Jarmila zaczęła komponować w wieku 5 lat i została wysłana do specjalistycznej szkoły muzycznej w wieku 7 lat. Uczyła się tam przez 12 lat, aby zostać pianistką klasyczną. Jej drugim instrumentem była gitara.
Jarmila ukończyła Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w Polsce. Podczas studiów w college'u założyła zespół Sovay, którego repertuar składał się z tradycyjnych angielskich ballad z XVIII i XIX wieku, a także amerykańskich i brytyjskich pieśni ludowych. Zespół koncertował po całym kraju i został zaprezentowany w dokumencie w polskiej telewizji. Jarmila została okrzyknięta „Królową Śpiewu Folkowego” (Polskie Radio Program 3). Była również aktywna na polskiej scenie rockowej, współpracując jako piosenkarka i klawiszowiec z kilkoma znanymi zespołami rockowymi, takimi jak T.Love. Śpiewała w ścieżce dźwiękowej Michala Lorenza do filmu „Zakład”. Prowadziła badania terenowe w Anglii i byłej Jugosławii na temat muzyki ludowej tych krajów.
Jarmila przyjechała do Londynu w 1990 roku, gdzie pozbywając się stylistycznych odniesień ze swojej muzycznej przeszłości, mogła na nowo wynaleźć naprawdę odrębny dźwięk i znaleźć „swój własny głos”, zarówno dosłownie, jak i metaforycznie. Była zdecydowana usunąć wszelkie wpływy jazzu, soulu, a nawet folku ze swojego frazowania wokalnego i barwy głosu. I tak rozpoczął się okres eksperymentów z głosem i fortepianem.
Nowy styl Jarmili naprawdę rozwinął się w Trolley Stop, miejscu we wschodnim Londynie, które programowało jej Trance-Magic Piano Sessions co dwa tygodnie przez okres 2 lat. Te wieczory improwizacji fortepianu/głosu przerodziły się w występy multimedialne. Ludzie przychodzili, aby zobaczyć jej współpracę z artystami wizualnymi, prezentujących ich projekcje super-8, wideo i slajdów, a także tancerzy i improwizacje innych muzyków. Trance-Magic Piano Sessions przerodziło się w „bohemiczny”, awangardowy wieczór („Bardzo popularny” – Avant Magazine).
Owocem tych muzycznych poszukiwań duszy był jej album Hashgachah, wydany przez Jarmila Music w 2004 roku, na którym Jarmila łączy swoje talenty kompozytorki, wokalistki, pianistki i producentki. Jej pełen pasji śpiew bez słów w pełni wykorzystuje szeroki zakres wokalny. Wybitna gra Gorny na fortepianie stanowi kręgosłup jej wznoszących się chórów wokalnych, wokół których buduje subtelne aranżacje na kontrabas, perkusję, instrumenty dęte i oud.
Przykuwające uwagę występy Gorny można było zobaczyć w wielu londyńskich miejscach, takich jak ICA, Jazz Cafe, Vortex, Union Chapel, The Spitz, Ray’s Jazz i Cargo. Występowała w Katanii na Sycylii w 2005 r., na Big Big World Festival w Szkocji w 2005 r. i Women in Tune Festival w Walii w 2006 r.
Jarmila jest również aktywna jako kompozytorka muzyki teatralnej i filmowej, czego przykładem jest jej ścieżka dźwiękowa do produkcji Brunton Theatre Company „Drakula” Brama Stokera („Duch złamanej Europy Wschodniej przywołuje wspaniała ścieżka dźwiękowa Gorny” - Scotland on Sunday), a także wkład w multimedialny spektakl „The Singularity” w teatrze Albany w ramach London International Mime Festival w 1998 r. Współtworzyła i wykonała ścieżkę dźwiękową do filmu dokumentalnego „Hidden Children” Sheldona Lazarusa (2001). Śpiewała w ścieżce dźwiękowej włoskiego filmu fabularnego „Luna Rossa” z 2001 r. i była gościnnym wykładowcą na temat rozszerzonych technik wokalnych na Uniwersytecie Cambridge. BBC, polskie, hiszpańskie i macedońskie radio i telewizja prezentowały jej twórczość i przeprowadzały z nią wywiady. W 2004 r. została nominowana do nominacji w kategorii Newcomer przez BBC Radio 3 World Music Awards.
***
Tytuł audycji: Historia polskiego folku
Prowadził: Wojciech Ossowski
Data emisji: 30.04.2025