Nowe przepisy zwiększają niezależność zarządcy krajowej sieci, czyli PKP Polskich Linii Kolejowych. Poprawiono efektywność i przejrzystość udostępniania infrastruktury. Wprowadzono między innymi możliwość prowadzenia negocjacji dotyczących opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej, zmiany dotyczące monitorowania punktualności oraz rekompensat związanych z opóźnieniem pociągu, a także obowiązek współpracy i informowania innych zarządców infrastruktury, jeśli wystąpią zakłócenia, które mogą mieć wpływ na ruch transgraniczny na infrastrukturze kolejowej. W praktyce nowe regulacje oznaczają, że podmioty, które dopłacają do połączeń, będą musiały organizować przetargi dla przewoźników.
Uwolnienie dostępu do torów jest zawarte w tak zwanym Czwartym Pakiecie Kolejowym, przyjętym przez instytucje unijne w 2017 roku. Oznacza to, że połączenia po Polsce będą mogli obsługiwać także zagraniczni przewoźnicy. Dla pasażerów może to oznaczać niższe ceny biletów i poprawę oferty.
Nowe przepisy wzmacniają także kompetencje Urzędu Transportu Kolejowego.
IAR/dad