Nauka

Wibrująca kierownica pomoże utrzymać kierunek

Ostatnia aktualizacja: 20.01.2013 14:00
Martwisz się, że słońce świecące w oczy przeszkodzi Ci w bezpiecznym prowadzeniu samochodu? Naukowcy mają rozwiązanie.
Wibrująca kierownica pomoże utrzymać kierunek
Foto: Fot.: Glow Images
Martwisz się, że słońce świecące w oczy przeszkodzi Ci w bezpiecznym prowadzeniu samochodu? Naukowcy mają rozwiązanie. 
Wibrująca kierownica pomoże kierowcy utrzymać się w pasie drogi kiedy on sam jest oślepiony. Jak twierdzą twórcy urządzenia, Eelke Folmer i Burkay Sucu z University of Reno, będzie pomocne zwłaszcza zimą, kiedy słońce świeci nisko, odbijając się w lodzie i śniegu.
Samochody miewają już na wyposażeniu wibrujące siedzenia, które ostrzegają, kiedy jakiś inny pojazd znajduje się w tzw. „martwym punkcie”. Teraz pomocna będzie także kierownica. 
System polega na systemie GPS i kamerach śledzących pas drogi. Dzięki temu komputer pokładowy wie dokładnie, gdzie znajduje się samochód. Kiedy czujniki stwierdzą, że kierowca może mieć trudności z obserwacją drogi, kierownica wkroczy do akcji. 
Wibracje mają częstotliwość 275 Hz, czyli taką, na jaką wrażliwa jest nasza skóra. Kierownica nie drży w sposób przypadkowy. Jeśli kierowca zjeżdża na lewo, zacznie wibrować lewa strona kierownicy. 
- Przewidzenie tego, że kierowca zostanie oślepiony, jest dość proste - mówi Folmer. System przetestowało już 12 ochotników na symulatorze. 
Dotyk to niewykorzystany zmysł, twierdzi Paul Newman z Oksfordu. - To doskonała droga, aby przekazywać kierowcy wskazówki dotyczące bezpieczeństwa - mówi. 

Wibrująca kierownica pomoże kierowcy utrzymać się w pasie drogi, kiedy on sam jest oślepiony.

Jak twierdzą twórcy urządzenia, Eelke Folmer i Burkay Sucu z University of Reno, będzie pomocne zwłaszcza zimą, kiedy słońce świeci nisko, odbijając się w lodzie i śniegu.

Samochody miewają już na wyposażeniu wibrujące siedzenia, które ostrzegają, kiedy jakiś inny pojazd znajduje się w tzw. „martwym punkcie”. Teraz pomocna będzie także kierownica. System polega na systemie GPS i kamerach śledzących pas drogi. Dzięki temu komputer pokładowy wie dokładnie, gdzie znajduje się samochód. Kiedy czujniki stwierdzą, że kierowca może mieć trudności z obserwacją drogi, kierownica wkroczy do akcji. 

Wibracje mają częstotliwość 275 Hz, czyli taką, na jaką najbardziej wrażliwa jest nasza skóra. Kierownica nie drży w sposób przypadkowy. Jeśli kierowca zjeżdża na lewo, zacznie wibrować lewa strona kierownicy. - Przewidzenie tego, że kierowca zostanie oślepiony, jest dość proste - mówi Folmer. System przetestowało już 12 ochotników na symulatorze. 

Dotyk to niewykorzystany zmysł, twierdzi Paul Newman z Oksfordu. - To doskonała droga, aby przekazywać kierowcy wskazówki dotyczące bezpieczeństwa - mówi. 

(ew/NewScientist)

Zobacz więcej na temat: gps komputery paula
Czytaj także

GPS nie zwalnia od myślenia

Ostatnia aktualizacja: 01.02.2012 11:30
Bezgraniczne zaufanie do systemu nawigacji satelitarnej może sprowadzić nas na manowce.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Oto buty, które zawsze doprowadzą was do celu!

Ostatnia aktualizacja: 26.09.2012 08:07
"Satelitarne" obuwie nie służy wprawdzie do chodzenia po orbicie, ale dzięki nawigacji satelitarnej pomaga ich właścicielowi znaleźć drogę do celu.
rozwiń zwiń