Wiceminister funduszy i pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała powiedział, że zgodnie z harmonogramem do 2028 roku powinien działać pierwszy odcinek kolei dużych prędkości między Warszawą i Łodzią, projektowany przez spółkę CPK. - W tym roku rozpoczynamy prace budowlane na odcinku Warszawa - Łódź, węźle przy samym Centralnym Porcie Komunikacyjnym oraz tunelu dużych prędkości pod Łodzią - mówił Marcin Horała. - Również Rail Baltica jest zaawansowanym projektem. To połączenie, które realizujemy na kierunku północno-wschodnim i musi być ono szybko zrealizowane, a także pierwsze połączenie w sieci TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa), czyli Katowice - Ostrawa - dodał pełnomocnik rządu ds. CPK.
Pierwsze odcinki Rail Baltica będą uruchamiane od 2027 roku. Natomiast cały korytarz transgraniczny, czyli trasa z Tallina przez Rygę, Kowno z odnogą do Wilna i dalej do Białegostoku powinna zostać ukończona w 2030 roku. W tym samym czasie ma powstać również odcinek kolei dużych prędkości łączący Pragę, Brno, Bratysławę i Budapeszt.
Prezes spółki CPK Mikołaj Wild powiedział, że połowa linii kolejowych, które w najbliższych dekadach powstaną w Europie Środkowo-Wschodniej, będzie zlokalizowana w Polsce. - Z tego powodu na Polsce ciąży szczególna odpowiedzialność, aby po pierwsze być podmiotem odpowiedzialnym za wdrożenie zmian, przyjęcie nowych standardów technicznych, myślenie o wspólnym rozkładzie jazdy, a także taborze, który będzie w stanie połączyć Tallin z Budapesztem - uważa Mikołaj Wild, który dodał, że Polska z racji swojego położenia jest naturalnym łącznikiem z różnymi częściami Europy.
Przedstawiciele CPK podpisali również umowę o współpracy z kolejami ukraińskimi. Wiceminister funduszy Marcin Horała wyjaśnił, że jednym pomysłów na odbudowę Ukrainy po wojnie jest budowa połączenia kolejowego w europejskim standardzie torów, być może kolei dużych prędkości, który będzie rozpoczynał się w Kijowie. - To również będzie połączenie przez jedną ze szprych CPK. Sama spółka przekaże stronie ukraińskiej know-how i wypracowane przez nas standardy - mówił Marcin Horała.
Na terenie krajów Trójmorza planowane jest wybudowanie prawie 4500 kilometrów linii kolei dużych prędkości. Szacowany koszt całej sieci to około 60 miliardów euro, według analizy przygotowanej przez firmę konsultingową Steer. Natomiast wartość korzyści z inwestycji w ocenie ekspertów to ponad 120 miliardów euro.
Umowy zostały podpisane w trakcie trwającego w Warszawie dwudniowego kongresu Railway Direction Days 2023 poświęconemu rynkowi kolejowemu i inwestycjom w tym obszarze.
IAR/dad