X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Stockhausen Karlheinz

Ostatnia aktualizacja: 20.03.2008 17:48
Każdy genialny umysł wzbudza kontrowersje, a tym bardziej jeśli jest to geniusz artystyczny. W osobie niemieckiego kompozytora – Karlheinza Stockhausena skupiały się wszystkie elementy predestynujące go do miana genialnego rewolucjonisty muzycznego. Obdarzony wybitnym talentem, traktujący muzykę jako precyzyjną strukturę dźwięków, przesiąkniętą kosmogonicznymi ideami był twórcą niepokornym, słynącym z ekscentrycznych wypowiedzi.

Każdy genialny umysł wzbudza kontrowersje, a tym bardziej jeśli jest to geniusz artystyczny. W osobie niemieckiego kompozytora – Karlheinza Stockhausena skupiały się wszystkie elementy predestynujące go do miana genialnego rewolucjonisty muzycznego. Obdarzony wybitnym talentem, traktujący muzykę jako precyzyjną strukturę dźwięków, przesiąkniętą kosmogonicznymi ideami był twórcą niepokornym, słynącym z ekscentrycznych wypowiedzi.

Karlheinz Stockhausen zmarł 5 grudnia 2007 roku, mając 79 lat. Mawiał, że pochodzi z Syriusza, najjaśniejszej z planet. O 11 września 2001 powiedział, że było to "największe dzieło sztuki wszechczasów", za co został otrzymał naganę od twórczego środowiska. Był bardzo nieprzystępny dla drugiego człowieka, trudno było z nim porozmawiać, nie odpowiadał na pytania, tylko odsyłał do swoich olbrzymich, kilkuset stronicowych prac. Już jako młody muzyk, zachowywał się bardzo arogancko – na stwierdzenie Theodora Adorno, o tym że "wszyscy  jesteśmy z tej samej materii", on odrzekł, że „on nie jest”.
Równie niecodzienny był jego wygląd – około dwóch metrów wysokości, potężna budowa ciała, od lat sześćdziesiątych ubierał się konsekwentnie na biało, potęgując tym samym wrażenie "jako tego stojącego na piedestale".
Wielkiej nonszalancji w sposobie bycia towarzyszył niezwykle chłonny intelekt. Posiadał bardzo szerokie horyzonty, oprócz kolejnych stopni wtajemniczeń muzycznych, studiował filozofię, lingwistykę, filologię, teorię informacji i komunikacji. Był poliglotą bardzo dużo podróżującym i obserwującym bacznie świat z perspektywy antropologicznej.
POSŁUCHAJ To była charyzmatyczna postać (…) ubrany na biało, można powiedzieć strój guru Fragment wypowiedzi Moniki Pasiecznik - muzykolożki, która była uczestniczką kursów prowadzonych przez Stockhausena w Kurten. (536,86 KB)

Jako kompozytor był przede wszystkim twórcą awangardowym. Eksperymentował z różnymi gatunkami muzycznymi: muzyką elektroniczną, mechaniczną, konkretną, kameralną, chóralną. Ważna była dla niego przede wszystkim struktura muzyki, dlatego też uważał się za konstruktora, architekta muzycznego. Później przesunął się w swoich muzycznych poszukiwaniach bardziej w stronę intuicji, ale to balansowanie  pomiędzy postmodernistycznym myśleniem, a precyzją wykonania zawsze było odczuwalne. Do końca życia pozostał twórcą nowatorskich trendów muzycznych, co widoczne jest w jego długoletnim dziele operowym "Licht" (1977-2003). I w muzyce, tak samo jak w życiu  był wielkim prowokatorem. Postać Lucyfera potrafił uczynić głównym bohaterem utworu, który był na zamówienie Kościoła i jego przewodnim motywem  miał być św. Franciszek. Twierdził, że epoka folkloru i muzyki narodowej już się skończyła, teraz  istnieje już tylko kultura globalna.
POSŁUCHAJ Uważam go za absolutnego geniusza, on zrobił niezwykłe rzeczy dla rozwoju historii muzyki - fragment wypowiedzi Wojciecha Blecharza – młodego kompozytora, który był również uczestnikiem kursów w Kurten (239,28 KB)

(a.k)

https:\/\/www.stockhausen.org/
https:\/\/www.lastfm.pl/music/Karlheinz+Stockhausen/

Zobacz więcej na temat: dzieła sztuki