Ta planeta składa się z 26 proc. wody

Ostatnia aktualizacja: 11.10.2013 15:10
Astronomowie mają dowody na istnienie niewielkiej, skalistej planety, złożonej w jednej czwartej z wody. To dużo więcej niż Ziemia, której masa tylko w 0.05 proc. (jedna dwutysięczna) składa się z tego związku.

To pierwsza znana nam skalista planeta z wodą poza Ziemią.

- Nasze wyniki pokazują, że we Wszechświecie można znaleźć nadające się do zamieszkania egzoplanety - mówi Jay Farihi, astronom z Cambridge University i główny autor badań.

Niestety, ta konkretna planeta nie nadaje się kompletnie do tego, by się na nią przeprowadzić. Obecnie jest już tylko zbitką odłamków, krążących wokół gwiazdy centralnej, białego karła GD 61.

Ale nie zawsze tak było. Farihi i jego zespół uważają, że ciało to kiedyś było normalną skalistą planetą, ale kolizja z innym ciałem - może inna planetą - zepchnęła je zbyt blisko macierzystej gwiazdy, której grawitacja dosłownie rozerwała planetkę na strzępy.

Badacze z Wielkiej Brytanii użyli Teleskopu Hubble’a, aby odkryć skład chemiczny planety.  Znaleźli dowody na wielkie ilości tlenu, ale bardzo mało śladów węgla. Tamtejszy tlen jest zatem zapewne składnikiem wody.GD 61 i jego pokawałkowana planeta rzucają nieco światła na przyszłość Ziemi. Za sześć miliardów lat także nasze Słońce stanie się białym karłem, a jego grawitacja zacznie przyciągać coraz więcej kosmicznych skał. Czy i Ziemia skończy jako chmura odprysków?Wyniki badań zespołu prof. Farihiego publikuje pismo „Science”.

(ew/PopSci)

Zobacz więcej na temat: astronomia NAUKA

80 lat świetlnych od nas leci sobie wolna planeta

Ostatnia aktualizacja: 10.10.2013 15:00
Nie posiada własnej gwiazdy. Astronomowie znaleźli ją dzięki teleskopowi Pan-STARRS 1. Samotniczkę nazwano PSO J318.5-22.