Radiowe Centrum Kultury Ludowej

Obietnica, czyli granie z dwóch stron świata

Ostatnia aktualizacja: 13.10.2025 09:00
Wspólne nagrania Katarzyny Kapeli i Giridhara Udupy, zrealizowane na zlecenie BBC 3, wolno uznać za zaledwie namiastkę albo lepiej: zapowiedź dalszej współpracy (oby taka nastąpiła!). Wydają się jednak na tyle ciekawe, że warto zwrócić na nie szczególną uwagę.
Kasia Kapela i Giridhar Udupa nagrali wspólny album dla BBC 3
Kasia Kapela i Giridhar Udupa nagrali wspólny album dla BBC 3Foto: mat. pras.

Jest sprawą dość oczywistą, że w muzyce (podobnie jak w innych formach artystycznej aktywności) zazwyczaj lepszy jest niedosyt niż przesyt. W przypadku, o którym tu mowa niedosyt jest jednak zdecydowany – chodzi bowiem o zaledwie trzy utwory, trwające łącznie kilkanaście minut. A zarazem rzecz wydaje się na tyle świetna, świeża, może wręcz ekscytująca, że grzechem byłoby o niej nie wspomnieć. Zbiór owych trzech nagrań, pomieszczonych w Internecie, trudno z przyczyn obiektywnych określić płytą. A jednak upieram się, że trzeba o nim napisać.

Utwory te powstały jako efekt specjalnej sesji zrealizowanej na potrzeby programu Global Encounters Session / Reduced Listening w ramach Music Planet w Radiu BBC 3. To audycja, która – skrótowo rzecz ujmując – łączy muzyków z odległych krańców świata. Tym razem do przygotowania nagrań zostali zaproszeni w duecie Giridhar Udupa (swoją drogą też świetnie znany w naszym kraju) oraz Katarzyna Kapela. Nagrania zrealizowano w ostatnich dniach sierpnia. Katarzyna nagrywała we Wrocławiu, a Giridhar Udupa w Bengaluru, w południowych Indiach. Rzecz cała określona została tyleż lapidarnie, ile trafnie jako fuzja polskiej muzyki tradycyjnej i klasycznej muzyki indyjskiej w autorskich kompozycjach. Dwa utwory swą pierwotną ideę wywodzą z polskiej ludowości: to Czarna rzeka i Krakowianka. Pomiędzy nimi utwór Maya, którego pomysłodawcą był – jak wolno sądzić – hinduski artysta.

Oczywiście, historia wpływu muzyki hinduskiej na polskich artystów kręgu folkowego oraz nurtów improwizowanych – a potem także współpracy twórców z obu krajów – ma za sobą wiele pięknych rozdziałów. Wystarczy wspomnieć choćby dokonania grupy Raga Sangit i późniejsze solowe nagrania Marii Pomianowskiej, płyty i koncerty Michała Czachowskiego czy, z nieco innej strony, Wacława Zimpla i zespołu Saagara albo Huberta Zemlera i Wojtka Traczyka (oraz Kacpra Malisza) z Debashishem Bhattacharyą. Wspomnieć by tu też trzeba zgoła nie folkowego klasyka polskiego jazzu Sławomira Kulpowicza, którego fascynacja tradycją Indii przed laty przeorientowała (nomen omen) jego twórczość i sposób patrzenia na muzykę. To oczywiście tylko przykłady, konteksty.

Nawet na tak zarysowanym tle propozycja duetu Udupa / Kapela jawi się jako rzecz bardzo oryginalna. Nie znaczy to oczywiście, że ważniejsza czy lepsza (cokolwiek by to słowo miało znaczyć), ale świeża, odmienna i własna. Jakkolwiek byśmy bowiem nie postrzegali nagrań dokonanych via Internet, to, odkładając na bok technologię, te trzy utwory są wyrazem autentycznego dialogu, udaną próbą wspólnej kreacji. Fakt, że artystów jest tylko dwoje powoduje, że tak wyraziście wybrzmiewa każdy dźwięk – i to też przemawia na korzyść wykonawców – włączają się wzajemnie w dźwięki proponowane przez partnera / partnerkę, podejmują muzyczne wątki, czujnie się wzajemnie nasłuchują.

Katarzyna Kapela – wokalistka i skrzypaczka (tu oferująca także beatbox) – to artystka świetnie znana na polskiej scenie folkowej i chyba nie trzeba jej specjalnie przedstawiać. Wspomnijmy więc tylko, że kojarzona przez słuchaczy jest przede wszystkim ze wspaniałego tria Sutari i Kapeli Timingeriu. Od kilku lat współtworzy też skład kolejnej z legend polskiej sceny – Kapeli Brodów. W ubiegłym, roku wspólnie z Patrycją Betley przygotowała przejmujący krążek Szlak nadziei. Z kolei Giridhar Udupa to hinduski mistrz ghatamu (gliniany instrument perkusyjny). Grywa też na innych tradycyjnych instrumentach Południowych Indii, wspaniale posługuje się – również w tych tu nagraniach – wokalną techniką konnakol. Był m.in. członkiem zespołu wokalistki Bombay Jayashri oraz grupy Layatharanga (jedną z płyt wydała polska oficyna CM Records). W naszym kraju jest świetnie znany także m.in. dzięki współpracy ze wspomnianymi grupami Indialucia Michała Czachowskiego czy Saagara Wacław Zimpla. Również w Polsce wiosną ukazała się multigatunkowa płyta, którą Udupa nagrał z Normanem Westbergiem z grupy Swans oraz znanym też na folkowych scenach Jackiem Mazurkiewiczem.

Całość proponowana przez duet Udupa / Kapela brzmi bardzo spójnie, harmonijnie. Leniwe tempa sprzyjają zasłuchaniu i kontemplacji. To bardzo organiczne granie. Jak przyznał sam Udupa: muzyka duetu łączy w sobie dźwięki żywiołów pierwotnych: gliny (ghatam), drewna (skrzypce) i ludzkiego głosu (śpiew, konnakol, beatbox). Oczywiście, powie ktoś, że to tylko eksperyment. Ja jednak wierzę, że to raczej obietnica. Że będzie ciąg dalszy tak intrygującego spotkania. Zbyt wiele tu się wydarzyło, zbyt wiele pięknych dźwięków usłyszeliśmy, żeby ot, tak, porzucić ten projekt…

Tomasz Janas

Giridhar Udupa & Kasia Kapela

"Giridhar Udupa & Kasia Kapela"

BBC 3 2025


Ocena: 4/5

***

Więcej recenzji - w naszym dziale Słuchamy.

 


Czytaj także

Ożywcze Tchnienie

Ostatnia aktualizacja: 28.05.2025 08:00
Trzy i pół roku po zwycięstwie w konkursie Scena Otwarta na Mikołajkach Folkowych i niemal dokładnie trzy lata po zdobyciu nagrody w konkursie podczas Nowej Tradycji członkinie duetu SEKUNDa zaprezentowały nam swą pierwszą płytę. Warto było czekać na tę muzykę pełną wdzięku, delikatności i finezji.
rozwiń zwiń