Radiowe Centrum Kultury Ludowej

Miejski Dom Kultury w Kolbuszowej

Ostatnia aktualizacja: 06.02.2020 14:01
Laureat pierwszej nagrody w konkursie na Fonogram Źródeł 2015 roku.
Logo Miejskiego Domu Kultury w Kolbuszowej.
Logo Miejskiego Domu Kultury w Kolbuszowej.Foto: mat. pras,

Pierwszą nagrodę MDK w Kolbuszowej otrzymuje za trzy albumy wydane w ubiegłym roku: „Katalog. II Festiwal Żywej Muzyki Na Strun Dwanaście i Trzy Smyki” oraz w serii Muzykanci z Puszczy Sandomierskiej: „Jan Cebula z Kapelą” i „Bronisław Płoch. Kapela Widelanie”. Jury wyraża uznanie dla Miejskiego Domu Kultury za działalność na rzecz dokumentacji lokalnej tradycji, która jest wzorcowym przykładem mecenatu samorządowej instytucji nad kulturą tradycyjną.

Katalog. II Festiwal Żywej Muzyki Na Strun Dwanaście i Trzy Smyki Katalog. II Festiwal Żywej Muzyki Na Strun Dwanaście i Trzy Smyki

Katalog. II Festiwal Żywej Muzyki Na Strun Dwanaście i Trzy Smyki

Katalog podsumowuje drugą edycję Festiwalu Żywej Muzyki Na Strun Dwanaście i Trzy Smyki, która odbyła się w dniu 17 maja 2015 roku. Katalog składa się z dwóch części - drukowanej oraz multimedialnej. W części drukowanej zamieszczono wystąpienia prelegentów wygłoszone podczas seminarium warsztatowego i opis innych wydarzeń festiwalowych. Część multimedialna zawiera płytę CD i DVD dokumentującą przebieg festiwalu.

Płyta CD

Jan Marzec - skrzypce
1. Polka Rym cym Cym
2. Oberek Sztajerek
Kapela Jana Cebuli - skrzypce prym, skrzypce sekund, kontrabas
3. Tramelka z rep. W. Łobody
4. Oberek Kolbuszowski
5. Oberek Weselny
Aleksandra Kuraś - skrzypce
6. Tramelka
7. Polka
Kapela Flisacka z Ulanowa - skrzypce prym, skrzypce sekund, kontrabas, klarnet
8. Oberek
9. Polka Husia Siusia
Andrzej Jędryczka - cymbały
10. Oberek
11. Polka
Eugeniusz Kopera - skrzypce
12. Oberek
13. Polka
Kapela Biała Muzyka - skrzypce, kontrabas skrzypce sekund
14. Tramla z rep. W. Łobdy
15. Polka
16. Wygrywany pod oknem Panny Młodej
Monika Chudy - skrzypce
17. Oberek
18. Polka
19. Oberek
Kapela Ludowa Niwa - skrzypce prym, skrzypce sekund, kontrabas, klarnet
20. Oberek
21. Polka Ide do Lasu
22. Polka Galopka (Jan Cebula - skrzypce)
23. Oberek Kolbuszowski
24. Polka Skoczna
25. Tramelka Zgłobieńska
Rodzinna Kapela Kurasie z Lubziny - skrzypce, klarnet, sekund, kontrabas, cymbały
26. Weselny
27. Oberek Kasia
28. Ożeniłbym się z tobą
29. Polka Zawijana
Albina Kuraś - skrzypce
30. Tramla
21. Staroświecki
Rafał Liszcz - klarnet
32. Polka na Klepisku
Kapela Ludowa Widelanie - skrzypce prym, skrzypce sekund, kontrabas
33. Starą Baba Była
34. Lewa Lewusieńka
35. U Kura Złote Pióra
Justyna Bieniek - skrzypce
36. Tramelka
37. Polka Wojna
Kapela z Huty Komorowskiej - skrzypce prym, skrzypce sekund, bębenek obręczowy
38. Tramla
39. Oberek
40. Poleczka
Lidia Biały - skrzypce
41. Tramla
42. Oberek z rep. W. Łobdy
Muzykanty z Trzciany - skrzypce prym, skrzypce sekund, klarnet, kontrabas
43. Trampolka
44. Oberek
Kazimierz Marcinek - skrzypce
45. Trampolka
46. Wiązanka Oberków
47. Polka Pstrykana


Płyta DVD

Część I: Warsztaty (seminarium) i konkurs kapel i instrumentalistów ludowych podczas II Festiwalu Żywej Muzyki Na Strun Dwanaście i Trzy Smyki - relacja

Część II: Program telewizyjny - Spotkanie z Folklorem - Strun dwanaście i trzy smyki (TP S.A., oddz. w Rzeszowie)

Część III: Wywiady z muzykantami zarejestrowane jako materiał poglądowy warsztatów
Wywiad z Albiną Kuraś - skrzypkiem prymistą z Lubziny
Wywiad z Jerzym Wroną - klarnecistą z Kolbuszowej
Wywiad z Eugeniuszem Koperą - skrzypkiem prymistą z Trzninicy
Wywiad z Andrzejem Jędryczką - cymbalistą z Trzninicy
Wywiad z Józefem Wernerem - skrzypkiem z Ulanowa

Jan Cebula. Jan Cebula.

Jan Cebula z Kapelą

Celem tej publikacji otwierającej cykl „Muzykanci z Puszczy Sandomierskiej” jest dokumentacja twórczości muzykantów z dawnych terenów popuszczańskich. Ludność tę sąsiedzi nazywali różnymi określeniami pochodzącymi od lasu. Sami nazywali się Lesiokami lub Lasowiakami. Późny, śródleśny charakter osad i ich trudna dostępność sprzyjała wytworzeniu kultury rozwijającej się pod niewielkim wpływem przemian szeroko rozumianej cywilizacji. Swoiste zacofanie, bieda, izolacja sprzyjały powstaniu i zachowaniu się unikalnych zjawisk, również w sferze muzyki. Jeszcze przed II wojną światową na tych terenach grały kapele w najprostszych składach.

Prym wodził skrzypek grając melodię prowadzącą, która oddawała charakter całej kapeli. Niezbędny był jedynie basista, a bogatszy skład to kapela z drugim skrzypkiem sekundzistą. Wiele cech pierwotnego muzykanta odnaleźć można w osobowości Jana Cebuli. Muzyka fascynuje go od zawsze. Prymista ze swoją kapelą wrócił do tradycyjnego składu. Charakterystyczne dla autentycznej twórczości ludowej jest wyraźne piętno jakie na dzieło wywierają cechy osobowościowe artysty. W przypadku Jana Cebuli, jest to dążenie do perfekcji, olbrzymia wrażliwość i pasja nauczycielska. [...] Od wydawcy

Lista utworów

  1. Marsz Mielecki
  2. Oberek (nr 151, Zbiór J. Cebuli)
  3. Raduje się każdy
  4. Biało kwitnie kwiat jabłoni
  5. Chodzony Hej tam w karczmie
  6. Oberek z pod Rieszowa
  7. Jak Cie bedo cepić
  8. Cóżeś zrobiła
  9. Polka Szabasówka
  10. Najlepszy chłop młody
  11. Zasnęła Marysia
  12. Oberek (nr 229, Zbiór J. Cebuli)
  13. Tramelka (nr 39, Zbiór J. Cebuli)
  14. Siadło przy drodze
  15. Tramelka Siedzi panna
  16. Oberek (nr 69, Zbiór J. Cebuli)
  17. Polka z okolic Rzeszowa
  18. Oberek (nr 77, Zbiór J. Cebuli)

Wykonawcy

Jan Cebula - skrzypce prym
Janina Gądziak - śpiew
Wiesław Malec - skrzypce sekund
Zdzisław Ziarkiewicz - kontrabas


Bronisław Płoch. Kapela Widelanie Bronisław Płoch. Kapela Widelanie

Bronisław Płoch. Kapela Widelanie

Widełka to duża, ludna, na wskroś lasowiacka wieś na obrzeżu Puszczy Sandomierskiej, słynęła kiedyś z wyrobów rękodzielniczych szczególnie ze słomy (szkatułek, puzdereczek itp.). W tej wsi od piętnastu lat funkcjonuje swoiste zjawisko kulturowe - Kapela Ludowa Widelanie, powstała z inicjatywy dwóch ludzi, Mariana Selwy i Bronisława Płocha, przy olbrzymim wsparciu wiejskiego i samorządowego środowiska. Kapela, to swoista instytucja kultywująca i rozwijająca kulturę swojej miejscowości. Jeden z twórców - Marian Selwa - jest nie tylko muzykiem kapeli ale jednocześnie świetnym organizatorem, mecenasem ich poczynań. Bronisław Płoch to utalentowany skrzypek prymista, który zamiłowanie do tego instrumentu przejął od swojego ojca i jego braci. To zainteresowanie, dzięki instytucji jaką jest kapela, przenoszone jest na następne pokolenia. W kapeli swoje zdolności rozwijają muzykanci ludowi, następnie zmieniają się w profesjonalnych muzyków, ucząc się w szkołach muzycznych i akademiach. Często zdarza się, że wyedukowani muzycy szkolą się w ludowym graniu zgodnie z odwieczną zasadą mistrz i uczeń. Pan Bronisław (profesor ludowego grania) bez żalu przekazuje im swój rodzinny repertuar. Nie ma tu mowy o żadnych prawach autorskich, postępuje jak prawdziwy muzykant, który w ten sposób przedłuża życie swojej muzyce. Płyta prezentująca ich bieżące poczynania ma na celu utrwalenie i dokumentację działań artystycznych. W tekstach wydawnictwa zawarta jest historia kultury niewielkiej ciekawej społeczności, dla której zawsze istotna była tradycja muzyczna. [...] Od wydawcy

Lista utworów

  1. Widelaczek
  2. Jakem szedł na granie
  3. Na klepisku
  4. Nie chodź Jasiu po polance
  5. Skowronek
  6. Z góry i pod górę
  7. Lewa lekusieńka
  8. Oberek (przy kawie)
  9. Ja do lasu nie pojadę
  10. Zawijany
  11. Siedział dziadek w tatarce
  12. Ej wysoko na niebie
  13. Koniki Kasztanki
  14. Starą babą była
  15. Czemu mnie mamo
  16. Mielecka
  17. Chłopino moja
  18. Ocieliła mi się
  19. Koniś
  20. Przez tą naszą wieś
  21. Polka Jaśka
  22. Okrąglaczek
  23. A jak ja się uwezmę
  24. Przybyszówka

Wykonawcy

Kapela Widelanie:
Bronisław Płoch - skrzypce prym
Marian Fabiański - skrzypce sekund
Natalia Liszcz - śpiew
Rafał Liszcz - klarnet
Kamil Pomykała - klarnet
Agata Potańska - skrzypce sekund
Maria Potańska - śpiew
Natalia Potańska - kontrabas
Teresa Pruchnik - śpiew
Marian Selwa - akordeon
Kinga Tylutka - II skrzypce

***

Skład jury Fonogramu Źródeł 2015 roku:

prof. Piotr Dahlig – etnomuzykolog, Instytut Muzykologii UW

dr Weronika Grozdew-Kołacińska – etnomuzykolog, Instytut Sztuki PAN

Anna Szewczuk-Czech – kierownik RCKL, Program 2 PR

Anna Borucka-Szotkowska – dziennikarka Programu 2 PR

Magdalena Tejchma – dziennikarka Programu 2 PR

Piotr Kędziorek – dziennikarz Programu 2 PR

Jury przyznało nagrodę specjalną w wysokości 2500 zł Jackowi Piotrowi Jackowskiemu za wybitne zasługi dla polskiej fonografii. Jest on inicjatorem i współtwórcą wraz ze współpracownikami Zbiorów Fonograficznych Instytutu Sztuki PAN serii wydawniczej, w ramach której w ubiegłym roku ukazały się dwa albumy: "Melodie stamtąd" wydany wraz z Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu oraz "Rozpoczął tedy fonograf zbieranie melodii podhalańskich..." wydany wraz z Muzeum Tatrzańskim w Zakopanem. Jury podkreśla wyczerpujące opracowanie merytoryczne nagrań.

Pierwszą nagrodę Miejskiemu Domowi Kultury w Kolbuszowej za trzy albumy wydane w ubiegłym roku: „Katalog. II Festiwal Żywej Muzyki Na Strun Dwanaście i Trzy Smyki” oraz w serii Muzykanci z Puszczy Sandomierskiej: „Jan Cebula z Kapelą” i „Bronisław Płoch. Kapela Widelanie”. Jury wyraża uznanie dla Miejskiego Domu Kultury za działalność na rzecz dokumentacji lokalnej tradycji, która jest wzorcowym przykładem mecenatu samorządowej instytucji nad kulturą tradycyjną.

Drugą nagrodę Fundacji Ważka z Wrocławia za płytę "Bronisława Chmielowska. Stare pieśni". Album stanowi bezcenny dokument miejsca i czasu, w którym przyszło żyć bohaterce płyty.

Trzecią nagrodę Tatianie Nakoniecznej i zespołowi Krajka za płytę "Krajka w gościach". Jury docenia udaną próbę wiernej rekonstrukcji tradycyjnego repertuaru ukraińskiego.

Jury wyróżniło także Zofię Bernad za płytę "Tradycyjne pieśni Lubelszczyzny", dostrzegając działania mające na celu przywrócenie witalności tradycyjnemu repertuarowi.

Zobacz więcej na temat: Nowa Tradycja