Nauka języka polskiego stanowi nie lada wyzwanie dla przedstawicieli innych kręgów kulturowych. Rozbudowany system odmiany wyrazów, kilka rodzajów gramatycznych i charakterystyczna "szeleszcząca" wymowa - to między innymi sprawia, że opanowanie języka polskiego przez obcokrajowca jest trudną sztuką, zwłaszcza kiedy nie ma on żadnych związków rodzinnych z Polską, nie urodzili się tu jego rodzice, czy dziadkowie.
Dla chcącego nie ma jednak nic trudnego i coraz więcej osób decyduje się uczyć naszego języka. Motywacje przy tym są różne. Językoznawcy uczący polskiego jako obcego twierdzą, że najsilniejsza łączy się z uczuciem. Ktoś poznał Polkę, Polaka- silna chęć bycia razem i zamieszkania w Polsce bardzo pomaga w językowych zmaganiach.
Równie ważną rolę pełnią kontakty biznesowe z naszym krajem, a poza tym jest cała grupa ludzi, których zainteresował nasz język, bo właśnie jest trudny i ciekawy, pięknie brzmi i warto się go nauczyć. Dlatego też Letnie Szkoły Kultury i Języka Polskiego, działające w Polsce, nie narzekają na brak studentów. Coraz więcej także słuchaczy mają lektoraty naszego języka poza granicami kraju.
Jak uczymy języka polskiego jako obcego, jakimi cechami powinien się charakteryzować dobry nauczyciel i jakie metody opanowania polszczyzny są najskuteczniejsze, na te między innymi pytania odpowiada gość naszej kolejnej audycji z cyklu "Język polski nie zna granic", dr Piotr Kajak, językoznawca i kulturoznawca glottodydaktyczny, wicedyrektor Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców "POLONICUM.
Cykl "Język polski bez granic" powstaje we współpracy z Fundacją Pomoc Polakom na Wschodzie.
Audycja finansowana jest ze środków Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w ramach Zadania publicznego dotyczącego pomocy Polonii i Polakom za granicą.
Do wysłuchania programu zaprasza Maria Wieczorkiewicz.
Audycję zrealizowała Magdalena Górecka-Balcer.
Teksty czytał Maciej Gudowski.