Radiowe Centrum Kultury Ludowej

"Polskie pieśni ludowe na Śląsku Opolskim..." i „Melodie stamtąd cz. 2", Instytut Sztuki PAN

Ostatnia aktualizacja: 06.02.2020 14:14
Laureat pierwszej nagrody w konkursie na Fonogram Źródeł 2017 roku.
Logo Instytutu Sztuki PAN.
Logo Instytutu Sztuki PAN.Foto: mat. pras.

Pierwszą nagrodę Instytutowi Sztuki Polskiej Akademii Nauk za albumy: „Polskie pieśni ludowe na Śląsku Opolskim przez Paula Schmidta w 1913 r. na fonograf zebrane” oraz „Melodie stamtąd cz. 2”. Nagrodę przyznano za udostępnienie bezcennych źródeł fonograficznych folkloru polskiego.


Polskie pieśni ludowe na Śląsku Opolskim przez Paula Schmidta w 1913 r. na fonograf zebrane. Polskie pieśni ludowe na Śląsku Opolskim przez Paula Schmidta w 1913 r. na fonograf zebrane.

Polskie pieśni ludowe na Śląsku Opolskim przez Paula Schmidta w 1913 r. na fonograf zebrane

Płyta prezentuje unikatową kolekcję nagrań Paula Schmidta ze Śląska Opolskiego. Wśród utworów znajdziemy zarówno pieśni, jak i nagrania muzyki instrumentalnej (w większych zespołowych składach oraz w wykonaniach solowych). Książeczka dołączona do płyty zawiera szczegółowy opis kolekcji autorstwa dr Ricardy Kopal, tekst poświęcony dokumentacji prowadzonej przez Schmidta na Śląsku Opolskim autorstwa Jacka Jackowskiego, a także etnomuzykologiczny komentarz o najstarszych zachowanych polskojęzycznych nagraniach muzyki ludowej na Śląsku napisany przez dr Mariusza Pucię.

Z recenzji prof. Zbigniewa Przerembskiego: „Wśród nagranych zespołów instrumentalnych zwraca uwagę orkiestra Lubczyka, złożona z klarnetu, trąbki, sakshornu tenorowego i tuby. Muzycy grają bowiem w dawnym stylu heterofonii wariacyjnej, czyli każdy z nich realizuje własny wariant wspólnie wykonywanego wątku muzycznego. Warianty zróżnicowane są głównie figuracyjnie i ornamentalnie. Taki sposób gry, odnotowany przez Łucjana Kamieńskiego w odniesieniu do wielkopolskich kapel dudziarskich już w dwudziestoleciu międzywojennym , przetrwał do naszych czasów u niektórych dudziarzy i skrzypków ludowych w Wielkopolsce i w Beskidzie Śląskim. Ta specyficzna cecha wykonawcza wynika z ustnego, międzypokoleniowego przekazu repertuaru i stylu wykonawczego, w bezpośredniej relacji mistrz-uczeń, bez pośrednictwa pisma nutowego. Ciekawe, że jeszcze w pierwszych dekadach XX wieku heterofonię wariacyjną można było usłyszeć na Śląsku, przechodzącym szybsze niż inne regiony przemiany cywilizacyjne, w tym kulturowe, także w zakresie muzyki tradycyjnej. W tej dzielnicy kraju już od ostatnich dekad XIX wieku orkiestry dęte wypierały tradycyjne składy instrumentalne, grały przy tym w „homofonicznym” stylu z podziałem na partie melodyczne i akompaniujące. Płytę uzupełniają i wzbogacają teksty słowne, zamieszczone w dołączonej do niej broszurze (...) Łucjan Kamieński po przeprowadzeniu badań muzyki ludowej na Kaszubach w latach trzydziestych (XX w.) stwierdził: Cassubia cantat polonicae. Paul Schmidt wcześniej mógł zauważyć: Silesia cantat polonicae. Dzięki przedstawionemu wyżej wydawnictwu płytowemu Instytutu Sztuki PAN możemy to dziś potwierdzić, poznając repertuar i style wykonawcze Ślązaków z Opolszczyzny sprzed ponad stu lat".

Lista utworów

  1. Moja mamuliczko, szkodać mi się stała
  2. Darmo, dziołcho, darmo
  3. W Pielgrzymiej szacie
  4. Chłopatyczek niewidomy
  5. Marsz weselny
  6. Pogodny wieczór Świyntygo Jana
  7. Mamuliczko moja, sprzedajcie ta krowa
  8. W kolei woda, dzieweczko
  9. Walcerek
  10. Raduj się, nieba Królowo, Alleluja
  11. Pieśn weselna
  12. Wczoraj była niedzieliczka
  13. Marsz weselny (Ej siadej, siadej kochanie moje)
  14. Pieśń ludowa
  15. Pieśń ludowa
  16. W Głogówku na rynku, przed raturza
  17. Marsz weselny
  18. Na krzelickom tonom [na jelyńka]
  19. Bez wodę, koniczku
  20. Stoi mrokyw nade wsią
  21. Nie piastujże mie ty
  22. Rosną rosną na "oknie w donicy"
  23. Na tej górze rojśnie róża
  24. Było dwoje królewskich dzieci
  25. O wojno, wojno (adnotacja P. Schmidta "Polska pieśń")
  26. O Boże, Boże
  27. Nie kupuj ma na furmanka
  28. Tańcowała Maryjanka z Wickiem
  29. Szerokie liście na wiśni
  30. Padałajś mi raz
  31. Prawda mi mamiczka powiadali
  32. Pieśń weselna (z płaczem)
  33. Czyjeż to poleczko
  34. Ojcze nasz
  35. Zdrowajś Mario
  36. A wczora z wieczora
  37. Mamuliczko moja
  38. W kolei woda
  39. W lesinie, w gęstej krzewinie
  40. O wojna, wojna
  41. Szła dzieweczka do laseczka

Melodie stamtąd cz. 2 Melodie stamtąd cz. 2

Melodie stamtąd cz. 2

Oddajemy do rąk Słuchaczy i Czytelników drugą część źródłowego wydawnictwa płytowego prezentującego najstarsze zachowane rejestracje fonograficzne muzycznej praktyki ludowej Kaliskiego. Na pierwszej płycie pt. Melodie stamtąd, wydanej w 2016 r., zamieściliśmy nagrania archiwalne zarejestrowane w tym subregionie Wielkopolski w latach 1947 - do pierwszej połowy 1959 r. Ze względu na znaczną ilość, jak również merytoryczną wartość dokumentalną archiwaliów dźwiękowych zgromadzonych w drugiej połowie 1959 r., zdecydowaliśmy się poświęcić im odrębną płytę – drugą część Melodii stamtąd. W pierwszym wydawnictwie opublikowaliśmy obszerny tekst autorstwa dr Arlety Nawrockiej-Wysockiej o Kaliskiem jako regionie muzycznego pogranicza, w którym Autorka - oprócz podstawowych informacji o zasięgu, etnografii i tradycyjnej kulturze omawianych ziem a także historii, zwłaszcza XIX-wiecznej, mającej szczególny wpływ na przemiany i kształt kultury tego obszaru - opisała stan dość późno podjętych (bo dopiero od lat 60. ubiegłego wieku) systematycznych badań nad tradycyjną kulturą muzyczną Kalskiego.(...)

Opublikowane na niniejszej płycie wybrane nagrania powstałe w drugiej połowie 1959 r. zostały zrealizowane przez Jarosława Lisakowskiego i jego żonę - Irenę (m.in. w miejscowościach: Pruszków, Dębniałki, Zagorzyn, Dojutrów, Godziesze, Wola Droszewska, Zadowice, Kościelna Wieś, Blizanów, Bałdoń, Guzdek, Lis). Tu również prezentujemy plejadę kaliskich wykonawców, których metryki sięgają czasów Chopina i Kolberga. (...) Mamy nadzieję, iż obie części Melodii stamtąd dostarczą wyczerpującego i reprezentatywnego zasobu archiwaliów dźwiękowych, cennych zarówno dla badań muzykologicznych jak i muzycznych działań amatorskich. Być może nagrania staną się także inspiracją dla twórczych działań artystycznych. ze wstępu Jacka Jackowskiego

Lista utworów

  1. Oberek - a dance tune
  2. Żyniyło sie ptastwo, miała ptaszunt wiele - a ballad
  3. Nadobno Kasińka uoknym wyglondała - a ballad
  4. Zrodził sie Jan na Obzowie - a social song
  5. Tyrolinka - a dance tune
  6. Posłuchajcie panowie, kto nie wiy niech sie dowie - a beggar’s song
  7. Ach, mój Boże, guody jidom - a social song
  8. Uśnijże mi, moje dziycie, jak mi uśniesz uodyjde cie - a Lualaby
  9. Stworzył Pan Bóg koze - a sung story-tail
  10. Chłopacy, chłopacy, z Westfalii jedziecie - a dance tune
  11. uOj, jedzie, jedzie Józinek młody - a courtship and love song
  12. Po uOłobockim polu chodzi biała łabyńdź - a courtship and love song
  13. A żeby jo była wiedziała - a courtship and love song
  14. uO a z niedzieli na świynto - a social song
  15. Co byś wolała, dziewczyno - a social song
  16. uO powiedziały Zagorzunki - a courtship couplet
  17. Wstańże uotworzyć, dziewczyno - a courtship and love song
  18. A czymużeś mie, synku pynku - a lullaby and a family song
  19. A świeci miesionc bez wysoki płot - a courtship and love song
  20. Na Bałdóniu świat niemiły - a social couplet and an instrumental tune
  21. Wyjechałem z podwóreczka - a courtship and love song
  22. Jest tam trawka w ogrodeczku, puść konika kochaneczku - a family song
  23. W ogródeczku na troweczku - a courtship and love song
  24. Owijok - a dance tune
  25. Chociaż ty masz dwa domy - a social song
  26. Siwa gunska, siwa po jeziorze pływa - a courtship and love song
  27. Z tamty strony tego mego brata - a courtship and love song
  28. Nie daj mi, Boże, takuowych myśli - a courtship and love song
  29. Nie było to chuodzić, nie było to chuodzić przez las do kuościoła - a love song about loosing a maiden cap (virginity)
  30. Oberek - a dance tune
  31. Oberek - a dance tune
  32. W moim uogródeczku - a social song
  33. Oberek - a dance tune
  34. A wy, mamusiu, przykożcie wy mu - a courtship and love song
  35. Niech byndzie Jezus Chrystus puochwalóny - a courtship and love song
  36. Przyjechało sześć panów w powozie - a wedding song
  37. Przekładamy nogi bez wase progi - a wedding oration
  38. Zaprzęgajcie konie - a wedding song and an instrumental march
  39. Wyprowod - an instrumental version of a wedding song
  40. Jużeś się ubrała - a wedding song
  41. Leciał ptaszek lasem - a wedding song
  42. Już to po ślubie - a wedding song
  43. Zakukała kukułeczka za buorym - a wedding song
  44. Oberek - a dance tune
  45. Żydek - a dance tune
  46. Wianku mój, wianku mój, perłami sadzony - a song about a maiden cap
  47. Potulnijże wianek lewandowy - a song about a maiden cap
  48. Oczepki - a capping tune
  49. Nasz gajiczek z lasu idzie - a wedding song sung during adorning the wedding copse - gaik
  50. Niesymy tu gaik - a wedding song sung during adorning the wedding copse - gaik
  51. Wesele to tu, a to tu - a wedding song
  52. Wiwat Już to po ślubie po ślubie - a wedding tune
  53. Oberek - a dance tune
  54. Nie krukej, gołumbku - a family song
  55. Poszła żóna na skarge na mynża swojeguo - a family song
  56. Tańcował Kuba i jego luba - a humorous-dance song
  57. Miała Kasia Jasia za mynża swojygo - a soldier’s ballad
  58. Oberek - a dance tune
  59. Wywiad o instrumentach muzycznych - an interview about traditional musical instruments
  60. Oberek starodawny - a dance tune

Wykonawcy

Stanisław Rybak - skrzypce (1, 30, 31, 33, 39, 44, 45, 48, 53, 60), wywiad (59)
ur. w 1896 (1897) r.; nagr. 1959 r. Guzdek pow. Kalisz
Idzi Siewieja - basy (30, 31, 33, 39, 44, 45, 48, 53, 58), wywiad (59)
ur. w 1880 r.; nagr. 1959 r. Guzdek pow. Kalisz
Stanisław Rybak (syn) - bębenek ze stalką (30, 31, 33, 39, 44, 45, 48, 53, 58)
nagr. 1959 r. Guzdek pow. Kalisz
Antoni Banach - skrzypce (58)
ur. 1894 r., zm. 1967 r.; nagr. 1959 r. Guzdek pow. Kalisz
Józefa Staszak - śpiew (2, 3, 32, 34, 35, 36, 43, 49, 54, 55, 57)
ur. w 1869 r. Lis pow. Kalisz, zam. tamże, zm. 1960 (1961) r.; nagr. 1959 r. Lis
Stanisława Michalak - śpiew (4)
ur. w 1892 r. Zadowice pow. Kalisz, zam. tamże; nagr. 1959 r. Zadowice
Józef Schmidt (w zapisie J. Lisakowskiego: Szmyt) - skrzypce (5, 10)
ur. w 1902 r. Ołobok pow. Ostrów Wielkopolski, zam. tamże; nagr. 1959 r. Ołobok
Władysław Banasiak - basy (5, 10)
ur. w 1903 r. Sławin pow. Ostrów Wielkopolski, zam. Ołobok; nagr. 1959 r. Ołobok
Edmund Ciupek - klarnet Es (10)
ur. w 1925 r. Wielowieś pow. Ostrów Wielkopolski, zam. tamże; nagr. 1959 r. Ołobok
Józefa Płotek - śpiew (6, 8, 19, 22, 23, 27, 40, 56)
ur. w 1903 r. Kakawa-Kolonia pow. Kalisz, zam. Godziesze Małe pow. Kalisz; nagr. 1959 r. Godziesze Małe
Franciszka Dolatka - śpiew (7)
ur. w 1875 r. Kościelna Wieś pow. Kalisz, zam. tamże, zm. 1963 r.; nagr. 1959 r. Kościelna Wieś
Antonina Porada - śpiew (9)
ur. w 1893 r. Rychnów pow. Kalisz, zam. Zagorzyn pow. Kalisz; nagr. 1959 r. Zagorzyn
Anna Bukwa - śpiew (11)
ur. w 1902 r. Pruszków pow. Kalisz, zam. Dębniałki pow. Kalisz; nagr. 1959 r. Dębniałki
Nieznana wykonawczyni; nagr. 1959 r. Ołobok (12)
Stanisław Porada - śpiew (13)
ur. w 1904 r. Biała pow. Kalisz, zam. Zagorzyn pow. Kalisz; nagr. 1959 r. Zagorzyn
Stanisława Popiołek - śpiew (14, 15, 16, 18)
ur. w 1906 r. Kościelna Wieś pow. Kalisz, zam. Dębniałki pow. Kalisz; nagr. 1959 r. Dębniałki
Antoni Cieślak - śpiew (17, 29)
ur. w 1886 r. Dębniałki pow. Kalisz, zam. tamże, zm. 1963; nagr. 1959 r. Dębniałki
Józef Przybył - śpiew (20, 38, 52), skrzypce (20, 24, 38, 52), recytacja (37)
ur. w 1878 r. Wolica pow. Kalisz, zam. Bałdoń pow. Kalisz, zm. 1960 r. ; nagr. 1959 r. Bałdoń
Józef Płotek (zięć) - basy (20, 24, 38,52)
ur. w 1907 r., zam. Bałdoń; nagr. 1959 r. Bałdoń
Weronika Tułacz (wnuczka) - bębenek (20, 24, 38, 52)
ur. w 1935 r., zam. Bałdoń; nagr. 1959 r. Bałdoń
Józefa Nawrocka - śpiew (21, 42, 46, 47, 50)
ur. w 1874 r. Biała pow. Kalisz, zam. Wola Droszewska pow. Kalisz, zm. 1966 r.; nagr. 1959 r. Wola Droszewska
Maria Kaczmarek - śpiew (25, 26, 41, 51)
ur. w 1896 r. Kościelna Wieś pow. Kalisz, zam. tamże; nagr. 1959 r. Kościelna Wieś
Rozalia Łysek - śpiew (28)
ur. w 1878 r. Kościelna Wieś pow. Kalisz, zam. tamże. zm. 1967 r.; nagr. 1959 r. Kościelna Wieś

***

Skład jury Fonogramu Źródeł 2017 roku:

Maria Baliszewska – dziennikarka RCKL

Anna Borucka-Szotkowska – dziennikarka RCKL

Magdalena Tejchma – dziennikarka RCKL

dr Weronika Grozdew-Kołacińska – etnomuzykolog, Instytut Sztuki PAN

prof. Piotr Dahlig – etnomuzykolog, Instytut Muzykologii UW

Werdyktem jury nagrodę specjalną w wysokości 2500 zł otrzymują Barbara Kuzub-Samosiuk i Mirosław Samosiuk za trzypłytową antologię „Pieśni nie tylko święte. Tradycja muzyczna Podlasia” wydaną przez Stowarzyszenie Miłośników Kultury Ludowej w Czeremsze. Jury przyznaje nagrodę za wybitny wkład w dokumentację tradycyjnej kultury śpiewaczej Podlasia.

Pierwszą nagrodę Instytutowi Sztuki Polskiej Akademii Nauk za albumy: „Polskie pieśni ludowe na Śląsku Opolskim przez Paula Schmidta w 1913 r. na fonograf zebrane” oraz „Melodie stamtąd cz. 2”. Nagrodę przyznano za udostępnienie bezcennych źródeł fonograficznych folkloru polskiego.

Dwie równorzędne drugie nagrody otrzymują:

Stowarzyszenie Katedra Kultury za płytę „Liwiec. Tradycje wokalne wschodniego Mazowsza”. Jury przyznaje nagrodę za cenną ideę zestawienia repertuaru źródłowego z jego wiernym współczesnym wykonaniem.

Ewie Grochowskiej i Europejskiemu Funduszowi Rozwoju Polskiej Wsi za płytę „Tutejsi. Zachowane w pamięci mieszkańców Pomorza Zachodniego”. Nagrodę przyznano za wartościowy sondaż środowiskowy, dotyczący niedocenianej kultury muzycznej Pomorza Zachodniego.

Dwie równorzędne trzecie nagrody Jury przyznało: Stowarzyszeniu Akademia Łucznica za płytę „Jan Kmita. Skrzypek z Przystałowic Małych” za portret wybitnego skrzypka w jego naturalnym środowisku,

oraz Fundacji Ważka – autorom płyty „Stanisława Latawiec. W domu Kidów” za bogaty przekrój repertuaru repatriantów z Bośni.

Zobacz więcej na temat: Nowa Tradycja