Nauka

SAMOCHODY: Co mogą paliwa

Ostatnia aktualizacja: 16.11.2007 01:09
Napęd wodorowy ma poważne wady, a silniki benzynowe emitują za dużo CO2

 

Przyszłość należy podobno do samochodów napędzanych wodorem, bo tak będzie taniej dla użytkowników i bezpieczniej dla środowiska ze względu na ograniczenie emisji CO2. Jednak nie zawsze i nie wszystko może wyglądać tak różowo. Z przeprowadzonej przez brytyjskiego naukowca z Uniwersytetu w Sheffield symulacji komputerowej, obrazującej zderzenie samochodów na wodór, do którego doszłoby w tunelu i wybuch tego paliwa wynika, że byłaby to prawdziwa katastrofa. O ile benzyna rozlewa się po ziemi i tam pali, to wodór spowoduje katastrofalny efekt, ponieważ wybucha w górę, co w połączeniu z płomieniem osiągającym temperaturę 2000 st C może poważnie naruszyć sklepienie tunelu i uszkodzić czujniki pożarowe oraz zraszacze. W takich warunkach trudno mówić o akcji ratowniczej.


A jeśli mowa o dwutlenku węgla, wprowadzanym do atmosfery przez dzisiejszy przemysł motoryzacyjny – warto przyjrzeć się raportowi opublikowanemu przez organizację Transport and Environment. Okazuje się, że znaczna większość samochodów różnych marek, jeżdżących po europejskich drogach emitowała w 2006 r mniej CO2 na kilometr, niż rok wcześniej. Na chlubnym czele listy znajdują się Toyota, Honda i koncern PSA Peugeot Citroen, które zredukowały CO2 od 5%  do 2,7%. Na drugim końcu uplasowały się samochody niemieckie (z wyjątkiem BMW). Volkswagen i DaimlerChrysler są najdalej od „zielonych” trendów bo zanotowały wręcz wyraźny wzrost ilości dwutlenku węgla, wypuszczanego z rury wydechowej. Przyczyną może być zwiększenie wagi tych wozów, co skutkuje zwiększonym zużyciem paliwa.


 Jednak ustalone przez Komisję Europejską limity na rok 2008 nie pozostawiają wyboru i trzeba się będzie do nich dostosować. Najbliższe sugerowanej wartości 140g dwutlenku węgla/km są Peugeot, Citroen i Fiat, ale jeszcze muszą trochę popracować. Natomiast limity przewidziane na rok 2012 – 120 g/km będą wymagały od wszystkich producentów aut przeprowadzenia poważnych modernizacji. W analizach przyjrzano się dokładnie tym największym firmom, które dostarczają na europejski rynek co najmniej 200 tysięcy pojazdów rocznie.

 

Źródła: New Scientist    i  Transport and Environment 

  

  

  

  

Czytaj także

Kup samochód w Internecie

Ostatnia aktualizacja: 11.08.2009 12:18
Od dziś amerykańskie samochody produkowane przez koncern General Motors można kupować w Internecie. Firma zawarła specjalną umowę partnerską z aukcyjnym portalem eBay.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Volvo zmieni właściciela. Markę kupili Chińczycy

Ostatnia aktualizacja: 28.03.2010 17:00
Chińczycy kupili producenta znanych szwedzkich samochodów osobowych - Volvo Car Corporation. Chińska firma Geely odkupiła Volvo od dotychczasowego właściciela spółki i marki - Amerykanów z Ford Motor Company.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Fiat przyjmie polski model pracy?

Ostatnia aktualizacja: 17.06.2010 06:00
Były lider lewicowej centrali związków zawodowych CGIL, a obecnie eurodeputowany Sergio Cofferati, oświadczył, że zwolennicy porozumienia z Fiatem "wysławiają polski model pracy".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Bardzo ważny europejski projekt - Dopłaty unijne przy zakupie nowych samochodów.

Ostatnia aktualizacja: 05.02.2009 18:45
Dopłaty przy zakupie nowych samochodów.
rozwiń zwiń