W ciągu 10 dni odbyło się ponad 150 koncertów w 19 miejscach na wschodzie i południu kraju, m.in. Santa Cruz de la Sierra, Chiquitania, Tarija. W dniach od 13 do 22 kwietnia 2018 r. ponad tysiąc muzyków i chórzystów pochodzących z 17 krajów przemieszczało się codziennie, aby zaprezentować swój repertuar w innym miejscu. Było to 61 większych i mniejszych grup muzycznych (orkiestr i chórów) oraz duetów i solistów. Najliczniejszą grupę stanowili Boliwijczycy (zespoły i chóry reprezentujące szkoły muzyczne z Chiquitani oraz chór i orkiestra Arakaendar z Santa Cruz de la Sierra).
Istotny był udział Polaków w tegorocznej edycji Festiwalu. Oprócz o. prof. Piotra Nawrota SVD, dyrektora artystycznego, który pracuje w Boliwii i zajmuje się rekonstrukcją muzyki braoku misyjnego, w festiwalu wzięły udział dwa chóry z Poznania: Chór Kameralny Dysonans oraz Chór Akademicki UAM. Chór i orkiestrę z wioski Santiago de Chiquitos na Festiwal przygotowywała polska dyrygentka z Warszawy.
- Kiedy w latach 80-tych, kiedy kręcony był film „Misja” nie znano jeszcze autentycznych partytur, z muzyką baroku misyjnego, czyli tą która była wykonywana w misjach jezuickich w Boliwii czy Paragwaju – powiedział o. Tomasz Szyszka. - Kiedy słucha się tej oryginalnej, która powstawała w XVIII wieku (początki w roku 1691 r.), można być zaskoczonym, ponieważ jezuici, którzy pracowali tam zaledwie kilka dekad stworzyli niesamowitą kulturę, w tym także muzyczną. Powstawały Msze święte i inne kompozycje, które przez lata wydawały się zapomniane i bezpowrotnie zatracone – dodał gość audycji.
W audycji także relacja z XII Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Renesansu i Baroku Amerykańskiego w Boliwii.
***
Tytuł audycji: "Muzyczne rozmowy"
Prowadzący: Agnieszka Trzeciakiewicz
Data emisji: 6.05.2018 r.
Godzina emisji: 06:00