Rząd przyjął we wtorek projekt ustawy o nowych dowodach
osobistych, zakładający, że od 2011 roku będziemy posługiwać się
elektronicznym dokumentem tożsamości, a prawo do niego będzie
przysługiwało Polakom już z chwilą urodzenia.
Elektroniczne dowody osobiste mają umożliwić każdemu załatwianie
spraw urzędowych przez Internet. Nowy dowód osobisty będzie można
wykorzystać jako dokument potwierdzający uprawnienie do korzystania z
wielu usług.
Projekt przygotowało Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i
Administracji; zakłada on, że dowód elektroniczny będzie miał taki sam
status prawny, jak tradycyjny dowód osobisty. Nowy dokument ma zapewnić
bezpieczeństwo transakcji zawieranych drogą elektroniczną.
Bez niepotrzebnych dokumentów
Minister spraw wewnętrznych i administracji Jerzy Miller
podkreślił, że posiadając nowy dowód osobisty nie trzeba będzie mieć
dodatkowych dokumentów w postaci np. ubezpieczenia zdrowotnego, czy
legitymacji studenckiej, bo wszystkie te dane będą zapisane w chipie
nowego dokumentu.
Miller zaznaczył, że MSWiA osobiście będzie odpowiedzialne tylko za
wyrobienie dowodów i upewnienie się, że każdy obywatel ma tylko jeden
taki dokument. Natomiast informacje zawarte w chipie będą gromadzone w
specjalnych rejestrach, za które np. odpowiedzialna będzie szkoła, jeśli
informacje będą dotyczyły tego, czy dana osoba jest uczniem lub ZUS,
gdy będzie chodziło o emerytury. Minister zwrócił uwagę, że do
odczytywania danych z nowych dokumentów będzie można wykorzystać np.
czytniki używane dzisiaj do kart kredytowych.
Podpis elektroniczny z dowodem
Szef MSWiA podkreślił, że dopiero po tym, gdy ustawa zostanie
uchwalona, ustalone zostaną szczegółowe kwestie, co do działalności
poszczególnych rejestrów gromadzących informacje na temat Polaków.
Miller wyraził przy tym nadzieję, że projekt zostanie szybko przyjęty
przez parlamentarzystów i już od przyszłego roku będziemy mogli uzyskać
nowe dowody. W pierwszej kolejności - jak mówił - otrzymają je ci,
którym kończy się termin ważności starych dowodów.
Według przyjętego we wtorek projektu ustawy, nowy dowód osobisty
umożliwi składanie podpisu elektronicznego, pozwalającego na dokonywanie
czynności prawnych w urzędach administracji publicznej. Nowy dowód
osobisty ma być również wykorzystywany przy dostępie do rejestrów
publicznych, np. rejestru usług medycznych, prowadzonego przez Narodowy
Fundusz Zdrowia.
Wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego będzie można złożyć w
dowolnej gminie na terenie kraju, a także drogą elektroniczną.
Równocześnie z˙dowodem mają być wydawane dane służące do składania
podpisu elektronicznego. Prawo do dowodu osobistego będzie przysługiwało
obywatelowi polskiemu z chwilą urodzenia.
Dowody dla dzieci
Elektroniczne dokumenty tożsamości - podkreśla CIR - umożliwią też
weryfikację danych dzieci w˙rejestrach państwowych, np. związanych z
ochroną zdrowia, nauką czy ubezpieczeniem społecznym. Ponadto, dzieci
poniżej 13 lat będą mogły przebywać na terenie pozostałych państw UE
i˙grupy Schengen bez paszportu.
Według projektu ustawy, dokumenty wydawane dzieciom powyżej pięciu
lat będą ważne 10 lat; dokumenty młodszych dzieci będą ważne pięć lat.
Projekt zakłada, że podmioty uczestniczące w wydawaniu
elektronicznych dowodów będą miały dostęp do centralnego rejestru
dowodów osobistych. "Przepływ informacji będzie się odbywać w drodze
bezpiecznej transmisji teleinformatycznej, z uwzględnieniem
wykorzystania internetu, a ich przetwarzanie ma być oparte o formularze
elektroniczne" - zapewnia CIR.
Projekt przewiduje także - czytamy w komunikacie - że "firma
zewnętrzna" będzie mogła zapisać w warstwie elektronicznej dowodu
osobistego podpis elektroniczny.
CIR podkreślił w komunikacie, że elektroniczne dowody osobiste
stanowią część projektu "Polska cyfrowa", którego celem jest m.in.
budowa sieci szerokopasmowego internetu oraz rozwój e-usług i
e-administracji.
ag, PAP