fot. asfalt records/tytus
Człowiek orkiestra i miłośnik muzyki. Członek i współzałożyciel nieistniejącego już kolektywu DJ-skiego Niewinni Czarodzieje, tworzącego muzykę na bazie soulu, popu, jazzu i innych klasycznych gatunków.
Jego muzyczny pseudonim powstał z przeróbki studenckiej ksywy "Niedźwiedź", którą artysta zmodyfikował najpierw na "Niećvieć", a potem została uproszczona do liter N oraz V. Skąd wzięło się angielskie Envee.
Gdy zawodowo związany był z Galerią Zewnętrzną AMS, poznał Marcina Libera z teatru Usta Usta, z którym rozpoczął współpracę nad przygotowaniem podkładów muzycznych do jego spektakli.
Mimo że Envee głównie kojarzony jest ze sceną klubowo-hiphopową, to lubi posłuchać starych jazzowych płyt, z których czerpie inspiracje. Gustuje w rozmaitych odmianach jazzu, tzw. nu jazz (jego ulubieńcy to m.in.: Burnt Friedman, Squarepusher, Isotope 217), Third Eye Foundation, jazz z house'owym brzmieniem, ale również brytyjski off beat. Do listy muzycznych inspiracji artysty można by równocześnie dorzucić takie osobistości jak: Joshua White, Keziah Jones, Dada, Milez Benjamin, Henrik Shwarz, Edit czy John Coltrane. To dzięki szerokiemu spektrum gatunków muzyka, którą tworzy, to miszmasz, w którym znajdziemy wszystkie nowoczesne gatunki muzyki tanecznej. Na rozpiętość stylistyczną wpływ mają fascynacje Niedźwiedzia m.in. deep & jazzy, house nu-jazz & broken beats (eksperymenty z rytmami tanecznymi), 21st Century Soul (czarna muzyka w nowoczesnym wydaniu), afrotech, modern Brasilia. Envee na tym samym poziomie stawia europejską elektronikę z polską tradycją tworzenia piosenek z lirycznym przesłaniem.
Opowiadając o dokonaniach muzycznych, trudno nie napomknąć o niekonwencjonalnym warszawskim zespole Niewinni Czarodzieje, którego współzałożycielem wraz z Maceo Wyro był Envee. Grupa powstała w 2002 r. i jej celem artystycznym było tworzenie nowatorskiej muzyki za pomocą świeżych rozwiązań studyjnych, żywych partii instrumentalnych i wokalnych oraz interesujących tekstów. Punktem wyjściowym dla utworzenia kolektywu były filmy Andrew Blade’a oraz Andrzeja Wajdy pod tym samym tytułem. Oprócz występowania w najlepszych polskich klubach zespół koncertował również m.in. w Wielkiej Brytanii, Francji, Austrii, a także na Węgrzech i Słowacji, zapraszając do współpracy m.in. Michaela Reinbotha (Compost Records), Josepha Malika, Toma Wielanda (Les Gammas), Alexa Dallasa (Straight Ahead), Eddiego Ramicha (Eddy & Dus), Chrisa Vogado (Fluid Oz./Zero db), Rainera Truby'ego & Shuya Okino (Kyoto Jazz Massive), Mad Matsa, Swell Session & Ernesto. Światu bardziej znany jest dzięki londyńskiej wytwórni Fluid Ounce (Fl.Oz) pod nazwą Innocent Sorcerers. Nakładem Fl.Oz ukazały się dwa 12" single zespołu. W 2003 r. Kayax wydał krążek "ENVEE i Niewinni Czarodzieje". Na albumie głosu użyczyły wokalistki: Marysia Sadowska, Ewa Nawrot i Alec Sun Drae oraz wokaliści: Barry Salone, Bogusz Bilewski Jr, Kamil Kuźnik i sam Envee; oprócz tego w sesjach nagraniowych udział wzięli zaproszeni muzycy: Jacek Piskorz (piano), Pablo Pełczyński (sax), Gracjan Duda (moog), Bartek Wojciechowski (bas), Zoltan Kiss (puzon). Konsekwencją albumu był udział Envee’ego w kompilacji monachijskiej oficyny Perfekt Toy "Panorama- Nu Europa Fusion" oraz włoskiej Energy Productions "Jazz no Jazz vol. 2".
Natu Envee Band - "Influences"
To dzięki wspomnianemu wydawnictwu grupy DJ-ów Envee został doceniony nie tylko przez wymagających recenzentów i słuchaczy, ale również i może przede wszystkim debiutancki album NC z 2003 r. otworzył Envee’emu drogę do współpracy z niezależnymi i ambitnymi twórcami polskiej sceny muzycznej. Nowatorskie stylistycznie brzmienie podbiło serca klubowej publiczności. Tak narodził się album Fisz/Envee "Fru!" (Asfalt Records, 2005), a chwilę potem współpraca z Marią Peszek, Smolikiem czy choćby Tworzywem Sztucznym. Muzyczny dorobek Envee’ego powiększył się w zawrotnym tempie o kolejne utwory i remiksy dla takich wykonawców jak: Futro, Husky, Kameral Projekt, Kasa, Marysia Sadowska, Miennta, Modfunk, Reni Jusis. Jest również współproducentem kilku utworów na albumie Marysi Sadowskiej oraz producentem pierwszej solowej płyty Natalii Przybysz "Natu - Maupka comes home!".
O stałej współpracy Macieja Golińskiego można mówić w przypadku instrumentalistów i wokalistów: Alecsundrae, Barry’ego Salone, Bartka Wojciechowskiego, Ewy Nawrot, Jacka Piskorza, Jarka Niemca, Marysi Sadowskiej, Pawła Pełczyńskiego. Wraz z Andrzejem Smolikiem tworzy duet Poika.
Jako DJ angażuje się w wiele projektów, m.in. z Tomaszem Stańką i eksperymentuje w zespole Fisz Emade. Jest autorem muzyki teatralnej, współpracuje z niezależnymi teatrami: wspomnianym już Usta Usta (m.in. "Rzeźnia Lila Róż") oraz Porywacze Ciał ("The best of piosenki najlepsze"), a także Michałem Znanieckim ("Innocenti Czarodzieje"). Współtwórca muzyki do spektaklu Polskiego Teatru Tańca ("Dancing Hz") i współautor ilustracji muzycznej do spektaklu Marii Peszek "Miasto Mania". Jego utwory stały się również podkładem muzycznym do polskich filmów (utwór "Melancholy & Wax" zagościł w filmie Mariusza Trelińskiego "Egoiści", a "In The Cab" oraz "Sad" pojawiły się w filmie Witolda Adamka "Wtorek"). Jego remiksy są również wykorzystywane w słuchowiskach radiowych i niezależnych produkcjach audiowizualnych. Doceniony w Polsce przez wytwórnię płytową Kayah, zyskał też sympatię zagranicznych wydawnictw (m.in. Compost Records, Sonar Kollectiv, Playground).
Teraz z płytą "Recipes" Envee po raz kolejny wpuszcza na polską scenę muzyczną dużo świeżego powietrza i nowego brzmienia. Na dwupłytowej kompilacji wydanej przez Kayax zebrał najciekawsze aranżacje muzyczne bardziej i mniej znanych polskich i zagranicznych artystów. Nie trzeba mówić, że remiksów Envee ma na swoim koncie o niebo więcej. "Recipes" to same perełki podane na talerzu w sosie własnym.
(ld)
https:\/\/www.myspace.com/enveeensemble