Ustawa medialna będzie nowelizowana
migracja
migrator migrator
24.02.2011
Działalność dostawców usług audiowizualnych w sieciach teleinformatycznych będzie uregulowana. Sejm pracuje nad pilnym rządowym projektem odpowiedniej zmiany ustaw: o świadczeniu usług drogą elektroniczną, o swobodzie działalności gospodarczej i ustawy prawo prasowe.
Działalność dostawców
usług audiowizualnych w sieciach teleinformatycznych będzie
uregulowana. Sejm pracuje nad pilnym rządowym projektem odpowiedniej
zmiany ustaw: o świadczeniu usług drogą elektroniczną, o swobodzie
działalności gospodarczej i ustawy prawo prasowe. Chodzi o dostosowanie
polskiego prawa do prawa wspólnotowego: termin minął w 2009 roku, minęły
też kolejne terminy.
Podczas posiedzenia Sejmowej Komisji Kultury i
Środków Przekazu, jej przewodnicząca Iwona Śledzińska-Katarasińska
powiedziała, że szybko postępująca rewolucja technologiczna wymusza
zmiany prawa. Jej zdaniem, projekt jest trudny, bo dotyczy zjawisk
nowych,"nieumocowanych jeszcze dobrze w naszej rzeczywistości".
Zaznaczyła, że proponowane zmiany nie mają charakteru wszechogarniającej
cenzury na przykład krępującej internet. Celem jest uregulowanie takich
dziedzin, jak sponsoring, ukryte treści handlowe, ogólnie marketing
audiowizualny w sieciach teleinformatycznych.
Iwona
Śledzińska-Katarasińska podkreśliła, że w stosunku do projektu
rządowego, posłowie już zgodnie zaakceptowali poprawkę, która spodoba
się widzom: nie będzie można przerywać filmów reklamami i
telemarketingiem częściej niż co 45 minut. Projekt rządowy powielał w
tym względzie regulację unijną i mówił o 30 minutach.
(więcej:)
W
uzasadnieniu rządowego projektu nowelizacji czytamy, że nie wydaje się
konieczne w tym momencie całkowite zrównywanie usług radiowych z
telewizyjnymi co do nałożonych na nie obowiązków, dyrektywa zresztą tego
nie wymaga.
"Istnieje ryzyko przeregulowania rynku i nałożenia zbyt
daleko idących obowiązków na dopiero rozwijające się usługi radia
internetowego. Istnieje też niebezpieczeństwo przeniesienia tego typu
działalności poza granice kraju, na serwery pozostające poza polską
jurysdykcją. Oznaczałoby to zahamowanie rozwoju tych nowych usług
medialnych w Polsce" - wyjaśniają posłom autorzy projektu. Dlatego jego
treść odnosi się do przekazów handlowych audiowizualnych.
Po dzisiejszym głosowaniu poselskich poprawek, projekt idzie do drugiego czytania.
Informacyjna Agencja Radiowa/IAR/A.Kołodziejska/dj