Redakcja Polska

W Jaworznie stanie fabryka polskich samochodów elektrycznych

15.12.2020 13:36
Fabryka polskich samochodów elektrycznych Izera ma powstać w woj. śląskim, w Jaworznie – przekazała we wtorek spółka ElectroMobility Poland. Produkcja ma ruszyć w 2024 r. Inwestycja ma zapewnić pracę dla ok. 15 tys. osób, w tym 3 tys. w samym zakładzie.
Audio
  • Piotr Zaremba poinformował, że Izera będzie dostępna w kilku wariantach: hatchback, SUV oraz kombi. Nowy samochód ma być konkurencyjny na rynku (IAR)
  • Jak powiedział minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka, wybór lokalizacji fabryki był podyktowany względami ekonomicznymi i logistycznymi (IAR)
  • Izera będzie produkowana w Jaworznie - relacja Ewy Plisieckiej [posłuchaj]
Izera
IzeraTwitter/Polska Grupa Motoryzacyjna

We wtorek minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka, przedstawiciele ElectroMobility Poland, Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (KSSE), urzędu marszałkowskiego woj. śląskiego oraz samorządu Jaworzna i Lasów Państwowych podpisali w Katowicach "Memorandum o współpracy przy przygotowaniu terenu pod budowę pierwszej w Polsce fabryki samochodów elektrycznych".

Premiera polskiej marki samochodów elektrycznych Izera odbyła się pod koniec lipca br. Firma ElectroMobility Poland (EMP) przedstawiła dwa prototypy polskich samochodów elektrycznych - w wersji SUV i hatchback. Prezes ElectroMobility Poland Piotr Zaremba zapowiedział wówczas, że pierwsze Izery zjadą z taśmy produkcyjnej w III kw. kwartale 2023 r. Wcześniej – na przełomie II i III kw. 2021 r. miała powstać fabryka.

We wtorek spółka ElectroMobility Poland poinformowała, że spośród 30 analizowanych przez firmę lokalizacji przyszłej fabryki najlepszą okazało się niespełna 90-tysięczne Jaworzno w małopolskiej części woj. śląskiego. W ostatnim etapie analiz rozpatrywano jeszcze Rudę Śląską. "Ten wybór i finansowe wsparcie rządowe dla projektu umożliwi rozpoczęcie inwestycji już jesienią 2021 r." – podała spółka.

- Wokół projektu udało nam się zjednoczyć partnerów z wielu instytucji. Dzięki połączeniu ich zaangażowania i potencjałów plan budowy fabryki zyskał realny kształt. Teraz wszystkie strony muszą intensywnie działać, aby doprowadzić do finalizacji projektu - powiedział cytowany w komunikacie spółki minister klimatu i środowiska, Michał Kurtyka.

- Inwestycja jest ważnym elementem planu dla Śląska i pozwala nam rozwijać innowacyjny przemysł, który tworzy w regionie m.in. trwałe miejsca pracy. Izera jest szansą dla sprawnie funkcjonującej tu branży automotive i na wykorzystanie potencjału elektromobilności, która doskonale wpisuje się w krajobraz gospodarczy województwa - ocenił Kurtyka.

Minister zapowiedział również rządowe wsparcie projektu, ze względu na jego strategiczne znaczenie. - Wiele krajów wspiera kluczowe dla ich gospodarek projekty. Państwo, które myśli perspektywicznie, potrafi dostrzec rynkowe "momentum" i zdefiniować strategiczne obszary umożliwiające rozwój gospodarczy kraju. Takim właśnie jest projekt polskiej marki samochodów elektrycznych - podkreślił.

Zaremba wyjaśnił, że ElectroMobility Poland we współpracy z Polską Agencją Inwestycji i Handlu oraz firmą doradczą sprawdzała pod kątem lokalizacji zakładu dostęp do mediów, infrastruktury drogowej, ukształtowanie i sposób użytkowania terenu oraz kwestie prawne związane z własnością gruntów. Ważna była możliwość zbudowania fabryki, odpowiedniego zalecza logistycznego oraz parku dostawców.

Fabryka w Jaworznie będzie zlokalizowana na terenach należących do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, której 60 proc. dotychczasowych inwestorów należy do branży motoryzacyjnej. Znane marki w KSSE to m.in.: Opel Manufacturing Poland, FCA Poland, NGK Ceramics Polska, Brembo Poland, Isuzu Motors Polska, Guardian Częstochowa, ZF TRW Poland, Electrolux, Roca, SK Innovation czy Nexteer Automotive.

- Tu, na terenie KSSE, funkcjonuje znaczna część firm produkujących komponenty do samochodów. Nasi inwestorzy mogą stać się partnerami Izery i pomóc w tworzeniu lokalnego łańcucha dostaw. Jesteśmy motorem branży automotive. To na Śląsku bije motoryzacyjne serce Polski i chcemy, żeby było to też serce elektromobile - podkreślił prezes KSSE Janusz Michałek.

Prezes Zaremba zadeklarował we wtorkowej informacji, że w związku z koniecznością przeprowadzenia przed rozpoczęciem budowy fabryki w Jaworznie prac przygotowawczych, produkcja aut rozpocznie się w 2024 r. Dzięki inwestycji zatrudnienie ma znaleźć ok. 15 tys. osób: 3 tys. w zakładzie oraz 12 tys. u dostawców i kooperantów.

Spółka ElectroMobility Poland powstała w październiku 2016 r. jako inicjatywa koncernów energetycznych – PGE Polska Grupa Energetyczna SA, Energa SA, Enea SA oraz Tauron Polska Energia SA, z których każdy objął po 25 proc. kapitału akcyjnego.

W pracach nad polskim samochodem elektrycznym ma być wykorzystywany potencjał Sieci Badawczej Łukasiewicz. Tworzą ją 33 instytuty w całej Polsce, które prowadzą badania m.in. nad innowacyjnymi środkami transportu, magazynowaniem i przetwarzaniem energii (ogniwa paliwowe, superkondensatory, baterie i akumulatory), a także doborem, implementacją i konfiguracją napędu elektrycznego.


PAP/dad

Polska gospodarka bije rekordy eksportu i ma potężną nadwyżkę

15.12.2020 10:31
NBP poinformował, że nadwyżka na rachunku bieżącym wyniosła 10,2 mld zł wobec 1 mld zł w tym samym okresie zeszłego roku - wynika z opublikowanych w poniedziałek wstępnych danych bilansu płatniczego Polski za październik 2020 r. - Dwunastomiesięczna nadwyżka salda na rachunku bieżącym osiągnęła po październiku tego roku 3,5 proc. PKB, czyli poziom, który ostatni raz był w Polsce notowany 25 lat temu - skomentował dane NBP Marcin Czaplicki ekonomista z PKO BP.