Radio Parlament
Section01

Komisja sejmowa o nauczaniu historii

PAP
Henryk Walczak 27.04.2012
Komisja sejmowa o nauczaniu historii
foto: sxc.hu/gogyhost

Sejmowa Komisja Edukacji Nauki i Młodzieży zarekomendowała odrzucenie projektów PiS i Solidarnej Polski ws. nauczania historii w szkołach ponadgimnazjalnych. Opozycja chce uchylenia przepisów, które będą obowiązywać od 1 września w szkołach ponadgimnazjalnych.

Wniosek o odrzucenie obu projektów złożyła Urszula Augustyn (PO). Jak przekonywała, od wielu lat postulowane było uporządkowanie podstawy programowej nauczania i nauka analitycznego myślenia. Jej zdaniem, jeśli uczniowie mają umieć analizować fakty i wyciągać wnioski, to nowa podstawa programowa nauczania właśnie do tego prowadzi.
Solidarna Polska przygotowała projekt uchwały wzywającej Sejm, by wystąpił do Rady Ministrów z wnioskiem o uchylenie rozporządzeń w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego oraz rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania. Za odrzuceniem tego projektu opowiedziało się w głosowaniu 21 posłów, 13 było przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.
PiS przygotował z kolei projekt rezolucji wzywającej rząd do zmiany rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania. Za odrzuceniem tego projektu było 23 posłów, 13 było przeciw, dwie osoby wstrzymały się od głosu. Pierwsze czytanie obu projektów odbyło się w środę.

Ryszard Terlecki, uzasadniając projekt PiS, zwrócił uwagę m.in. "na obniżanie poziomu wykształcenia polskiej młodzieży". "Można się zastanawiać, czy jest to tylko efekt niekompetencji, czy efekt naiwnej niefrasobliwości ministerstwa edukacji, czy też jest to celowy zamysł mający prowadzić do uczynienia Polaków mniej konkurencyjnymi na rynku pracy w Europie" - mówił.
Nowa podstawa programowa nauczania wprowadzana jest stopniowo do szkół od 1 września 2009 r. Obecnie obowiązuje w przedszkolach, klasach I-III szkół podstawowych i klasach I-III gimnazjów. Od 1 września 2012 wprowadzana będzie w szkołach ponadgimnazjalnych. Będzie też kontynuowane wprowadzanie jej w szkołach podstawowych.
Rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego określa cele i treści nauczania, umiejętności uczniów oraz zadania wychowawcze szkoły. W podstawie zapisano, co uczeń będzie musiał umieć na zakończenie danego etapu edukacyjnego. Z rozporządzeniem tym powiązane jest rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania.


Section02
Section03
Section04