Sięgamy do szlagieru, powstałego na podstawie utworu katalońskiego barda Luisa Lliaca. W oryginalnej wersji symbolem zniewolenia był pasterski pal, do którego przywiązuje się owce, ale w naszej szerokości geograficznej, w Polce i obecnie na Białorusi, obowiązuje przekład Jacka Kaczmarskiego, w którym pasterskie atrybuty zastąpiono bardziej zrozumiałą metaforą – murami.
Warto zwrócić uwagę, że pieśń we frankistowskiej Hiszpanii była zakazana i publicznie wykonywano ją bez słów. U nas pierwsze takty posłużyły za sygnał nielegalnego radia Solidarność. W obu krajach pieśń stała się symbolem oporu społecznego, hymnem, mimo że Jacek Kaczmarski odżegnywał się od roli barda Solidarności, a pieśń w jego zamyśle nie stawiała tłumu w centrum zainteresowania, a opowiadała o samotności i niezrozumieniu artytsty…
Za granie tego utworu na flecie na ulicy zabity przez "nieznanych sprawców" został Jack Stefański, muzyk, lidera grupy później znanej jako Grupa bez Jacka
***
Tytuł audycji: Historia polskiego folku
Prowadził: Wojciech Ossowski
Data emisji: 5.12.2020
Godzina emisji: 7.50