, ale nie da się ukryć, że DNA jest nośnikiem przyszłości, zwłaszcza jeśli chodzi o przechowywanie długoterminowe. - Jedną z wspaniałych cech DNA jest to, że nie potrzeba tutaj żadnej elektryczności - mówi dr Ewan Birney z European Bioinformatics Institute (EBI), gdzie „nagrywano” na DNA dane. - Wystarczy tylko trzymać je w chłodzie, w suchym i ciemnym miejscu. Zapewne także technika odczytu DNA będzie zawsze obecna.
W zeszłym roku podobny eksperyment przeprowadzili Amerykanie, a wyniki opublikowali w konkurencyjnym czasopiśmie „Science”. Im udało się zapisać w DNA całą książkę.
Wszystko zajęło przestrzeń mniejszą od pyłku kurzu.

DNA może przechować olbrzymie ilości informacji, która nie zniknie przez tysiące lat, czytamy na łamach najnowszego numeru Nature. Jak na razie koszt zsyntetyzowania genetycznej informacji jest olbrzymi, ale nie da się ukryć, że DNA jest nośnikiem przyszłości, zwłaszcza jeśli chodzi o przechowywanie długoterminowe.

- Jedną z wspaniałych cech DNA jest to, że nie potrzeba tutaj żadnej elektryczności - mówi dr Ewan Birney z European Bioinformatics Institute (EBI), gdzie „nagrywano” na DNA dane. To czysta biochemia, a po zapisaniu nie potrzeba już żadnych czynności konserwatorskich. - Wystarczy tylko trzymać je w chłodzie, w suchym i ciemnym miejscu. Zapewne także technika odczytu DNA będzie zawsze obecna.

Przeczytaj, jak zapisać dane na DNA>>

Brytyjski zespół z EBI zapisał na DNA fragment klasycznego anty-rasistowskiego przemówienia Luthera Kinga, zdjęcie Instytutu w formacie .jpg, pracę o podwójnej helisie DNA Watsona i Cricka z 1953 roku w formacie .pdf, wreszcie wszystkie sonety Szekspira w formacir .txt. Wszystko zajęło przestrzeń mniejszą od pyłku kurzu.

(ew/NewScientist/BBC)

Zobacz więcej na temat: BBC DNA

DNA przechowa dane. Bardzo dużo danych

Ostatnia aktualizacja: 20.08.2012 01:25
Bioinżynierowie z Harwardu przechowali ok. 700 terabajtów w jednym gramie DNA. Co więcej, naukowcy "przegrali" dane kilkadziesiąt razy, łącznie przechowując 5,5 petabajta. To będzie rewolucja.

Każdy z nas ma w sobie setki błędów genetycznych

Ostatnia aktualizacja: 07.12.2012 21:13
Każdy człowiek ma w swoim DNA kilkaset błędów genetycznych. Takiego zdania są badacze z Wielkiej Brytanii, którzy przebadali pod tym względem tysiąc osób.

Odkryliśmy poczwórne DNA. Może mieć związek z rakiem

Ostatnia aktualizacja: 21.01.2013 00:01
To zaskakujące: 60 lat po odkryciu, że DNA jest podwójna helisą, naukowcy odkryli w naturze jej poczwórną wersję.

Możemy stworzyć małego neandertalczyka. Potrzebna matka-ochotniczka

Ostatnia aktualizacja: 22.01.2013 14:50
Tak twierdzi profesor George Church z Harwardu. Procedura w większości krajów świata nie jest legalna.