Redakcja Polska

Dwujęzyczność dzieci. Szansa i wyzwanie dla nauczycieli i rodziców

17.02.2022 13:08
Na lekcjach angielskiego w szkole, najczęściej się nudzą. Nauczyciele skarżą się na utrudnioną komunikację z uczniem w pierwszych miesiącach nauki w Polsce. W kontaktach z rówieśnikami czasem brakuje im polskich słów. Rodziny polskich emigrantów, które wróciły do kraju wiedzą, że pojęcie dwujęzyczności będzie towarzyszyć ich dzieciom przez całe życie.
Audio
  • O potencjale i wyzwaniach dwujęzyczności wśród dzieci, z Jolantą Grochalą, trenerem dwujęzyczności, rozmawiała Małgorzata Frydrych.
Jolanta Grochala, motywujący lektor języka angielskiego, trener dwujęzyczności.
Jolanta Grochala, motywujący lektor języka angielskiego, trener dwujęzyczności.Foto. arch. Jolanty Grochali

Jolanta Grochala, trener dwujęzyczności, Motywujący Lektor Języka Angielskiego, wróciła do Polski po siedemnastu latach z nastoletnią córką. „Szybko zrozumiałam, że wysoki poziom kompetencji językowych mojego dziecka, może stanowić wyzwanie dla jego funkcjonowania w polskim systemie edukacji. Nudziła się na angielskim, stresowała użytkowym językiem polskim na pozostałych przedmiotach. Wiedziałam, że trzeba zacząć rozmawiać z nauczycielami o potrzebach językowych, integracyjnych dzieci dwujęzycznych, bo polskich rodzin, wracających z emigracji z potomstwem, z roku na rok przybywa” - wyjaśnia.

„W gronie ekspertów z różnych dziedzin opracowujemy materiały edukacyjne dla pedagogów. Przygotowaliśmy apel do specjalistów praktyków o tym, że dwujęzyczność jest normą. Zwracamy się do władz uczelni pedagogicznych aby wprowadziły do programu choćby jeden moduł na temat dwujęzyczności dzieci. Dane GUS wskazują jednoznacznie, że rodziny z dziećmi urodzonymi na emigracji wracają równomiernie do wszystkich zakątków Polski. Tym samym każdy nauczyciel, czy w dużym mieście czy na wsi, wcześnie bądź później spotka się s dzieckiem dwujęzycznym”- zaznacza ekspertka.

„Pracuję również z dziećmi dla których dwujęzyczność okazała się barierą w szkole. To nie ich wina, że znają lepiej język angielski od rówieśników. Trzeba znaleźć sposób aby ich kompetencje były przydatne klasie, a pozostali uczniowie byli dla nich wsparciem w zakresie codziennego języka polskiego w pierwszych miesiącach po powrocie” - ocenia gość audycji „Kierunek: Polska”.

O potencjale i wyzwaniach dwujęzyczności wśród dzieci, z Jolantą Grochalą, trenerem dwujęzyczności, rozmawiała Małgorzata Frydrych.