Tak podobnej jeszcze nie było. Astronomowie dostrzegli bliźniaczkę Ziemi

Ostatnia aktualizacja: 21.12.2011 23:59
Dwie nowo odkryte planety krążą w jednym układzie. Co więcej – krążą wokół gwiazdy podobnej do Słońca. W przeszłości mogły panować tam ziemskie warunki – mówią astronomowie.
Astronomowie dostrzegli planety wielkości Ziemi
Jak mówi kierujący badaniami dr Francois Fressin z Harvard-Smithsonian Centre for Astrophysics,  planety Kepler 20f i Kepler 20e i ich wspólna gwiazda Kepler 20 to jeden z najważniejszych odkrytych układów. Donosi o nim najnowsze „Nature”. - To nowa era, w której będziemy poznawać wiele planet podobnych do naszej – mówi.
Dlaczego życie mogło tam istnieć w przeszłości? Obecnie krążą zbyt blisko gwiazdy i są zbyt gorące. Kiedyś jednak zapewne znajdowały się dalej – na tyle daleko, aby utrzymać wodę w stanie ciekłym, co jest warunkiem rozwoju życia. - Wiemy, że zbliżyły się do swojego słońca – mówi Fressin. - Większa z nich mogła być kiedy ziemską bliźniaczką i mogły tam panować ziemskie temperatury.
Co równie ważne, obie planety są skaliste, mają także zapewne żelazne jądra. Kepler 20f ma niemal identyczne rozmiary, jak Ziemia., natomiast Kepler 20e jest nieco mniejsza. Ponieważ krążą bliżej gwiazdy, okresy ich obiegu są dużo krótsze – rok na 20e trwa sześć dni, na 20f – 20 dni.
Odkrycie jest bardzo ważne z dwóch względów. Jeszcze do niedawna ie potrafiliśmy wykrywać planet typu ziemskiego, potem – tak, ale tylko nieco większe od Ziemi. Wszystkie odkryte dotąd planety skaliste był większe od Ziemi. Teraz okazało się, że bliźniaczki Ziemi naprawdę istnieją, a teleskop Kepler jest zdolny je wychwycić.
To kolejne ważne odkrycie grupy dra Fressin. Ostatnio namierzyli oni planetę w w tzw. strefie Goldilocka. To obszar, w którym planeta jest w stanie utrzymać wodę w stanie płynnym (więcej>>>). Ale dr Fressin uważa, że najnowsze odkrycie jest dużo ważniejsze,

Jak mówi kierujący badaniami dr Francois Fressin z Harvard-Smithsonian Centre for Astrophysics, planety Kepler 20f i Kepler 20e i ich wspólna gwiazda Kepler 20 to jeden z najważniejszych odkrytych dotąd układów. Donosi o nim najnowszy "Nature". - To nowa era, w której będziemy poznawać wiele planet podobnych do naszej – mówi dr Fressin.

Dlaczego życie mogło tam istnieć, ale w przeszłości? Obecnie krążą zbyt blisko gwiazdy i są zbyt gorące. Kiedyś jednak zapewne znajdowały się dalej – na tyle daleko, aby utrzymać wodę w stanie ciekłym, co jest warunkiem rozwoju życia. - Wiemy, że zbliżyły się do swojego słońca – mówi Fressin. - Większa z nich mogła być kiedy ziemską bliźniaczką i mogły tam panować ziemskie temperatury.

Co równie ważne, obie planety są skaliste, mają także zapewne żelazne jądra. Kepler 20f ma niemal identyczne rozmiary, jak Ziemia, natomiast Kepler 20e jest nieco mniejsza. Ponieważ krążą bliżej gwiazdy, okresy ich obiegu są dużo krótsze – rok na 20e trwa sześć dni, na 20f – 20 dni.

Odkrycie jest bardzo ważne z dwóch względów. Jeszcze do niedawna nie potrafiliśmy wykrywać planet typu ziemskiego, potem – tak, ale tylko większe od Ziemi. Wszystkie odkryte dotąd planety skaliste był większe od naszego globu. Teraz okazało się, że bliźniaczki Ziemi naprawdę istnieją, a teleskop Kepler jest zdolny je wychwycić.

To kolejne ważne odkrycie grupy dra Fressina. Ostatnio namierzyli oni planetę w tzw. strefie Goldilocka. To obszar, w którym planeta jest w stanie utrzymać wodę w stanie płynnym (więcej>>>). Kepler 22b, bo o niej mowa, jest jednak ponad dwa razy większa od Ziemi, więc nie jest naszym klonem.

Dr Fressin uważa, że najnowsze odkrycie jest dużo ważniejsze. To ostatni krok do znalezienia astronomicznego Graala: planety identycznej wielkości jak Ziemia i w równie korzystnej odległości od swojej gwiazdy.

(ew/BBC/Nature)

Zobacz więcej na temat: BBC słońce

Teleskop Keplera wypatrzył nowe planety. Pięć przypomina Ziemię

Ostatnia aktualizacja: 03.02.2011 07:19
Kosmiczny teleskop Keplera dostrzegł ponad 1200 potencjalnych nowych planet.

Kepler odnalazł planety. Bardzo blisko Ziemi!

Ostatnia aktualizacja: 03.02.2011 10:00
Astronomowie odkryli ciekawy układ planetarny w odległości zaledwie dwóch tysięcy lat świetlnych od nas.

Planet takich jak Ziemia jest więcej

Ostatnia aktualizacja: 10.02.2011 07:00
Ilość egzoplanet znajdowanych każdego miesiąca musi poprawiać humor tym, którzy nie stracili jeszcze wiary w spotkanie z ET. Teleskop Kepler znalazł już 1235 planet, a działa dopiero od niecałych dwóch lat.