Znawca muzyki baroku, holenderski dyrygent, organista i klawesynista – Ton Koopman, jest przedstawicielem nurtu zwanego historycznym wykonawstwem. Do wielkich osiągnięć muzykologa zaliczyć należy wydanie wszystkich kantat J.S. Bacha i D. Buxtehudego. Opracowane utwory popularyzuje wraz z The Amsterdam Baroque Orchestra i Amsterdam Baroque Choir. Założone przez Koopmana zespoły należą do światowej czołówki wykonawców i interpretatorów muzyki dawnej.
POSŁUCHAJ: z Tonem Koopmanem rozmawia Aleksander Laskowski, Program Drugi Polskiego Radia, 25.12.2007. (10,5 MB)
Ton Koopman urodził się w 1944 roku. Ukończył wydział muzykologii w Amsterdamie. W 1979 roku założył The Amsterdam Baroque Orchestra, a trzynaście lat później także Amsterdam Baroque Choir. W swej pracy poświęca się głównie muzyce baroku. Jest przedstawicielem tak zwanego historycznego wykonawstwa, a więc ruchu prezentującego muzykę poprzednich epok na oryginalnych instrumentach z wykorzystaniem historycznych technik, dla wiernego oddania ówczesnych środków artystycznego wyrazu. Do wielkich osiągnięć Koopmana należy między innymi wydanie wszystkich kantat Jana Sebastiana Bacha (wraz z Christophem Wolffem, Metzler und Bärenreiter) oraz nagranie niektórych z nich. Zaangażowany jest także w powstawanie płytowej edycji wszystkich koncertów organowych G.F. Händla (Breitkopf & Härtel). Holenderski dyrygent występuje gościnnie na czele renomowanych orkiestr w Europie, Północnej Ameryce i Japonii. Od 2004 roku jest wykładowcą muzykologii na Uniwersytecie w Lejdzie.
Obecnie Ton Koopman wiele czasu poświęca pracy nad interpretacją muzyki jednego z najwybitniejszych kompozytorów epoki baroku - Dietriecha Buxtehudego (1637-1707). Uważam że Buxtehude był wielkim kompozytorem, znakomitym organistą, za życia słynniejszym przecież od Bacha. (...) Ciekawe, że jego muzyka jest cały czas mało znana. Jest wprawdzie kilka nagrań utworów organowych, ale bardzo mało kantat można znaleźć na płytach. Nagrano niewiele, bo nie ma gotowych nut. Utwory trzeba opracowywać samemu. Jako pierwszy dokonałem zapisu kompletu utworów klawesynowych Buxtehudego. Obecnie w Holandii wychodzi druga część cyklu, więc połowa pracu już za nami. Dla wielu ludzi będzie to odkrycie, bo to bardzo piękna muzyka. Nawet kompozycje organowe, przecież znane lepiej niż inny repertuar – wyznaje w audycji Ton Koopman - przewodniczący Międzynarodowego Towarzystwa im. Dietricha Buxtehudego
W ubiegłym roku Koopman wraz z Barokową Orkiestrą Amsterdamu odwiedził nasz kraj. Artyści wzięli udział w jednym z finałowych koncertów XXXII Międzynarodowego Festiwalu Muzyka w Starym Krakowie. W kościele Bożego Ciała zaprezentowali kameralne sonaty Buxtehudego, a także kantatę "Membra Jesu Nostri" wybitnego kompozytora. W wykonaniu siedmioczęściowego cyklu pasyjnego udział wzięli także wybitni soliści: sopranistki - Mirjam Meyer i Bettina Pahn, tenor Marco van de Klundert i bas Klaus Mertens. Sam Ton Koopman nie po raz pierwszy koncertował w Krakowie. Przed jedenastu laty wystąpił w tamtejszej filharmonii, dokonując inauguracji odnowionych po pożarze organów.
(ab)
https:\/\/www.tonkoopman.nl/