Kwazar, który działa jak soczewka

Ostatnia aktualizacja: 19.03.2012 14:55
Kosmiczny Teleskop Hubble’a sfotografował kwazary działające jak soczewki grawitacyjne. Takie obiekty pomagają w łowach na odległe planety.
Kwazar, który działa jak soczewka
Foto: NASA/JPL.

Astronomowie korzystający z Kosmicznego Teleskopu Hubble’a odkryli kilka galaktyk zawierających kwazary i działających jak soczewki grawitacyjne dla odleglejszych obiektów – poinformowała NASA.

Międzynarodowy zespół naukowców kierowany przez Frederica Courbina z Ecole Polytechnique Federale de Lausanne (EPFL, Szwajcaria) wytypował 23 tysiące widm kwazarów z przeglądu nieba Sloan Digital Sky Survey (SDSS). Badacze poszukiwali oznak występowania odleglejszych galaktyk, położonych w jednej linii z kwazarami.

Przy takim ułożeniu obiektów bliższa galaktyka z kwazarem może działać jak soczewka grawitacyjna i zaburzać obraz odleglejszej galaktyki. W efekcie wokół bliższej galaktyki obserwuje się łuki i pierścienie, które są zniekształconymi obrazami znajdującego się dalej obiektu.

Wybrane przez naukowców obiekty były następnie obserwowane za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble’a (HST). Zespołowi udało się ostatecznie znaleźć kilka galaktyk z kwazarami, działających jak soczewki grawitacyjne. Na zaprezentowanej mozaice zdjęć pokazano trzy tego typu obiekty, a strzałkami oznaczono wywołane soczewkowaniem grawitacyjnym łuki.

Kwazary to jedne z najjaśniejszych obiektów we Wszechświecie, ich blask znacznie przekracza światło pochodzące od gwiazd, z których złożone są ich galaktyki macierzyste. Kwazary zasilane są przez supermasywne czarne dziury.

Celem dalszych obserwacji będzie stworzenie katalogu kwazarów soczewkujących grawitacyjnie, co pozwoli na oszacowanie mas galaktyk posiadających kwazary, gdyż na podstawie analizy zniekształceń w soczewce grawitacyjnej można ustalić masę która spowodowała soczewkowanie grawitacyjne. Innymi metodami, np. bazując na całkowitej jasności gwiazd galaktyki, trudno ocenić masę galaktyk posiadających kwazary, bowiem jasność galaktyk ginie w blasku kwazarów.

Zobacz więcej na temat: astronomia NASA Szwajcaria

Zderzenie okiem Hubble’a

Ostatnia aktualizacja: 20.10.2010 08:00
Jak donosi NASA, przez pięć miesięcy tego roku Teleskop Kosmiczny Hubble'a obserwował efekty zderzenia dwóch planetoid.

Kosmos jest pełen "bezpańskich" planet

Ostatnia aktualizacja: 19.05.2011 13:10
Odkrycie polskich naukowców całkowicie zmienia nasz pogląd o kosmosie. Okazuje się, że planety nie są w nim rzadkością. W rzeczywistości może ich być więcej niż gwiazd.

Najstarszy i największy zasobnik wody we Wszechświecie

Ostatnia aktualizacja: 26.07.2011 13:00
Nowo odkryty kwazar to rezerwuar zawierający 140 biliony wody więcej niż wszystkie ziemskie oceany. Sporo, prawda? Więcej niż gdziekolwiek indziej w znanym nam Wszechświecie.

Zobacz, jak ewoluował Księżyc (wideo)

Ostatnia aktualizacja: 16.03.2012 00:01
Wydaje nam się, że Srebrny Glob w ogóle się nie zmienia. Tymczasem ma za sobą 4,5 mld lat burzliwej historii.