Odkryto wodę na pięciu egzoplanetach

Ostatnia aktualizacja: 06.12.2013 13:00
NASA poinformowała o wykryciu śladów wody w atmosferach aż pięciu planet okrążających inne gwiazdy.

Dane pochodziły z Kosmicznego Teleskopu Hubble’a. Planety z wodą oznaczane są jako WASP-17b, HD209458b, WASP-12b, WASP-19b oraz XO-1b. Wszystkie znajdują się stosunkowo niedaleko Słońca.

Woda najprawdopodobniej jest dość powszechnym składnikiem obcych planet. Po raz pierwszy jednak  zbadano i porównano chemiczne sygnatury wody w atmosferach różnych planet.

Najwięcej dowodów na istnienie wody jest w przypadku dwóch ciał: WASP-17b oraz HD209458b. - Jesteśmy pewni istnienia chemicznego śladu wody w przypadku wielu planet pozasłonecznych - mówi Avi Mandell z NASA, główny autor jednego z serii badań. - Nasze analizy otwierają drogę do porównań pomiędzy poszczególnymi ciałami, ile wody znajduje się na każdej z nich.

Badacze badali linie absorpcyjne w atmosferach wybranej grupy planet pozasłonecznych. Wszystkie należą do planet tranzytujących, czyli - z punktu widzenia Ziemi - co pewien czas przechodzą przed swoją gwiazdą. W momencie, gdy następuje tranzyt, światło gwiazdy częściowo przechodzi przez atmosferę planety, która powoduje powstanie dodatkowych linii absorpcyjnych w widmie, w zależności od swojego składu chemicznego i panujących w niej warunków.

Zbadane planety nie są podobne do Ziemi. Wszystkie należą do tzw. "gorących Jowiszów" i są gazowym gigantami.

Analizy opublikowało pismo „The Astrophysical Journal”.

(ew/PAP/Discovery)