Radiowe Centrum Kultury Ludowej

"Jan Kmita. Skrzypek z Przystałowic Małych", Stowarzyszenie Akademia Łucznica

Ostatnia aktualizacja: 06.02.2020 14:11
Laureat trzeciej nagrody w konkursie na Fonogram Źródeł 2017 roku, ex aequo z płytą "Stanisława Latawiec. W domu Kidów", wydaną przez Fundację Ważka.
Jan Kmita. Skrzypek z Przystałowic Małych, Stowarzyszenie Akademia Łucznica
"Jan Kmita. Skrzypek z Przystałowic Małych", Stowarzyszenie Akademia ŁucznicaFoto: mat. pras.

W serii "Mazowiecki szlak tradycji" ukazał się album z nagraniami jednego z najstarszych radomskich skrzypków – Jana Kmity z Przystałowic Małych (ur. 1936). Wspierają go wiejscy śpiewacy i muzykanci, tacy jak Maria Siwiec, Maria Pęzik, Zofia Kucharczyk, Jan Wochniak czy Józef Porczek, oraz ich uczniowie, kontynuatorzy – kapela Mateusza Niwińskiego. Warstwę muzyczną uzupełniają opowieści Jana Kmity o początkach gry, tradycji muzykowania w rodzinie, muzykowaniu na weselu i utworach, które gra, a także śpiewaczki Marii Pęzik na przykład o śpiewie na weselu.

Jan Kmita jest wybitnym skrzypkiem grającym polską muzykę tradycyjną. Mieszka w gminie Rusinów, w mikroregionie Kajoków. Jest jednym z ostatnich skrzypków kajockich. Ale muzyczna droga Kmity nie była taka prosta. W młodości słuchał jak grają: Gaca, Jedynak i Józef Kędzierski. Ich muzyka już nie była głosem jego pokolenia. Grał nowocześnie, z akordeonem, saksofonem i dżazem. Nie akceptował tradycyjnej kajockiej muzyki. Ale granie weselnych skrzypków na weselach się kończyło. Kmita uległ wypadkowi, nic nie wskazywało na to, że odzyska władzę w lewej dłoni. A jednak…
Czasy też się zmieniły i do Jana Kmity przyjeżdżało coraz więcej młodych ludzi, którzy chcieli, żeby zagrał. Rasowy muzykant weselny Jan Kmita wyczuł sprawę i zaczął uważnie słuchać jak gra Jan i Piotr Gace i zaczął grać prawdziwe kajockie mazurki. I gra je świetnie. Dziś uczy młodych tradycyjnej gry.

Lista utworów

  1. Od Potworowa
  2. Nauka u Piotra Gacy
  3. Mietka Gwiazdy
  4. Wiązanka 1
  5. A wyjdźże ty moja mamo
  6. Wesela to nie ominęłam
  7. Zarasia
  8. Postójki
  9. O Kmita!
  10. Józefa Porczka
  11. Pierwsze wesele
  12. Wiązanka 2
  13. Krzemińskiego
  14. Polka Gwiazdy
  15. Żółty jesienny liść
  16. W moim ogródecku
  17. Rowerów belo.
  18. Poleczka Zarasia
  19. Tadeusza Jedynaka
  20. Historia Jana Bogusza
  21. Sierocy
  22. Polka Żydowska
  23. Oj grali!
  24. Prześpiewy
  25. Witos
  26. Żydów z Przysuchy
  27. Józefa Porczka 2
  28. Orzechowskiego
  29. Uczniowski

Wykonawcy

Jan Kmita - opowieści (2, 8, 11, 20, 22, 26), skrzypce (1, 3, 4, 7, 8, 10, 12-16, 18, 19, 21, 22, 25-29)

Gościnnie:
Mateusz Niwiński - basy (1, 4, 7, 12, 19, 21, 22, 25, 26), skrzypce (16, 29)
Agnieszka Niwińska - bęben obręczowy (1, 4, 12, 13, 14, 19, 22, 26, 28)
Dominika Oczepa - bęben obręczowy (7, 16, 25), skrzypce (15, 29)
Krystian Pisowicz - skrzypce (29)
Maria Pęzik - opowieści (6, 17, 23), bęben obręczowy (21, 29), śpiew (5, 9, 10, 16, 21, 24, 29)
Maria Siwiec - śpiew (9, 16, 24...)
Zofia Kucharczyk - śpiew (16)
Józef Porczek - harmonia trzyrzędowa (10, 18, 27)
Jan Wochniak - śpiew (9), baraban (10, 15)
Stanisław Bielawski - bęben obręczowy (18, 27)

***

Skład jury Fonogramu Źródeł 2017 roku:

Maria Baliszewska – dziennikarka RCKL

Anna Borucka-Szotkowska – dziennikarka RCKL

Magdalena Tejchma – dziennikarka RCKL

dr Weronika Grozdew-Kołacińska – etnomuzykolog, Instytut Sztuki PAN

prof. Piotr Dahlig – etnomuzykolog, Instytut Muzykologii UW

Werdyktem jury nagrodę specjalną w wysokości 2500 zł otrzymują Barbara Kuzub-Samosiuk i Mirosław Samosiuk za trzypłytową antologię „Pieśni nie tylko święte. Tradycja muzyczna Podlasia” wydaną przez Stowarzyszenie Miłośników Kultury Ludowej w Czeremsze. Jury przyznaje nagrodę za wybitny wkład w dokumentację tradycyjnej kultury śpiewaczej Podlasia.

Pierwszą nagrodę Instytutowi Sztuki Polskiej Akademii Nauk za albumy: „Polskie pieśni ludowe na Śląsku Opolskim przez Paula Schmidta w 1913 r. na fonograf zebrane” oraz „Melodie stamtąd cz. 2”. Nagrodę przyznano za udostępnienie bezcennych źródeł fonograficznych folkloru polskiego.

Dwie równorzędne drugie nagrody otrzymują:

Stowarzyszenie Katedra Kultury za płytę „Liwiec. Tradycje wokalne wschodniego Mazowsza”. Jury przyznaje nagrodę za cenną ideę zestawienia repertuaru źródłowego z jego wiernym współczesnym wykonaniem.

Ewie Grochowskiej i Europejskiemu Funduszowi Rozwoju Polskiej Wsi za płytę „Tutejsi. Zachowane w pamięci mieszkańców Pomorza Zachodniego”. Nagrodę przyznano za wartościowy sondaż środowiskowy, dotyczący niedocenianej kultury muzycznej Pomorza Zachodniego.

Dwie równorzędne trzecie nagrody Jury przyznało: Stowarzyszeniu Akademia Łucznica za płytę „Jan Kmita. Skrzypek z Przystałowic Małych” za portret wybitnego skrzypka w jego naturalnym środowisku,

oraz Fundacji Ważka – autorom płyty „Stanisława Latawiec. W domu Kidów” za bogaty przekrój repertuaru repatriantów z Bośni.

Zobacz więcej na temat: Nowa Tradycja