Poznaliśmy DNA 201 mikrobów. Bakterie szokują badaczy

Ostatnia aktualizacja: 15.07.2013 13:13
Te jednokomórkowe organizmy są najbardziej różnorodną grupą na ziemi. Badacze chcą zrozumieć, dlaczego.
Poznaliśmy DNA 201 mikrobów
Te jednokomórkowe organizmy są najbardziej różnorodną grupą na ziemi. Badacze chcą zrozumieć dlaczego.
Wnikliwa analiza aż 201 genomów pomogła nie tylko lepiej zrozumieć rolę, jaką mikroby grają w swoich środowiskach, ale poprawić także drzewo genealogiczne bakterii. Wyniki badań publikuje Nature.
- Przez niemal 20 lat wiedzieliśmy bardzo niewiele na temat niektórych regionów na drzewie życia - mówi Phil Hugenholtz z University of Queensland (Australia). - Nasz projekt to pierwsza próba systematycznego badania tych białych plam.
Mikroby są wszędzie. Znajdują się nawet w najbardziej nieprzyjaznych warunkach: na pustyniach i w podlodowych jeziorach w temperaturach poniżej zera. Naukowcy szacują, że istnieje około miliona gatunków.
Teraz naukowcy wykorzystali niwą technikę sekwencjonowania DNA, która umożliwia dokonanie tego na podstawie jednej komórki. A zatem bakterii nie trzeba już rozmnażać w probówkach.

Wnikliwa analiza aż 201 genomów pomogła nie tylko lepiej zrozumieć rolę, jaką mikroby odgrywają w swoich środowiskach, ale także poprawić znane nam dotąd drzewo genealogiczne bakterii. Wyniki badań publikuje "Nature".

- Przez niemal 20 lat wiedzieliśmy bardzo niewiele na temat niektórych obszarów na drzewie życia - mówi Phil Hugenholtz z University of Queensland (Australia). - Nasz projekt to pierwsza próba systematycznego badania tych białych plam. - podkreśla.

Mikroby są wszędzie. Żyją nawet w najbardziej nieprzyjaznych warunkach: na pustyniach i w podlodowych jeziorach w temperaturach poniżej zera. Naukowcy szacują, że istnieje około miliona gatunków. Niestety, jedynym miejscem, gdzie mikroby źle się czują, jest laboratorium. Niektóre z bakterii po prostu nie chcą się tam rozmnażać, niezwykle trudno jest zatem dokładnie je zbadać.

Teraz naukowcy wykorzystali nową technikę sekwencjonowania DNA, która umożliwia dokonanie tego na podstawie tylko jednej komórki. A zatem bakterii nie trzeba już rozmnażać w probówkach. Dzięki temu poznaliśmy właśnie 201 genomów mikrobów, które żyją m.in. w gorących źródłach w Newadzie i na dnie oceanu.

- Odkrywamy teraz niespodziewane cechy metaboliczne, które rozszerzają nasze rozumienie biologii - mówi Tanja Woyke z amerykańskiego Department of Energy Joint Genome Institute. Okazuje się też, że DNA zbadanych bakterii jest bardzo różne od pozostałych. Już wiadomo, że do rodzinnego drzewa mikrobów będzie trzeba dodać 29 nowych gałęzi. A to przecież dopiero początek badań!

(ew/bbc)

Zobacz więcej na temat: biologia NAUKA

Naukowcy odkryli bakterie żyjące przy -15°C

Ostatnia aktualizacja: 24.05.2013 00:50
Jak dotąd za główną przeszkodę w rozwoju życia na Marsie czy księżycach Saturna uważano lodowate temperatury. Ostatnie odkrycia pokazują, że bakterie wytrzymają spory mróz.

Zamrożone rośliny sprzed setek lat znów żyją

Ostatnia aktualizacja: 28.05.2013 14:30
Próbki mają 400 lat i pochodzą z Arktyki. Naukowcy potwierdzają: powróciły do życia.

Jezioro Wostok może być pełne życia, w tym ryb

Ostatnia aktualizacja: 09.07.2013 15:00
Nowe dane z próbki pobranej jeszcze w latach 1990. przez Amerykanów sugerują, że w ukrytym pod antarktycznym lodem jeziorze może istnieć skomplikowany biosystem. Może nawet ryby.