Jak przewiduje firma analityczna Gartner, w 2012 roku globalna sprzedaż komputerów PC wszystkich typów i rodzajów wyniesie 368 mln sztuk, co oznacza jedynie 4,4-procentowy wzrost w stosunku do 2011 roku. Komputerów PC kupowano mniej już w III kwartale 2011, kiedy firma analityczna IHS iSupplio zanotowała ledwie 5,5-procentowy wzrost rynku.
Jak stwierdził w analizie Ranjit Atwal, dyrektor ds. badań w Gartner, nie będzie wielu chętnych do zakupów komputerów PC, chyba że ich producenci "odrobią zaległości we wprowadzaniu innowacyjnych technologii do urządzeń komputerowych, które ludzie chcieliby kupić". - Istotne jest pytanie, czy system operacyjny Windows 8 i ultrabooki stworzą taką ofertę, która wywoła u użytkowników nowe zainteresowanie komputerami PC - dodał.
Analitycy jako przyczynę odwrotu od komputerów PC podają tablety. Urządzenia te co prawda nie mają wydajnych procesorów, nie posiadają oprogramowania umożliwiającego wielozadaniowość, czyli wykonywanie pracy na wielu aplikacjach jednocześnie, a ich niewielkie rozmiary i klawiatura dotykowa nie ułatwiają posługiwania się nimi. Ale są poręczne, lekkie, dogodne do korzystania z internetu.
Analitycy z iSuppli przyrównują je do "drugiego samochodu w rodzinie" - mniejszego, miejskiego i oszczędnego. Jak na razie, według Strategy Analytics, wiodącą pozycję na tym rynku ma iPad firmy Apple (56,7 proc.), choć widoczna jest spora grupa konkurentów używających systemu operacyjnego Android (39,1 proc.), np. Toshiba AT100.
Jak twierdzi Atwal, tablety zastępują stare stacjonarne komputery PC, bo oferują dostęp z każdego miejsca i w każdym czasie do sieci społecznościowych, gier online, podstawowych aplikacji komunikacyjnych oraz multimediów. Dotąd było to domeną stacjonarnych komputerów PC, podczas gdy notebook służył niemal wyłącznie do pracy. Są przy tym proste w obsłudze i łatwe do przenoszenia.
Atwal zauważa, że z tabletami mogą konkurować jedynie najnowsze ultrabooki - lekkie, cienkie i wydajne, oparte na najnowszych rozwiązaniach procesorów i pamięci. Jednak jak na razie pojawiają się one na rynku światowym w dość ograniczonym zakresie. Ich sprzedaż, zdaniem analityków Gartnera, wzrośnie dopiero w 2013 roku.
(ew/pap)