Gościem Ryszarda Jaźwińskiego w magazynie „Trójkowo, filmowo” był krytyk filmowy Błażej Hrapkowicz, który opowiedział o najważniejszych tytułach, które w 2009 roku pojawiły się na dużym ekranie.
Jeszcze przed premierą (polska odbyła się 25 grudnia) o "Avatarze" mówiło się dużo. Media na całym świecie prognozowały, że film Jamesa Camerona przyciągnie miliony widzów do kin. Tak też się stało.Twórca legendarnego "Titanica" tym razem zdecydował się na opowiedzenie historii Jake’a Sully’ego, sparaliżowanego byłego komandosa, który dostaje szansę odzyskania zdrowego ciała. Musi jednak wziąć udział w specjalnym programie militarnym.
- Film został wykonany w dwóch technikach: tradycyjnej 2D i zupełnie nowej technice 3D. -Wszyscy, którzy mają możliwość wyboru, powinni obejrzeć film w 3D - uważa Błażej Hrapkowicz.
- Każdy, kto zobaczy ten film, zrozumie, że w kinie dokonała się ważna zmiana - uważa Iwona Kuźnik, Dyrektor Marketingu Cinema City.
Ważą premierą tego roku była także "Biała wstążka" Michaela Hanekego. Twórca takich filmów jak "Pianistka" i "Ukryte", tym razem zdecydował się przyjrzeć społeczności niemieckiej tuż przed wybuchem pierwszej wojny światowej. Spokojne życie mieszkańców zostaje zakłócone przez serię dziwnych zdarzeń. Nauczyciel miejscowej szkoły obserwuje ich rozwój, aby wkrótce poznać przerażającą prawdę.
-Film nie jest może przełomowy w twórczości Michaela Hanekego, ale sposób w jaki dotyka tematyki związanej z nazizmem, jest bardzo ciekawy-uważa Błażej Hrapkowicz.
"Biała wstążka" nagrodzona została wieloma nagrodami, m.in. główną na tegorocznym 62. Festiwalu Filmowym w Cannes. Obraz Austriaka otrzymał też Europejską Nagrodę Filmlową dla najlepszego filmu, wyróżniony został także za reżyserię i scenariusz.
Najnowsza produkcja studia „Disney / Pixar "Odlot" tylko z pozoru jest historią adresowaną do najmłodszych widzów. - Ta animacja podejmuje tematy rzadko obecne w amerykańskim kinie, są nimi starość i śmierć - uważa Błażej Hrapkowicz. Głównym bohaterem "Odlotu" jest pewien 70-latek. Pewnego dnia spotyka strażnika leśnego, co doprowadza do całej serii przedziwnych zdarzeń, które całkowicie zmieniają to, kim jest.
Kadr z Filmu "Zapaśnik"(źr. materiały prasowe)
Zdaniem gościa Ryszarda Jaźwińskiego ważnym tytułem jest też "Zapaśnik” Darrena Aronofsky'ego. To poruszająca opowieść o Randym "The Ram" Robinsonie, gwieździe wrestlingu - brutalnej i widowiskowej odmiany zapasów, którego kariera została nagle przerwana przez zawał serca. Randy stara się stanąć na nogi i ułożyć swoje życie na nowo.
–To jest jeden z najlepszych filmów o ludziach przegranych, jaki widziałem - mówi Błażej Hrapkowicz.
„Wrogowie publiczni” Michaela Manna, to historia o najsłynniejszych amerykańskich gangsterach lat 30 tych - Johna Dillingera, Baby'ego Face'a Nelsona i Pretty Boya Floyda. -
Podobnie jak w „Domu złym” znakomicie wykorzystana została kamera cyfrowa-uważa gość Ryszarda Jaźwińskiego.
Kadr z filmu "Bękart wojny" (źr. materiały prasowe)
Jedną z najbardziej oczekiwanych premier tegorocznego festiwalu w Cannes była najnowsza produkcja Quentina Tarantino "Bękarty wojny”. Akcja filmu rozpoczyna się w okupowanej Francji podczas egzekucji rodziny Shosanny Dreyfus, której dziewczyna jest świadkiem. Egzekucji dokonuje nazistowski pułkownik Hans Land. Shosannie udaje się uciec i wyjechać do Paryża, gdzie, jako właścicielka kina, przyjmuje nową tożsamość. W innej części Europy, porucznik Aldo Raine organizuje grupę amerykańskich żołnierzy żydowskiego pochodzenia w celu przeprowadzania szybkich, szokujących aktów odwetowych. Do oddziału Raine'a dołącza niemiecka aktorka i agentka Bridget Von Hammersmark, której misją jest pozbawienie władzy przywódców Trzeciej Rzeszy. Losy tych ludzi zbiegają się pod kinowym afiszem, gdzie Shosanna przygotowuje własny plan zemsty.
Polską produkcją godną uwagi jest nagrodzony na tegorocznej edycji Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni za reżyserię i scenariusz "Dom zły" Wojciecha Smarzowskiego. Edward Środoń zupełnie przypadkowo trafia do domu Dziabasów. Nieufność gospodarzy szybko złamana zostanie przez tradycyjną polską gościnność. Po kilku latach milicyjna ekipa operacyjno dochodzeniowa prowadzi wizję lokalną w gospodarstwie Dziabasów. W progu ponownie staje Edward Środoń. Tym razem jego wizyta nie jest przypadkowa – ma pomóc w rekonstrukcji tajemniczych zdarzeń sprzed czterech lat. Polska jawi się w tym filmie jako senny koszmar w kolorze.
- Smarzowski osiągną mistrzowsko narracyjne. Inne ważne polskie tytuły 2009 roku to „Rewers” Borysa Lankosza, Wojna polsko–ruska” Xawerego Żuławskiego i „Zero” Pawła Borowskiego- uważa Błażej Hrapkowicz.
- Rok 2009 był udany zarówno dla polskiej, jak i zagranicznej kinematografii- podsumowuje Błażej Hrapkowicz.