Historia

Katarzyna Kobro - rzeźbiarska awangarda

Ostatnia aktualizacja: 21.02.2019 06:03
Była jedną z najwybitniejszych rzeźbiarek okresu międzywojennego. W historii zapisała się dzięki niezwykłej odwadze i śmiałej koncepcji, która zrewolucjonizowała sztukę rzeźbiarską.
Audio
  • Katarzyna Kobro - audycja Elżbiety Ratyńskiej z cyklu "Postacie XX wieku". (PR, 06.02.2000)
Grób Katarzyny Kobro-Strzemińskiej i jej córki, Niki Strzemińskiej na Cmentarzu Prawosławnym na Dołach w Łodzi, fot. Wikimedia CommonsCC-BY-SA-3.0Gapcior
Grób Katarzyny Kobro-Strzemińskiej i jej córki, Niki Strzemińskiej na Cmentarzu Prawosławnym na Dołach w Łodzi, fot. Wikimedia Commons/CC-BY-SA-3.0/Gapcior

21 lutego 1951 zmarła Katarzyna Kobro, polska rzeźbiarka awangardowa.

Wraz z mężem, Władysławem Strzemińskim, w latach trzydziestych XX wieku silnie zapisała się w międzynarodowej awangardzie. Byli doceniani i zapraszani na wernisaże w całej Europie. W latach czterdziestych i później w czasach socrealizmu jej twórczość została praktycznie zapomniana.

Katarzyna Kobro zrewolucjonizowała dotychczasowe myślenie o rzeźbie. Nie pojmowała rzeźby jako bryły. Jej prace były dziełami organizującymi przestrzeń. Zdała sobie sprawę, że ta stanowi materię, którą artysta może operować.

Odrzuciła indywidualizm, subiektywizm i ekspresjonizm w sztuce i zastąpiła je obiektywizmem formy i abstrakcją. Rzeźba w koncepcji Katarzyny Kobro to abstrakcyjne pojęcie niekończącej się przestrzeni, bez punktu odniesienia czy miejsc szczególnych.

Dorobek Katarzyny Kobro, ilościowo niewielki, ale o wielkiej wartości, trzeba było po jej śmierci rekonstruować, by poznać innowacyjność i przełomowość jej myśli.

Posłuchaj audycji z cyklu "Biografia dźwiękowa".

mjm


Czytaj także

Wacław Szymanowski – wyrzeźbił Chopina

Ostatnia aktualizacja: 22.07.2023 05:40
"To nie jest pomnik Chopina, to jest pomnik muzyki" – miał powiedzieć wybitny austriacki kompozytor i dyrygent, Gustav Mahler na widok najwybitniejszego dzieła Wacława Szymanowskiego.
rozwiń zwiń