Redakcja Polska

Ruszyła budowa pierwszych mazowieckich dworców na Rail Baltica

14.12.2020 15:31
Polskie Koleje Państwowe S.A. rozpoczęły budowę pierwszych dwóch mazowieckich dworców na Rail Baltica - informuje ministerstwo infrastruktury. Jak podkreśla resort, obiekty w Barchowie i Dobczynie mają być nowoczesne, dostępne dla niepełnosprawnych oraz przystosowane do współczesnych standardów ekologicznych.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneKonrad Krajewski/shutterstock

"Rozpoczęcie budowy dworców w Barchowie i Dobczynie to odpowiedź na potrzeby województwa mazowieckiego i jeden z ważniejszych kroków ku realizacji planów inwestycyjnych PKP S.A. na tym terenie. Cieszę się z zaangażowania spółki PKP S.A. w ten projekt, który zostanie zrealizowany w nowej formule Innowacyjnych Dworców Systemowych. Dziękuję też za efektywne wykorzystywanie środków pozyskanych z Funduszy Europejskich na ten cel" - powiedział wiceminister aktywów państwowych Maciej Małecki.

Jak informuje PKP S.A., obydwa obiekty powstają jako tzw. Innowacyjne Dworce Systemowe. Do 2023 w kraju ma ich powstać 40. "Dworzec w Dobczynie będzie prostą, modernistyczną bryłą, dzielącą się funkcjonalnie na dwie części - pasażerską i komercyjną, które zostaną przykryte wspólną dla obu części wiatą. Pierwsza z nich będzie mieścić przestrzeń obsługi podróżnych, na którą składają się poczekalnia wraz z toaletami, druga część, w zależności od potrzeb lokalnych, może stanowić niewielką przestrzeń komercyjną lub pomieszczenie kas biletowych" - informuje PKP S.A.

Dworzec w Barchowie będzie nieco mniejszy. Pod wiatą zaprojektowano otwartą poczekalnię oraz pawilon, gdzie znajdą się toalety i część techniczna obiektu. "Charakterystyczną cechą obydwóch obiektów jest dominanta architektoniczna w postaci wieży zegarowej o wysokości 8 metrów oraz umiejscowienie pod wiatą dworca stojaków rowerowych (28 sztuk w Dobczynie i 26 w Barchowie), a także stacji naprawczych rowerów" - pisze PKP S.A.

Udogodnienia dla podróżnych

Jak czytamy w komunikacie, dworce zostaną wyposażone w elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowy system informacji głosowej. Szereg usprawnień zaprojektowano również dla osób o ograniczonej mobilności. Wśród nich warto wymienić: oznakowanie w alfabecie Braille’a, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, mapy dotykowe oraz toalety dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

"Barchów i Dobczyn to pierwsze na międzynarodowej linii Rail Baltica dworce kolejowe, które zostaną wkrótce zbudowane przez Polskie Koleje Państwowe SA. Są to również kolejne małe miejscowości, które zyskają dzięki działaniom polskiego rządu dostęp do nowoczesnej infrastruktury kolejowej umożliwiającej bezpieczne i komfortowe podróżowanie. Inwestycje te są wpisane w Program Inwestycji Dworcowych, który zakłada modernizacje do 2023 r. prawie 200 dworców kolejowych w całym kraju za łączną kwotę prawie 2 mld zł" - mówi cytowany w komunikacie PKP wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Jedna z najważniejszych inwestycji 

Wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda dodał, że Rail Baltica to jedna z najważniejszych inwestycji na polskich torach o znaczeniu krajowym i międzynarodowym. "Jej niezbędnym uzupełnieniem są nowe dworce kolejowe dostosowywane do potrzeb wszystkich pasażerów. Dzięki dobremu połączeniu środków krajowych i funduszy unijnych w ramach polityki spójności możemy rozpocząć kolejny etap inwestycji dworcowych, tym razem w województwie mazowieckim" - mówi Waldemar Buda.

Ireneusz Maślany z zarządu PKP S.A. dodał, że łącznie na tej trasie Program Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 obejmuje 12 dworców kolejowych, w tym m.in. otwarty w tym roku po przebudowie dworzec w Białymstoku, czy modernizowane obecnie dworce w Jabłoni Kościelnej i Szepietowie.

Rail Baltica to wspólne przedsięwzięcie kilku krajów członkowskich stanowiące część sieci transeuropejskiej, która łączy połączy Polskę i Niemcy z Litwą, Łotwą oraz Estonią.


IAR/dad

Zobacz więcej na temat: pociągi kolej