Radiowe Centrum Kultury Ludowej

Magda Kuraś Quintet

Ostatnia aktualizacja: 26.05.2024 10:00
Zespół Magda Kuraś Quintet powstał w 2022 roku, a siłą, która połączyła muzyków, jest zamiłowanie do rytuałów i muzyki etnicznej. Nacisk kładą na wspólny język muzyczny. Chcą, aby to muzyka czytała ich emocje. Cały kwintet, jak kiedyś zespoły ludowe, śpiewa, a liderka łączy na scenie wokal z tańcem. Trzecia nagroda KMF Nowa Tradycja 2024
Audio
  • Magda Kuraś o wrażeniach po NT i planach (Dwójka/Poranek Dwójki)
Magda Kuraś podczas festiwalu Nowa Tradycja 2024
Magda Kuraś podczas festiwalu Nowa Tradycja 2024Foto: Cezary Piwowarski

 Członkowie zespołu grają również w takich składach jak: Immortal Onion, Hania Rani, Klawo, Artificialice, Her.

Magda Kuraś Quintet 1 fot. Alicja Monastyrska.jpg
Tryptyk biłgorajski o nieudanej miłości
Młodzi twórcy i twórczyni, wychodząc od muzyki improwizowanej, a za sprawą „ludowszczyzny”, sięgają po tradycję, snując przejmującą emocjonalnie, współczesną opowieść o nieudanej miłości.

W czerwcu 2023 roku kwintet wydał debiutancki album "Tryptyk biłgorajski". Nie są to jazzowe aranżacje ludowych utworów, ale próba odwzorowania kapeli wiejskiej przy jednoczesnym zachowaniu muzycznych upodobań każdego z członków zespołu. Tu ich osobiste przeżycia mieszają się z dźwiękami w muzycznym rytualnym eliksirze. Liderka zespołu, Magda Kuraś pochodzi z Biłgoraja, na konkursowe przesłuchanie wybrała pieśni z okolic swojego rodzinnego miasta. Jury doceniło ich za perfekcję wykonawczą, zjawiskowość, erudycję instrumentalną i wyrażenie współczesnym językiem ludowej poetyki.

CZYTAJ: Brudny i bez zasad. FolkJazz z korzeni z Magda Kuraś Quintet

"Tryptyk Biłgorajski" to niejako przedłużenie dyplomu licencjackiego Magdy Kuraś. 

- Z początku chciałam, by w tekstach znalazły się inspiracje różnymi wierzeniami i mitologiami. Finalnie okazało się, że teksty ludowe z Biłgoraja, powrót do swoich korzeni, był najbardziej fascynujący dla wszystkich, którzy brali udział w projekcie - mówi artystka. - Wybrałam te teksty, z którymi najbardziej się utożsamiałam.

Utwory kwintetu Magdy Kuraś powstały w idei comprovising (termin będący połączeniem "kompozycji" i "improwizacji" ukuł Sandeep Bhagwati. Wg niego "akt prób nie ogranicza się do przygotowania do występu scenicznego. Próba powinna raczej funkcjonować jako faza twórczych poszukiwań, dociekań i odkryć, których efektem będzie utwór do późniejszego wykonania. Cały proces, od pierwszej próby do występu, nie opiera się na celowym powtarzaniu istniejącego dzieła. Jego celem jest wyłonienie się utworu, który ma zostać zaprezentowany publiczności").

- Piękne jest to, że w "Tryptyku" każdy z kwintetu odnalazł się z własnymi przemyśleniami, o czym dowiedziałam się, tworząc podcast - rozmowy z muzykami przy okazji wydana płyty. Zaskoczyło mnie to! - przyznaje Magda Kuraś. - Ale myślę, że to właśnie zaleta uniwersalności ludowych tekstów i ich symboliki.

Co dalej? Jakie plany mają zdobywcy III nagrody Konkursu Muzyki Folkowej? Jak mówi liderka zespołu, grupa powoli odchodzi od "Tryptyku Biłgorajskiego", ale ludowości nie zostawia. Powstają nowe utwory, nowe teksty (nie tylko Magdy Kuraś, ale i Ziemowita Klimka oraz Macieja Świniarskiego). Do zespołu dołącza także Tomasz Chyła.