Radiowe Centrum Kultury Ludowej

"I po ścianach. Muzyka z Remontu 1994-96", In Crudo

Ostatnia aktualizacja: 06.02.2020 13:49
Laureat wyróżnienia w konkursie na Fonogram Źródeł Roku 2014.
Okładka płyty I po ścianach. Muzyka z Remontu 1994-96, In Crudo
Okładka płyty "I po ścianach. Muzyka z Remontu 1994-96", In CrudoFoto: mat. pras.

Wyróżnienie przyznane za historyczną dokumentację i przybliżenie atmosfery autentycznego muzykowania na Scenie Korzenie. 

Opisana w książce historia spotkań z wiejskimi artystami, organizowanych w studenckim Klubie Remont w Warszawie, z dołączoną płytą - dźwiękową kroniką tych wydarzeń. W latach 1993-1996 na Scenie „Korzenie” występowali ludowi muzycy, kapele i zespoły śpiewacze z Ziemi Radomskiej, Opoczyńskiej, Łęczyckiej, Łowickiej, Kieleckiej, Suwalskiej, Kurpi Zielonych, Powiśla Maciejowickiego, Roztocza, Wielkopolski, Górnego Śląska. Efektem tych spotkań – koncertów i wspólnej zabawy było odkrycie dla miasta tradycyjnej muzyki polskiej wsi, pokazanie jej bogactwa, różnorodności, funkcji, jaką pełniła i wciąż może pełnić: muzyki związanej     z dorocznymi i rodzinnymi obrzędami, ale też użytkowej, do tańca. I co najważniejsze – muzyki poznawanej w bezpośrednim kontakcie z wiejskimi artystami. Płyta zawiera wybór najciekawszych nagrań, zarejestrowanych podczas owych spotkań w Remoncie.  

Lista utworów

  1. Mazurek od Wieniawy - Kapela Pełki (Radomskie) 3:17
  2. Polka od Marzysza - Kapela Jamioła (Świętokrzyskie) 3:01
  3. Kujony od Żychlina - Kapela Dobrzeliniacy z Dobrzelina (Łęczyckie) 3:56
  4. Mazurki radomskie - Kapela Stępniaka z Wieniawy (Radomskie) 6:25
  5. Oberek Jaźwieca - Kapela Gacy i Papisa (Radomskie) 3:54
  6. "Nie wiem ja se nie wiem jak ludziom dogodzić" - zespół śpiewaczy z Rudy Solskiej (Biłgorajskie) 2:43
  7. "Marysia tyś mój raj" - Antoni Suchorolski (Podole Lwowskie) 3:04
  8. Polka "Stary oroł, młoda poganiała" - Kapela Kotkowiacy ze Zbąszynka (Wielkopolska) 1:36
  9. Walcerek "Zaświeć mi miesiączku na rogu kościoła" - Kapela z Bukówca (Wielkopolska - Biskupizna) 1:41
  10. Przodek "Matuś moja, dodaj ty mi rady" - Kapela i śpiewaczki z Domachowa (Wielkopolska - Biskupizna) 1:28
  11. "Najstarszy szwiec umarł" - Zespół Regionalny "Pszczyna" (Górny Śląsk) 1:37
  12. Polka rzeszowska - Kapela z Kolbuszowej (Rzeszowskie) 3:05
  13. "Tam za horom drażka wysypana..." - Zbyrana Kapelia z Komańczy (Beskid Niski) 4:27
  14. "Zrodyly sia terky" - łemkowska Kapela Dumka - Kyczera z Legnicy 4:03
  15. Przyśpiewki do trampowania - Zespół śpiewaczy z Nowej Rudy 1:32
  16. "Jedzie, jedzie ksiądz stary" - Kapela z Szypliszek (Suwalskie) 2:18
  17. Mazurki - Kapela Gaców (Radomskie) 7:29
  18. Polki - Kapela Gacy i Papisa (Radomskie) 2:24
  19. Mazurki - Kapela Zarasia z Nieznamierowic (Radomskie) 3:54
  20. Powiślak od Tarłowa - Kapela Grębskiego (Kieleckie) 4:13
  21. "Ja do lasu nie pojadę" - Kapela Szewców z Zapolednika (Sandomierskie) 2:43
  22. Oberek - Kapela Góry i Gzika z Krzemienia (Roztocze – Janowskie) 1:38
  23. "Nasze towarzystwo" oraz przyśpiewki powiślackie – Stanisław Łoskot z Samogoszczy i Jan Cytryniak z Kochowa k/Maciejowic (Mazowsze) 2:41
  24. Oberek Zawiślak - Kapela z Maciejowic (Mazowsze) 2:26
  25. Płyta zawiera wybór nagrań muzyki tradycyjnej niestylizowanej, dokonanych w trakcie pierwszych zabaw tanecznych z taką muzyką, które odbywały się w studenckim Klubie Remont w Warszawie w latach 1994-96.


Scena "Korzenie" w Klubie Remont uchwyciła kontrkulturową jakość muzyki polskiej wsi. Przyciągnęła ludzi niezwykłych i niezwykle rozmaitych, a skutki tego spotkania trwają do dziś. Najsilniejszym i najtrwalszym z nich stało się odkrycie przez miastowych tradycyjnej muzyki polskiej wsi, radości z niej, zauważenie jej niepowtarzalnej wartości artystycznej. Karol Ejgenberg

Wykonawcy

Kapela Pełki (Radomskie) - 1
Marian Pełka – harmonia pedałowa
Augustyn Szymański – skrzypce
Jan Wlazło – bębenek, śpiew

Kapela Jamioła (Świętokrzyskie) - 2
Wincenty Jamioł – skrzypce
Antoni Gabryś – baraban
Władysław Klimczak – basy

Kapela Dobrzeliniacy z Dobrzelina (Łęczyckie) - 3
Sławomir Czekalski – harmonia trzyrzędowa,
Józef Bilski – skrzypce,
Franciszek Kowalski – bęben ze stalką

Kapela Stępniaka z Wieniawy (Radomskie) - 4
Stanisław Stępniak – harmonia trzyrzędowa
Augustyn Szymański – skrzypce
Józef Lipiński – bębenek, śpiew

Kapela Gacy i Papisa (Radomskie) - 5
Piotr Gaca – skrzypce
Józef Papis – skrzypce
Jan Gaca – bębenek

zespół śpiewaczy z Rudy Solskiej (Biłgorajskie) - 6
Krystyna Blacha, Honorata Ćwikła, Aniela Fus, Albina Grabias, Grażyna Grabias, Aniela Kowal, Bronisława Koziara, Janina Lelonek, Julia Okoń, Karolina Różańska, Maria Tworek, Aniela Kowal

Antoni Suchorolski (Podole Lwowskie) - 7
Antoni Suchorolski - cymbały i śpiew

Kapela Kotkowiacy ze Zbąszynka (Wielkopolska) - 8
Jerzy Skrzypczak - kozioł,
Edward Kolendowicz - klarnet Eb,
Stanisław Szwat – skrzypce

Kapela z Bukówca (Wielkopolska – Biskupizna) - 9
Tomasz Kiciński – dudy
RESZTA - ?

Kapela i śpiewaczki z Domachowa (Wielkopolska – Biskupizna) - 10
Franciszek Pecolt – dudy
Walenty Sarbinowski – skrzypce podwiązane
Marianna Majchrzak – śpiew, taniec
Maria Puślednik – śpiew, taniec
Piotr Kubiak – śpiew, taniec

Zespół Regionalny "Pszczyna" (Górny Śląsk) - 11
kapela:
Aleksander Spyra, Rudolf Kóska, Jan Piłatyk, Henryk Kolorz
śpiew:
Anna Cempura, Jolanta Cempura

Kapela z Kolbuszowej (Rzeszowskie) - 12
Jan Książek – skrzypce prym
Władysław Pogoda – skrzypce prym i sekund, śpiew
Wiesław Minich – skrzypce sekund
Stanisław Rudny – trąbka
Roman Styga – kontrabas
Zdzisław Kłoda – akordeon
Jerzy Wrona – klarnet

Zbyrana Kapelia z Komańczy (Beskid Niski) - 13
Wasyl Szariak, Iwan Kopyłeć, Iwan Pasławski, Mykoła Mychajłyszyn
dołączają się członkowie kapeli "Kontakt" z Gdańska
oraz uczestnicy zabawy

łemkowska Kapela Dumka - Kyczera z Legnicy - 14
Szymon Hopej, Piotr Hojniak, Michał Oleśniewicz, Michał Kolar - skrzypce
Andrzej Peregryn – akordeon
Tadeusz Konador (gościnnie) – kontrabas

Zespół śpiewaczy z Nowej Rudy - 15
Zofia Trzcińska-Parzych, Janina Zachłowska, Stanisława Nietupska, Zofia Stachelek, Helena Bączek, Teresa Stachelek, Irena Murach, Honorata Ruszczyk

Kapela z Szypliszek (Suwalskie) - 16
Józef Luty – harmonia guzikowa
Leon Racis – bębenek
Józef Murawski – śpiew, taniec

Kapela Gaców (Radomskie) - 17
Piotr Gaca – skrzypce
Stanisław Gaca – harmonia trzyrzędowa
Jan Gaca – bębenek

Kapela Gacy i Papisa (Radomskie) - 18
Piotr Gaca – skrzypce
Józef Papis – skrzypce
Jan Gaca – bębenek

Kapela Zarasia z Nieznamierowic (Radomskie) - 19
Józef Zaraś – skrzypce
Józef Porczek - harmonia trzyrzędowa
Antoni Porczek – baraban
Marian Zaraś – przyśpiewki

Kapela Grębskiego (Kieleckie) - 20
Franciszek Grębski – harmonia guzikowa
Zbigniew Soboń – baraban

Kapela Szewców z Zapolednika (Sandomierskie) - 21
Roman Szewc – skrzypce
Stefan Jurek – skrzypce
Franciszek Kulik – cymbały
Jan Szewc – bęben

Kapela Góry i Gzika z Krzemienia (Roztocze – Janowskie) - 22
Józef Góra – skrzypce,
Wojciech Gzik - bębenek
oraz Jerzy "Słoma" Słomiński – konga

Stanisław Łoskot z Samogoszczy i Jan Cytryniak z Kochowa k/Maciejowic (Mazowsze) - 23
Stanisław Łoskot i Jan Cytryniak

Kapela z Maciejowic (Mazowsze) - 24
Stanisław Łoskot – skrzypce
Stefan Nowaczek – basy

***

Skład jury Fonogramu Źródeł 2014:

prof. Piotr Dahlig - etnomuzykolog, Instytut Muzykologii UW

dr Weronika Grozdew-Kołacińska - etnomuzykolog, Instytut Sztuki PAN

Piotr Kędziorek - dziennikarz Programu 2 PR

Anna Szewczuk - kierowniczka RCKL, Program 2 PR

Anna Szotkowska - dziennikarka Programu 2 PR

jury przyznało Nagrodę Specjalną w wysokości 2500 zł Fundacji Klamra z Żywca za album Macieja i Katarzyny Szymonowiczów „Gajdosze” - imponujące wydawnictwo etnograficzne ukazujące tradycję muzyczną i współczesność beskidzkich gajdoszy.

Dwie równorzędne pierwsze nagrody: Wydawnictwu In Crudo za monografię „Marian Bujak z Szydłowca. Portret skrzypka” wszechstronnie ukazującą styl i repertuar wybitnego muzyka radomskiego oraz Wydawnictwu Księży Młyn za album Aldony Jadwigi Plucińskiej „Polskie Zwyczaje Rodzinne” z dołączonymi bezcennymi nagraniami z Archiwum Folkloru Religijnego Instytutu Muzykologii KUL.

Drugą nagrodę otrzymały ex aequo: Stowarzyszenie Krusznia za album „Dorzecze Niemna. Śladami Oskara Kolberga” będący świadectwem żywotności muzycznej tradycji regionów nadniemeńskich oraz Regionalny Ośrodek Kultury w Bielsku-Białej za płytę „Kapela Byrtków z Pewli Wielkiej” za bogaty obraz kultury dudziarskiej regionu żywieckiego.

Trzecią nagrodę Jury przyznało Instytutowi Sztuki Polskiej Akademii Nauk za album „Gdyby Kolberg miał fonograf" za próbę konfrontacji dziedzictwa kolbergowskiego z dwudziestowieczną dokumentacją fonograficzną.

Jury z zadowoleniem podkreśla wyjątkowo wysoki poziom nadesłanych fonogramów i przyznaje wyróżnienia dla zespołu Białopotocanie za staranne udokumentowanie kultury tanecznej własnego regionu; dla Wydawnictwa Acte Prealable i Kapeli Marty Cichej za wierne odtworzenie stylu i repertuaru skrzypków sieradzkich; dla Wydawnictwa In Crudo za historyczną dokumentację i przybliżenie atmosfery autentycznego muzykowania na Scenie Korzenie na płycie „I po ścianach. Muzyka z Remontu 1994-96”; dla Fundacji Ważka za umiejętne ukazanie mozaiki kulturowej współczesnego regionu dolnośląskiego na płycie „Od wschodu Słońca…”.

Zobacz więcej na temat: Nowa Tradycja