X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

One zainspirowały współczesną elektronikę

Ostatnia aktualizacja: 16.02.2011 19:40
Przeszłość w muzycznej teraźniejszości i przyszłości była tematem dwójkowego "Nokturnu" prowadzonego przez Bartka Chacińskiego.
Audio

W jednym z ostatnich wydań wieczornej audycji "Nokturn" duet Bartek Chaciński-Jacek Hawryluk opisał czasy świetności library music, studiów eksperymentalnych takich jak BBC Radiophonic Workshop oraz współczesne kontynuacje tamtej epoki w postaci nagrań wytwórni Ghost Box. Tym razem prowadzący wyjątkowo audycję w pojedynkę Chaciński przypomniał równoległy do BBC Radiophonic Workshop, wątek starej muzyki eksperymentalnej. Prezenter zaczął od twórczości kompozytorek tworzących kilkadziesiąt lat temu, wciąż jednak inspirujących dla współczesnych twórców.

Pierwsza z artystek, Brytyjka Daphne Oram, zaczynała właśnie w BBC Radiophonic Workshop. W latach 60. otworzyła swoje własne studio, w którym m.in. opatentowała autorską technikę tworzenia muzyki zwaną Oramics. W jej pracowni powstawały zarówno nagrania komercyjne (np. do reklam), jak i muzyka wysokoartystyczna. Drugą kobiecą inspiracją w zdominowanej przez mężczyzn świecie aktualnej elektroniki jest Francuzka Eliane Radigue. Artystka najpierw zajmowała się musique concrète, a od 1970 tworzyła muzykę na syntezatorze modularnym Arp2500 (nagrania z tego okresu są obecnie szczególnie cenione), by w końcu przerzucić się na instrumenty akustyczne.

Współcześni artyści tacy jak Keith Fullerton Whitman w autorski sposób podejmują się interpretacji prac prekursorek elektroniki sprzed kilku dekad. Nowoczesnej muzyce, która nawiązuje do starych analogowych brzmień, twórczości studiów eksperymentalnych czy muzyki konkretnej, często towarzyszy aura tajemnicy. Twórcy występują pod pseudonimem (tak jak zaprezentowany w Skjølbrot czyli David Bennett) lub od wielu lat pozostają zupełnie anonimowi, jak w przypadku twórcy (albo grupy twórców - bo wciąż nie wiadomo, o jakim charakterze jest to projekt) podpisującego się Eleh. Artyści zainspirowani Oram i Radigue chętnie bawią się też konceptualną stroną muzyki. Nierzadko ich nagrania tych twórców obudowane są dodatkowym kontekstem. W takich działaniach celuje choćby wspomniany Skjølbrot. Jeden z utworów jego autorstwa powstał na podstawie nagrania terenowego w czasie spaceru z domu jego mistrza, Iannisa Xenakisa, na dworzec d’Austerlitz w Paryżu.  

(kow)

Aby posłuchać całości audycji, wystarczy kliknąć w ikonę dźwięku znajdującą się po prawej stronie w boksie "Posłuchaj".

Lista utworów:

Daphne Oram – Introduction (CD „Oramics”, Paradigm Discs 2007, oryg. 1969)

Daphne Oram – Look At Oramics (CD „Oramics”, Paradigm Discs 2007, oryg. 1967)

Daphne Oram – Episode Metallic (CD „Oramics”, Paradigm Discs 2007, oryg. 1965)

Eliane Radigue – Elemental I: Feu (CD „Jouet Electrique/Elemental I”, Alga Marghen 2010, oryg. 1968)

Keith Fullerton Whitman – Revue technique 1 (SP „Variations for Oud & Syntesizer”, KFW 2010)

Keith Fullerton Whitman – Disingenuousness (LP „Disingenuity/Disingenuousness”, PAN Records 2010)

Skjølbrot – Rue Victor Masse to Gare d’Austerlitz (CD „Maersk”, Skjølbrot 2010)

Skjølbrot – I Am Better Now (CD „Maersk”, Skjølbrot 2010)

Eleh – Two: Coastial Rotation for Dune Loop (LP „Repose”, Important Records 2010)

Suum Cuique – Lithic Reduction (LP „Midden”, Young Americans 2010)

Suum Cuique – Red Binary (LP „Midden”, Young Americans 2010)

Czytaj także

Horror – przyjemność strachu i niepokoju

Ostatnia aktualizacja: 04.10.2010 00:00
To hasło pod którym w dniach 17-24 października odbędzie się tegoroczna edycja krakowskiego festiwalu Unsound.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Abba z piekła rodem

Ostatnia aktualizacja: 10.10.2010 10:10
Tak media pisały o twórczości działającej w latach 80. niemieckiej grupy Propaganda.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Alternatywne spojrzenie na rok 2010

Ostatnia aktualizacja: 12.01.2011 19:58
W wielkim plebiscycie audycji HCH na najlepszą płytę roku 2010 głosy rozłożyły się między 180 krążków. Poznaj finałowe dziesiątki wybrane przez słuchaczy i autorów programu.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Czarodzieje taśmy szpulowej

Ostatnia aktualizacja: 24.01.2011 18:58
Biblioteki muzyczne znów są modne! W wieczornej audycji "Nokturn" ich fenomen omówili Bartek Chaciński i Jacek Hawryluk.
rozwiń zwiń