X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Prehistoria kosmicznej muzyki

Ostatnia aktualizacja: 07.05.2011 07:00
"Zakazana planeta" oraz Wystawa Światowa w Seattle - o tym, jak pół wieku temu pierwsze magnetofony i syntezatory zmieniły oblicze awangardyi kultury popularnej, opowiadają w dwójkowym "Nokturnie" Jacek Hawryluk i Bartek Chaciński.
Audio

Science fiction i awangarda? W tworzenie nowych dźwięków w latach  50., 60. i 70. wprzęgnięta została technika - pierwsze magnetofony (Telefunken) i syntezatory (Moog), które dziś, w czasach nostalgii za przeszłością, znowu powracaja do łask. Połączenie klasyki i muzycznych eksperymentów, naiwnej elektroniki i pompatycznego brzmienia orkiestry, rocka progresywnego i recytacji. Dla jednych muzyka przyszłości, dla innych abstrakcyjny kolaż, dla jeszcze innych zupełnie "nie-muzyka".

Właśnie za "nie-muzykę" uznała w 1956 roku wpływowa Amerykańska Unia Muzyków ścieżkę dźwiękową do legendarnej superprodukcji (rekordowy budżet w wysokości 5 milionów dolarów) "Zakazana planeta". Pierwotnie za oprawę hollywoodzkiego przeboju odpowiadać miała Harry Partch, legendarny specjalista od mikrotonów i nowych instrumentów. Producentów tak zachwyciły jednak efekty specjalne przygotowane przez małżeństwo Louisa i Bebe Barronów, że powierzono im skomponowanie całej muzyki. W ten sposób narodził się jeden z pionierskich - obok wczesnych radiowych eksperymentów w Paryżu i Kolonii - utworów na taśmę magnetofonową, a także brzmieniowy archetyp muzyki do filmów science fiction oraz programów popularnonaukowych.

/

Dzieło Barronów nie spotkało się  z jednoznacznie pozytywnym przyjęciem. John Cage, Edgar Varèse, Pierre Boulez i Karlheinz Stockhausen - przywódcy ówczesnej awangardy, którzy chętnie korzystali ze studia amerykańskiego małżeństwa - uznali je za "zbyt muzykalne i orkiestrowe". Ścieżka dźwiękowa z "Zakazanej planety" ukazała się na płycie dopiero w 1976 roku, a do jej wznowienia doszło przed kilkoma miesiącami.

 

Ostatnio na rynku pojawiła się też reedycja innego arcydzieła tej pionierskiej. Mowa o "Man in Space with Sounds" - muzyce przygotowanej przez Attilio Mineo do Wystawy Światowej w Seatlle w 1962 roku. Kolażowa kompozycja towarzyszyła uczestnikom "podróży do przyszłośći", odbywającej się w gigantycznej, pleksiglasowej kuli.

W "Nokturnie" zabrzmiały także fragmenty legendarnych literacko-muzycznych słuchowisk science fiction, autorstwa Gilberta Defleza oraz Jacky'ego Chalarda, która w latach siedemdziesiątych podbiły serca francuskich radiosłuchaczy.

Cała audycja dostępna jest po kliknięciu ikony dźwięku "Prehistoria kosmicznej muzyki" w boksie "Posłuchaj" po prawej stronie.

Czytaj także

Elektronika Pendereckiego, Schaeffera i Mazurka wreszcie na płytach! (zobacz wideo)

Ostatnia aktualizacja: 17.01.2011 13:23
- Trudna do przecenienia seria - mówi Jacek Hawryluk o archiwalnych nagraniach ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia, które po raz pierwszy trafiły na rynek. My spotkaliśmy się z Eugeniuszem Rudnikiem, "kustoszem pamięci" pionierskiej placówki.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Czarodzieje taśmy szpulowej

Ostatnia aktualizacja: 24.01.2011 18:58
Biblioteki muzyczne znów są modne! W wieczornej audycji "Nokturn" ich fenomen omówili Bartek Chaciński i Jacek Hawryluk.
rozwiń zwiń
Czytaj także

One zainspirowały współczesną elektronikę

Ostatnia aktualizacja: 16.02.2011 19:40
Przeszłość w muzycznej teraźniejszości i przyszłości była tematem dwójkowego "Nokturnu" prowadzonego przez Bartka Chacińskiego.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Theremin: ulubiony instrument Lenina i Jarre'a

Ostatnia aktualizacja: 09.03.2016 12:00
9 marca przypada 105. rocznica urodzin Clary Rockmore, wirtuozki thereminu. Z tej okazji przypominamy historię tego niezwykłego instrumentu elektronicznego oraz jego konstruktora.
rozwiń zwiń