Redakcja Polska

CPK podpisał umowy dot. inwestycji w kolej dużych prędkości dla Trójmorza

18.01.2023 17:16
Przedstawiciele Centralnego Portu Komunikacyjnego i spółek kolejowych z Czech, Litwy, Łotwy i Estonii podpisali porozumienie o współpracy dotyczącej wspólnych inwestycji w linie kolei dużych prędkości. Mają one w ciągu kilku lat zmodernizować szlaki kolejowe łączące główne miasta w regionie Trójmorza i CPK.
Przedstawiciele CPK i spółek kolejowych z Czech, Litwy, Łotwy i Estonii podpisali porozumienie dot. inwestycji w linie kolei dużych prędkości
Przedstawiciele CPK i spółek kolejowych z Czech, Litwy, Łotwy i Estonii podpisali porozumienie dot. inwestycji w linie kolei dużych prędkościTwitter/CPK

Wiceminister funduszy i pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała powiedział, że zgodnie z harmonogramem do 2028 roku powinien działać pierwszy odcinek kolei dużych prędkości między Warszawą i Łodzią, projektowany przez spółkę CPK. - W tym roku rozpoczynamy prace budowlane na odcinku Warszawa - Łódź, węźle przy samym Centralnym Porcie Komunikacyjnym oraz tunelu dużych prędkości pod Łodzią - mówił Marcin Horała. - Również Rail Baltica jest zaawansowanym projektem. To połączenie, które realizujemy na kierunku północno-wschodnim i musi być ono szybko zrealizowane, a także pierwsze połączenie w sieci TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa), czyli Katowice - Ostrawa - dodał pełnomocnik rządu ds. CPK.

Pierwsze odcinki Rail Baltica będą uruchamiane od 2027 roku. Natomiast cały korytarz transgraniczny, czyli trasa z Tallina przez Rygę, Kowno z odnogą do Wilna i dalej do Białegostoku powinna zostać ukończona w 2030 roku. W tym samym czasie ma powstać również odcinek kolei dużych prędkości łączący Pragę, Brno, Bratysławę i Budapeszt.

Prezes spółki CPK Mikołaj Wild powiedział, że połowa linii kolejowych, które w najbliższych dekadach powstaną w Europie Środkowo-Wschodniej, będzie zlokalizowana w Polsce. - Z tego powodu na Polsce ciąży szczególna odpowiedzialność, aby po pierwsze być podmiotem odpowiedzialnym za wdrożenie zmian, przyjęcie nowych standardów technicznych, myślenie o wspólnym rozkładzie jazdy, a także taborze, który będzie w stanie połączyć Tallin z Budapesztem - uważa Mikołaj Wild, który dodał, że Polska z racji swojego położenia jest naturalnym łącznikiem z różnymi częściami Europy.

Przedstawiciele CPK podpisali również umowę o współpracy z kolejami ukraińskimi. Wiceminister funduszy Marcin Horała wyjaśnił, że jednym pomysłów na odbudowę Ukrainy po wojnie jest budowa połączenia kolejowego w europejskim standardzie torów, być może kolei dużych prędkości, który będzie rozpoczynał się w Kijowie. - To również będzie połączenie przez jedną ze szprych CPK. Sama spółka przekaże stronie ukraińskiej know-how i wypracowane przez nas standardy - mówił Marcin Horała.

Na terenie krajów Trójmorza planowane jest wybudowanie prawie 4500 kilometrów linii kolei dużych prędkości. Szacowany koszt całej sieci to około 60 miliardów euro, według analizy przygotowanej przez firmę konsultingową Steer. Natomiast wartość korzyści z inwestycji w ocenie ekspertów to ponad 120 miliardów euro.

Umowy zostały podpisane w trakcie trwającego w Warszawie dwudniowego kongresu Railway Direction Days 2023 poświęconemu rynkowi kolejowemu i inwestycjom w tym obszarze.

IAR/dad

Białoruś: w Grodnie wystawiono na aukcję budynek "Polskiej Macierzy Szkolnej"

18.01.2023 15:24
Białoruskie władze chcą zlicytować budynek w centrum Grodna, w którym mieściła się Polska Macierz Szkolna. W budynku od 12 lat działało także liceum społeczne, w którym można było uczyć się języka polskiego oraz polskiej historii i kultury. Szkoła została zlikwidowana we wrześniu. Białoruski reżim oskarżył organizację o rzekome "nielegalne prowadzenie działalności oświatowej".

Europarlament wezwał kanclerza Niemiec do bezzwłocznego dostarczenia Ukrainie czołgów Leopard 2

18.01.2023 16:50
Parlament Europejski w przyjętej w środę w Strasburgu rezolucji wezwał kanclerza Niemiec Olafa Scholza do bezzwłocznego dostarczenia Ukrainie czołgów Leopard 2.