W ramach budowy polskiego odcinka linii kolejowej między Katowicami a Ostrawą powstanie w sumie ok. 75 km nowej linii. Projekt obejmie odcinek przyszłej linii kolejowej między Katowicami i granicą z Czechami oraz odcinek Jastrzębie-Zdrój - Wodzisław Śląski wraz z odgałęzieniem do planowanej stacji Jastrzębie-Zdrój Centrum i łącznicami w kierunku Rybnika i Wodzisławia Śląskiego. 90-tysięczne Jastrzębie-Zdrój jest dziś największym miastem w Polsce bez dostępu do kolei.
- Dotrzymujemy słowa. To kolejna z umów, jakie podpisujemy w ciągu ostatnich tygodni. Dzięki nowej linii zapewnimy obsługę Jastrzębia-Zdroju, czyli największego polskiego miasta pozbawionego dzisiaj dostępu do kolei. Odcinek Katowice - Ostrawa jest pierwszym, na który uzyskaliśmy dofinansowanie UE, wygrywając konkurencję z innymi europejskimi projektami - powiedział wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.
Katowice - Ostrawa to ważny odcinek Kolei Dużych Prędkości, który zwiększy atrakcyjność regionu oraz połączy kraje Grupy Wyszehradzkiej. Z jednej strony przyniesie efekt lokalny dla Śląska, a z drugiej będzie stanowić przykład międzynarodowego charakteru inwestycji kolejowych CPK.
- Jesteśmy w stałym kontakcie z zarządcami infrastruktury z krajów V4, razem tworzymy połączenie KDP między Polską, Czechami, Słowacją i Węgrami - zapewnił prezes spółki CPK Mikołaj Wild.
Ministerstwo Infrastruktury informuje, że za opracowanie studium wykonalności dla planowanej linii kolejowej wykonawca, konsorcjum z firmą Egis Poland jako liderem, otrzyma prawie 11 mln zł.
Prace mają ruszyć w 2024
Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2024 r., a odcinek łączący Katowice z Ostrawą zostanie oddany do użytku przed końcem 2030 r. Linia zostanie zaprojektowana tak, aby możliwe było kursowanie pociągów pasażerskich z prędkością do 250 km/h.
W województwie śląskim w ramach programu kolejowego CPK powstanie w sumie 100 km nowych linii kolejowych, które wybuduje spółka CPK, a kolejnych 246 km zostanie zmodernizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe.
Inwestycje te zapewnią skrócenie przejazdu z Katowic do Warszawy do 1 godz. 40 min, a z Bielska-Białej do 1 godz. 55 min. Z Jastrzębia-Zdroju i Rybnika dojedziemy do stolicy w 2 godz., z Częstochowy i Gliwic w 2 godz. 10 min. Ponadto na dotychczasowych liniach kolejowych zwiększy się przepustowość na potrzeby przewozów regionalnych i towarowych.
Wybudowana przez Polskę linia kolejowa zostanie wydłużona po czeskiej stronie do Ostrawy. Dzięki temu z Katowic do Ostrawy będzie można przejechać zaledwie w 35 minut, czyli o godzinę krócej niż obecnie.
Na terenie Polski trasa jest elementem transeuropejskiego korytarza TEN-T. Biegnie on z Warszawy przez modernizowaną Centralną Magistralę Kolejową i Katowice do przygranicznej Ostrawy. Linia wpisuje się we wspólne inwestycje krajów Grupy Wyszehradzkiej w ramach projektu KDP V4, których celem jest podniesienie standardu podróży i skrócenie czasów przejazdu między Warszawą, Brnem (z łącznikiem do Pragi), Bratysławą i Budapesztem.
PR24.pl/PAP/IAR/dad