W najnowszym odcinku stawiamy tezę: Festiwal w Opolu był miejscem zmagania się naszych twórców z dziedzictwem światowym.
W latach 50. i kolejnych dekadach świat był wielowymiarowy w w muzyce mieliśmy do czynienia ze szkołami narodowymi, włoska, francuską, rosyjską czy grecką. Przez alta obserwując Opole, bez trudu znajdziemy liczne przykłady odwołujące się do tych właśnie tradycji.
Skupiliśmy się nieco na Maryli Rodowicz, która na początku kariery miała wiele folkowych inspiracji. Maryla Rodowicz już podczas swojego debiutu na festiwalu w Opolu zaśpiewała parę tematów folkowych z ludowizny amerykańskiej. Kolorowa opaska, długie włosy, kwiecista suknia stały się symbolem energicznej artystki, która m.in. poprzez piosenki pisane przez Agnieszkę Osiecką zaszczepiała na grunt polski wątki folku amerykańskiego i country, robiła to jednak z dystansem i przymrużeniem oka.
***
Tytuł audycji: Historia polskiego folku
Prowadził: Wojciech Ossowski
Data emisji: 12.06.2024