"Iwona, księżniczka Burgunda" (1938 w "Skamandrze", wyd. 1958)
Książę Filip spotyka Iwonę, dziewczynę daleką od ideału ("dziewczę niepociągające... odpychające... Iwona jest rozlazła, apatyczna, słabowita, nieśmiała, nudna i trwożliwa"). W akcie groteskowego buntu postanawia się z nią zaręczyć… W tym wczesnym utworze Gombrowicz stawia pytania, które będą dla jego twórczości najważniejsze: jaki mam przybrać kształt? kim jestem? kim mam być? kim być nie chcę?
volume_up
Recenzja opery na podstawie "Iwony, księżniczki Burgunda", muz. Philippe Boesmans, Opera Garnier, 2009. (Agnieszka Kumor)
volume_up
Kim jest obcy? Pojawienie się Iwony powoduje konieczność stawiania pytań o innych i o samych siebie. (Bogdan Tosza)
volume_up
Staramy się uchwycić to, co dla Gombrowicza najważniejsze: co to jest sztuczność i naturalność? co to za teatr odbywa się między ludźmi? (Magdalena Miklasz)