Nowości filmowe tego tygodnia przeniosą nas w świat niesamowitych zabawek „Pana Magorium cudowne emporium”, przybliżą atmosferę polskiej emigracji z Buffalo w amerykańskiej komedii „Mokra robota”. Z kolei odrobinę ciepła i romantyzmu wniesie w naszą szarą, zimową egzystencję magiczny film Janusza Kamińskiego „Hania” i bollywodzka superprodukcja "Nigdy nie mów żegnaj".
W Jedynkowym „Magazynie filmowym ”, z krytykiem filmowym Magdą Michalską z „Dziennika”, jak co tydzień rozmawiają: Antoni Opolski i Tomasz Pamrów.
Bollywoodzką produkcję w reżyserii Karana Johara „Nigdy nie mów żegnaj”, w magazynie Ryszarda Jazwinskiego „Trójkowo, filmowo ”, komentuje dystrybutor filmowy – Jakub Duszyński.
PANA MAGORIUM CUDOWNE EMPORIUM , reżyseria Zach Helm, obsada: Dustin Hoffman, Natalie Portman, Jason Bateman
Molly Mahoney pracuje w sklepie z cudownymi zabawkami Pana Magorium. Jest radosną, pełną optymizmu dwudziestopięciolatką. Niestety, brak jej pewności siebie, a jej karierze zawodowej towarzyszą jak dotąd same niepowodzenia. Pewnego dnia Pan Magorium kończy 243 rok życia i po 114 latach prowadzenia sklepu uznaje, że czas powierzyć go asystentce Molly. Wcześniej jednak pragnie dowiedzieć się, ile wart jest jego interes. W tym celu wynajmuje księgowego – młodego, ułożonego mężczyznę, któremu powierzone obowiązki wyraźnie nie przypadają do gustu. W tym samym czasie w świecie magicznych, niesamowitych i zaskakujących zabawek zaczyna dziać się źle. Kryzysowa sytuacja zostaje jednak zażegnana przez chłopca o imieniu Eric, któremu pomaga tajemniczy kloc drewna. Przy okazji także księgowy Henry odzyskuje wiarę w magię, a panna Molly - pewność siebie.
Dustin Hoffman i Natalie Portman postawili w tym filmie na grę mimiką twarzy. Ona wygląda jakby reklamowała pastę do zębów, on symuluje lekkie upośledzenie na twarzy. Nie wypadło to dobrze, a film jest przez to pozbawiony fabuły. Przez jego pierwszą połowę oglądamy jedną, wielką reklamę zabawek zgromadzonych w sklepie. Film jest zdecydowanie przeznaczony dla dzieci i przypomina stare Disneyowskie produkcje. Jednak w zestawieniu z dynamicznie rozwijającym się dzisiaj kinem dla dzieci, są to typowe „ciepłe kluski” – ocenia film krytyk filmowy – Magda Michalska. (8,72 MB)
MOKRA ROBOTA , reżyseria John Dahl, obsada: Ben Kingsley, Tea Leoni, Luke Wilson, Bill Pullman, Dennis Farina, Philip Baker Hall
Frank Falenczyk jest członkiem polskiego gangu grasującego po Buffalo. Zajmuje się likwidowaniem ludzi, o których odejściu ze świata decyduje jego mocodawca - Stef Czyprynski. Od pewnego czasu jednak Frankowi robota nie idzie tak, jak powinna. Wszystko przez nabytą dolegliwość – alkoholizm. Przywódca rywalizującego z Polakami irlandzkiego gangu, pomimo wyraźnych starań Franka, nie zamierza opuścić tego świata. Rozeźleni polscy mafiosi wysyłają killera na przymusową terapię do San Francisco. Opiekę nad kuracjuszem powierzają Dave’owi, który w nowym miejscu pobytu załatwia mu mieszkanie i pracę. Frank nawiązuje szybko dwie nowe znajomości – z gejem Tomem i dziewczyną o imieniu Laurel. Na randce zwierza się dziewczynie ze swojej przykrej dolegliwości. Romantyczną beztroskę Franka brutalnie przerywają jednak zniecierpliwieni kuzyni z Buffalo. Ma wrócić i wziąć się wreszcie solidnie za robotę.
„Mokra robota” to szalenie zabawna, stylowa mieszanka czarnej komedii z czarnym kryminałem. Wszystko jest bardzo zabawne i bardzo czarne. Typowałabym ten film na hit tygodnia. Dowcipy z Polaków, z polskiej mafii i próby powiedzenia „gołąbki” i „kiełbasa” przez brytyjskich i amerykańskich aktorów wypadają bardzo zabawanie. Nie jest to film przeciwko nam. Przestępcy z naszej ojczyzny ukazani są jako nostalgiczni i najbardziej honorowi spośród wszystkich gangów w Buffalo – podsumowuje film Magda Michalska. (6,93 MB)
HANIA , reżyseria Janusz Kamiński, występują: Agnieszka Grochowska, Łukasz Simlat, Maciej Stolarczyk, Bartek Kasprzykowski
Bohaterowie filmu Janusza Kamińskiego - Wojtek i Ola, są typowym polskim małżeństwem. On jest grafikiem komputerowym, całkowicie pochłoniętym swoją pracą. Ona, delikatna i wrażliwa wiolonczelistka, marzy o dziecku i szczęśliwej, pełnej ciepła rodzinie. Spotykamy ich w przededniu świąt Bożego Narodzenia. Dawny kolega szkolny proponuje Oli i Wojtkowi przygarnięcie na Wigilię chłopca o imieniu Kacper. Dziecko swoimi szczerymi pytaniami wzbudza w obojgu głęboką refleksję nad sobą i nad stanem ich związku. Pozwala odnaleźć parze zagubioną przed laty miłość.
Ten film jest inny, bo w jakimś sensie jest jednak filmem komercyjnym. Janusz Kamiński mówi o nim, że jest to gatunek – realizm magiczny. Potrzeba takich lekkich filmów, żeby widzowie mogli pójść do kina, wzruszyć się trochę, uśmiechnąć. Niczego specjalnie nie chce nam tłumaczyć, ani powiedzieć. Chce tylko pobyć z widzem w ciepłym świecie – mówi Agnieszka Grochowska. Z odtwórcami głównych ról w filmie rozmawiała Joanna Śliwińska. (4,61 MB)
Janusz Kamiński, pracujący na co dzień w Hollywood, chciał wprowadzić do Polski tradycję kina pozytywnego, kina z ciepłym przesłaniem. „Hania” to film bardzo dobrze nakręcony, bo Janusz Kamiński jest absolutnym profesjonalistą. Doskonale spisał sie także w roli reżysera. Podlał jednak swój film takim nadmiarem słodyczy, że wyszła z tego dość niestrawna landrynka. Przez to czujemy się jak po tandetnej wizycie w supermarkecie przed Bożym Narodzeniem – otoczeni przez wspaniałe ozdoby, pod którymi nic się jednak nie kryje – ocenia film Magda Michalska. (4,04 MB)
NIGDY NIE MÓW ŻEGNAJ , reżyseria Karan Johar, występują: Amitabh Bachchan, Shahrukh Khan, Rani Mukherjee, Preity Zinta
Najnowszy, długooczekiwany film znakomitego bollywoodzkiego reżysera - Karana Johara, to opowieść o trudnej miłości pary młodych ludzi - Mayi i Deva. Maya jest mężatką. Wyszła za mąż za zakochanego w niej od dzieciństwa Rishiego, mimo że nie darzyła go nigdy wielkim uczuciem. Z kolei znany piłkarz Dev czuje coraz słabszą więź ze swoją żoną Radhą. Maya i Dev próbują odpowiedzieć sobie na pytanie o możliwość małżeńskiego szczęścia. Niedługo potem piłkarz ulega groźnemu wypadkowi, który raz na zawsze przekreśla jego karierę. Po czterech latach znów spotyka się z Mayą. Jest rozgoryczony życiową porażką i swoim małżeństwem. Dziewczyna nadal nie może pokochać męża. Chcąc pomóc sobie wzajemnie, wdają się w niebezpieczny romans, który zakończy się dla nich samych i ich najbliższych bardzo tragicznie.
Karan Johar – twórca znanego sprzed trzech lat obrazu „Czasem słońce, czasem deszcz”, nakręcił swój nowy film. Towarzyszy mu wspaniała obsada aktorska. Po raz pierwszy reżyser zdecydował się na dość niewygodny dla konserwatywnego społeczeństwa temat, jakim jest pozamałżeński romans. Film wzbudził w społeczeństwie bardzo dużo kontrowersji i dokonał istotnego wyłomu w kinie indyjskim. Oczywiście jest to nadal stary, dobry Bollywood. Można zobaczyć między innymi sześć sekwencji tanecznych o ciekawej choreografii, a także tryskające energią i kolorami obrazy – opowiada o bollywoodzkiej produkcji w rozmowie z autorem magazynu „Trójkowo, filmowo” Ryszardem Jazwinskim - dystrybutor filmowy – Jakub Duszyński. (7,85 MB)
SŁUCHAJ w przyszłą sobotę (8.12.2007) kolejnego odcinka "Magazynu Filmowego " o 11:00 w Programie Pierwszym Polskiego Radia oraz magazynu „Trójkowo, filmowo ” o 15:00 w radiowej „Trójce”.
(ab)