X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

The Roots

Ostatnia aktualizacja: 24.11.2008 14:24
Słyną z używania w swoich produkcjach żywych instrumentów, mieszania rapu z funkiem, soulem i rockiem oraz z niesamowitej energii koncertowej.
The Rootsmat. prasowe

Od ponad 10 lat są jedną z najważniejszych i najciekawszych formacji hiphopowych. Słyną z używania w swoich produkcjach żywych instrumentów, mieszania rapu z funkiem, soulem i rockiem oraz z niesamowitej energii koncertowej.

Grupa założona została w Filadelfii po koniec lat 80. przez dwójkę szkolnych kolegów: rapera Black Thoughta (Tariq Trotter) i producenta Questlove’a (Ahmir Khalib Thompson), do dziś stanowiących jej człon. W duecie występowali oni, gdzie się tylko dało, począwszy od szkolnych imprez, na konkursach talentów kończąc. Wkrótce dołączył do nich basista Hub (Leon Hubbard) oraz raper Malik B i w takim składzie, grając w lokalnych klubach, zarabiali na swojej muzyce pierwsze pieniądze i zdobywali uznanie w środowisku alternatywnym.

W latach 1992-1993 koncertowali w Europie - m.in. w Londynie i Berlinie, w którym zarejestrowali materiał na live album "Organix", wydany następnie własnym sumptem w maju 1993 r. Krążek ten narobił trochę zamieszania wśród amatorów muzyki niezależnej, toteż grupą zainteresowało się kilka wytwórni. Ostatecznie The Roots podpisało kontrakt z  DGC Records - sublabelem Geffen Records, słynącym raczej z muzyki grunge’owej. Jego nakładem w 1995 r. ukazał się oficjalny debiutancki krążek: "Do You Want More?!!!??!". Początkowo niedoceniony przez środowiska hiphopowe, w 1998 r. trafił na listę 100 najlepszych rapowych albumów magazynu "The Source". Produkcją na nim zajęli się: The Grand Negaz, ?uestlove, Kelo, A.J. Shine, Black Thought oraz  Scott Storch i beatbokser Rahzel (The Godfather Of Noyze), którzy dołączyli również do składu koncertowego i zaprezentowali się m.in. na festiwalu Lollapalooza, czy Montreux Jazz Festival.

The Roots mat. prasowe

Prawdziwy światowy sukces przyniosły grupie dopiero dwa kolejne albumy: wydane w 1996 r. "Illadelph Halflife" oraz "Things Fall Apart" z 1999 r. Na "Illadelph Halflife" pojawiło się gościnnie kilku znakomitych artystów, m.in.: raperzy Q-Tip i Common, raperka Bahamadia, wokaliści Raphael Saadiq, D’Angelo itd., zaś do składu koncertowego grupy dołączyli wówczas: klawiszowiec Kamal Gray i DJ Scratch. Płyta, podobnie jak jej poprzedniczka, trafiła na listę "The Source". Zajęła także wysoką pozycję na listach sprzedaży, a promujący ją singiel "What They Do" trafił na 64. miejsce w podsumowaniu 100 najlepszych hiphopowych kawałków kanału VH1.

Jeszcze bardziej docenione przez krytykę zostało "Things Fall Apart". Jego produkcją, oprócz The Grand Wizzards, zajął się J Dilla, a w nagraniach udział wzięli m.in.: DJ Jazzy Jeff, Schooly D, Common, Mos Def, Dice Raw, Beanie Sigel, Ursula Rucker oraz Eve i Erykah Badu. Te dwie ostatnie udzieliły się wokalnie w głośnym singlu "You Got Me", początkowo zaśpiewanym przez Jill Scott. Wytwórnia MCA domagała się jednak zamiany z uwagi na ówczesną małą rozpoznawalność Scott. Decyzja ta jednak bardzo się opłaciła, artyści bowiem zostali nagrodzeni statuetką Grammy za najlepszą kolaborację. [----- Podzial strony -----]


The Roots - "You Got Me" - live


W 1999 r. w internecie pojawiła się niezwykle ważna, zarówno dla artystów, jak i odbiorców czarnej muzyki, witryna Okayplayer.com. Nazwę zaczerpnęła z założonego już w latach 80. przez ?uestlove’a, luźnego kolektywu, a jej przeznaczeniem stało się zbudowanie społeczności tworzącej i promującej wartościową muzykę. Obok The Roots znaleźli się w niej m.in. Jean Grae, Jill Scott, Common, Talib Kweli, Hi-Tek, Dilated Peoples, J Dilla, Erykah Badu, Meshell Ndegeocello, D'Angelo, Sa-Ra Creative Partners, Jaguar Wright, Blackalicious, Jazzyfatnastees i wielu, wielu innych.

Na kolejny krążek filadelfijczyków trzeba było czekać do 2002 r. Jego tytuł, "Phrenology", odnosił się do frenologii - XVIII-wiecznej teorii, wedle której kształt czaszki miał określać zdolności umysłowe, psychiczne oraz charakter danego człowieka, wykorzystywanej też do dyskryminacji rasowych. Materiał cechował się sporą eklektycznością, zebrał gości z wielu różnych muzycznych bajek, jak Nelly Furtado, Cody ChesnuTT, Talib Kweli czy Amiri Baraka.

W 2004 roku ukazało się "The Tipping Point", którego tytuł z kolei zaczerpnięty został z książki Malcolma Gladwella. ?uestlove, Black Thought, Hub i Kamal rejestrowali materiał podczas serii improwizacji z twórcami, którzy akurat pojawiali się w Filadelfii, jak np. gitarzysta z Brooklynu Captain Kirk (Kirk Douglas) czy perkusista Frank Nuckles. ?uestlove'owi bardzo zależało na różnorodności tego krążka. Podobno przed jego nagrywaniem sporządził listę z hasłami takimi, jak: speed metal, elektronika, drum'n'bass czy rock w stylu Rolling Stones, które miał zamiar zrealizować i ze sobą połączyć.

Krążki zamykające obecną dyskografię The Roots: "Game Theory" oraz "Rising Down" wydane zostały nakładem dużego labelu Def Jam. Oba utrzymane są w nieco mroczniejszym klimacie i w sferze tekstowej poruszają poważną tematykę, w tym polityczne i społeczne problemy ówczesnej Ameryki Północnej. Z tych względów nie odniosły tak dużych sukcesów komercyjnych, zdobywając jednak duże uznanie wśród krytyków.


The Roots - "Rising Up"


The Roots nazywany jest najlepszym hiphopowym live bandem i mając okazję choć raz znaleźć się na ich koncercie, nie sposób im tego tytułu odmówić. Grupa wystąpiła w Polsce tylko raz, w 2007 roku podczas Heineken Open’er Festival, jednak już 28.11 można będzie zobaczyć ją w warszawskiej Arenie Ursynów.

http://www.theroots.com/
http://www.okayplayer.com/
http://www.last.fm/music/The+Roots

(nk)