Nauka

Polacy wyróżnieni za konstrukcję eko-wyścigówki

Ostatnia aktualizacja: 29.04.2010 10:34
Bolid zbudowali studenci z Politechniki Śląskiej w Gliwicach.

Elektryczny bolid, skonstruowany przez studentów z Politechniki Śląskiej w Gliwicach, został wyróżniony za najlepszą konstrukcję samochodu podczas wyścigów "zielonych pojazdów", organizowanych w brytyjskim mieście Chichester.

Cykliczne wyścigi samochodów zbudowanych z materiałów wtórnych i napędzanych silnikiem elektrycznym organizuje stowarzyszenie Greenpower, zajmujące się promowaniem "zielonych technologii". W tym roku, jako jedyni uczestnicy spoza Wielkiej Brytanii, w wyścigu wzięli udział Polacy.

O wynikach niedzielnego wyścigu poinformował w poniedziałek koncern energetyczny Vattenfall, który wspierał start polskich studentów w The Greenpower Corporate Challenge. W rywalizacji 34 drużyn Polacy zajęli 6. miejsce, zdobywając przy tym tytuł Best Engineer Car - za najlepszą konstrukcję.

Inaczej niż w typowych wyścigach samochodowych, w tym przypadku to nie prędkość decyduje o zwycięstwie. Zadaniem zawodników jest wykonanie jak największej liczby okrążeń toru w ciągu czterech godzin, mając do dyspozycji ograniczone źródło zasilania.

Konstruując pojazdy należało przestrzegać ściśle określonych reguł. W celu wyrównania szans każda drużyna używała silników elektrycznych i akumulatorów tego samego typu.

Integracją projektu Politechniki Śląskiej zajmował się Krzysztof Slósarczyk z wydziału automatyki, elektroniki i informatyki. Pozostali członkowie zespołu to Wojciech Slósarczyk (wydział inżynierii środowiska i energetyki), Krzysztof Kowalski (wydział automatyki, elektroniki i informatyki) oraz Błażej Mika (wydział mechaniczno-technologiczny). Studenci wspierani byli przez swoich promotorów: Mariana Błachutę, Wojciecha Skarkę, Romana Czybę i Jacka Smołkę.

''

O ile w rękach mężczyzn spoczywała konstrukcyjna część projektu, o tyle sam udział w wyścigu powierzono kobietom - za prowadzenie bolidu odpowiedzialne były studentki wydziału automatyki, elektroniki i energetyki. Zdecydowały o tym nie tylko ich zdolności techniczne, ale także postura - każda z nich waży poniżej 50 kg i mierzy mniej niż 150 cm. To ważne, bo przy ilości wymaganych podczas wyścigu kilometrów (rekord toru to 54 okrążenia) i ograniczonym źródle zasilania potrzebny jest lekki i sprawny kierowca; najczęściej są nimi właśnie kobiety.

Prace projektowe nad konstrukcją pojazdu trwały od października 2009. Sponsorem strategicznym przedsięwzięcia został Vattenfall.

Inicjatywa GreenPower, promująca wytwarzanie energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych i wspierająca technologie przyjazne środowisku, pojawiła się w Polsce stosunkowo niedawno. W wielu innych krajach podobne jej projekty są bardzo rozpowszechnione i wspierane; wyścigi samochodów elektrycznych to jedna z form promocji tych przedsięwzięć.

Dostarczający energię na Górnym Śląsku oraz wytwarzający prąd i ciepło w Warszawie koncern Vattenfall podejmuje różne inicjatywy związane z elektrycznym transportem. Wspólnie z producentem samochodów volvo pracuje m.in. nad stworzeniem pojazdu hybrydowego (zasilanego i paliwem i prądem), ładowanego ze zwykłego gniazdka. Takie auta mają pojawić się na rynku już w 2012 r. Wspólnie z BMW Vattenfall wprowadził też pilotażowo w Berlinie samochody marki mini E z napędem elektrycznym.

źr. naukawpolsce.pap.pl

Czytaj także

Podgrzewana lodówka

Ostatnia aktualizacja: 19.12.2008 22:53
Na Uniwersytetu Stanforda powstała lodówka zasilana ciepłem - aby chłodziła, należy ją podgrzać.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Sztuczne drzewa usuną CO2

Ostatnia aktualizacja: 28.08.2009 11:05
Innowacyjna technologia to szansa na spowolnienie zmian klimatycznych.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Ekoenergetyka

Ostatnia aktualizacja: 12.10.2009 12:43
Audycja Programu I.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Nowe baterie będą 11 razy pojemniejsze niż ogniwa litowo-jonowe

Ostatnia aktualizacja: 15.11.2009 14:13
W budowie nowatorskich akumulatorów ma pomóc grant 5,13 mln dolarów.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Napęd Latacza

Ostatnia aktualizacja: 20.08.2008 07:14
Projekty Michała Latacza mają szansę zrewolucjonizować transport wodny.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Pogadaj bez prądu

Ostatnia aktualizacja: 04.03.2010 14:08
Zaprojektowano walkie-talkie działające dzięki wbudowanej prądnicy.
rozwiń zwiń