Między Warszawą, Centralnym Portem Komunikacyjnym a Łodzią pociągi będą jeździły z prędkością 250 kilometrów na godzinę. Oznacza to, że dzięki nowej linii z centrum Warszawy do CPK można będzie dojechać w kwadrans, a ze stolicy do Łodzi - w 45 minut, czyli prawie dwa razy szybciej, niż obecnie.
Na Program Kolejowy CPK składa się w sumie 12 tras, w tym 10 tak zwanych "szprych" prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Linia z Warszawy do Łodzi ma być gotowa pod koniec 2027 roku, razem z Portem Lotniczym Solidarność. Wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu do spraw CPK Marcin Horała powiedział, że budowa nowych linii w Polsce to rdzeń programu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Premier Mateusz Morawiecki mówił podczas spotkania z dziennikarzami na przebudowywanej stacji Warszawa Zachodnia, że rząd inwestuje w rozwój kolei ze środków budżetowych i z unijnych funduszy. Rozwój infrastruktury, w tym kolejnictwa, jest uwzględniony w Polskim Ładzie. Premier dodał, że dzięki inwestycjom zmieniony zostanie układ komunikacyjny, wzmocnione też zostaną powiązania międzyregionalne w kraju.
Dworzec Warszawa Zachodnia będzie początkiem linii Kolei Dużych Prędkości do CPK, Łodzi, Poznania i Wrocławia. Budowa linii kolejowej nr 85 to 140 kilometrów nowych torów między Warszawą Zachodnią a Łodzią Fabryczną, które zostaną wybudowane do 2027 roku. Rozpoczęcie budowy szybkiej kolei na tym odcinku wcześniej niż w 2023 r. nie jest możliwe – tłumaczy minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Na ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie.
IAR/ep