Martwisz się, że słońce świecące w oczy przeszkodzi Ci w bezpiecznym prowadzeniu samochodu? Naukowcy mają rozwiązanie.
Wibrująca kierownica pomoże kierowcy utrzymać się w pasie drogi kiedy on sam jest oślepiony. Jak twierdzą twórcy urządzenia, Eelke Folmer i Burkay Sucu z University of Reno, będzie pomocne zwłaszcza zimą, kiedy słońce świeci nisko, odbijając się w lodzie i śniegu.
Samochody miewają już na wyposażeniu wibrujące siedzenia, które ostrzegają, kiedy jakiś inny pojazd znajduje się w tzw. „martwym punkcie”. Teraz pomocna będzie także kierownica.
System polega na systemie GPS i kamerach śledzących pas drogi. Dzięki temu komputer pokładowy wie dokładnie, gdzie znajduje się samochód. Kiedy czujniki stwierdzą, że kierowca może mieć trudności z obserwacją drogi, kierownica wkroczy do akcji.
Wibracje mają częstotliwość 275 Hz, czyli taką, na jaką wrażliwa jest nasza skóra. Kierownica nie drży w sposób przypadkowy. Jeśli kierowca zjeżdża na lewo, zacznie wibrować lewa strona kierownicy.
- Przewidzenie tego, że kierowca zostanie oślepiony, jest dość proste - mówi Folmer. System przetestowało już 12 ochotników na symulatorze.
Dotyk to niewykorzystany zmysł, twierdzi Paul Newman z Oksfordu. - To doskonała droga, aby przekazywać kierowcy wskazówki dotyczące bezpieczeństwa - mówi.
Wibrująca kierownica pomoże kierowcy utrzymać się w pasie drogi, kiedy on sam jest oślepiony.
Jak twierdzą twórcy urządzenia, Eelke Folmer i Burkay Sucu z University of Reno, będzie pomocne zwłaszcza zimą, kiedy słońce świeci nisko, odbijając się w lodzie i śniegu.
Samochody miewają już na wyposażeniu wibrujące siedzenia, które ostrzegają, kiedy jakiś inny pojazd znajduje się w tzw. „martwym punkcie”. Teraz pomocna będzie także kierownica. System polega na systemie GPS i kamerach śledzących pas drogi. Dzięki temu komputer pokładowy wie dokładnie, gdzie znajduje się samochód. Kiedy czujniki stwierdzą, że kierowca może mieć trudności z obserwacją drogi, kierownica wkroczy do akcji.
Wibracje mają częstotliwość 275 Hz, czyli taką, na jaką najbardziej wrażliwa jest nasza skóra. Kierownica nie drży w sposób przypadkowy. Jeśli kierowca zjeżdża na lewo, zacznie wibrować lewa strona kierownicy. - Przewidzenie tego, że kierowca zostanie oślepiony, jest dość proste - mówi Folmer. System przetestowało już 12 ochotników na symulatorze.
Dotyk to niewykorzystany zmysł, twierdzi Paul Newman z Oksfordu. - To doskonała droga, aby przekazywać kierowcy wskazówki dotyczące bezpieczeństwa - mówi.
(ew/NewScientist)