Proces, o którym opowiada Róży Światczyńskiej, wymaga czasu i nie zawsze kończy się sukcesem. Podstawą dla stawania się pianistą doskonałym jest oczywiście talent oraz podjęcie wysiłku ćwiczeń, które "pomogą przełożyć uczucia i myśli na język muzyki". Na tej drodze młody pianista nie jest sam. - Mistrz powinien przede wszystkim kształtować osobowość. To coś więcej niż szlifowanie pianistyki, wymaga od profesora wielkiego poświęcenia - podkreśla argentyński pianista.
XVII Konkurs Chopinowski na antenie Dwójki
Niestety, zdaniem Nelsona Goernera, na świecie jest niewielu prawdziwych mistrzów, którzy byliby zainteresowani czymś więcej, niż prowadzeniem kursów. Juror XVII Konkursu Chopinowskiego uważa, że rosnące tempo życia i nastawienie na sukces "nie sprzyjają rozwijaniu osobowości". - Dziś wszystko musi się dziać szybko, także kariera powinna rozwijać się błyskawicznie - zaznacza.
Czy w takim celu pianiści biorą udział w międzynarodowych konkursach? Jak wyglądała droga Goernera i dlaczego sprzeciwia się marketingowemu budowaniu wizerunku? Artysta opowiada także o współpracy z Marthą Argerich, z którą występuje w repertuarze na dwa fortepiany, i wyjaśnia, czyją przyjaźń ceni bardziej niż konkursowe laury.
A dorobek Argentyńczyka przybliża Stanisław Leszczyński.
***
Tytuł audycji: Opowieści po zmroku
Przygotowały: Barbara Schabowska i Róża Światczyńska
Goście: Nelson Goerner (pianista), Stanisław Leszczyński (teoretyk muzyki, krytyk, publicysta, pedagog, pomysłodawca i dyrektor artystyczny międzynarodowych festiwali muzycznych Chopin i jego Europa)
Data emisji: 12.10.2015
Godzina emisji: 21.30
asz/mc