X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Lidell Jamie

Ostatnia aktualizacja: 23.05.2008 14:30
Gdyby Jamie Lidell mógł decydować o dacie swoich narodzin, z pewnością wymierzyłby tak, żeby jego młodość przypadła na lata 60.

fot. SonicRecords

Jamie Lidell urodził się 18 września 1973 roku, ale gdyby sam mógł zdecydować, to - sądząc po tym, jak gra i śpiewa - z chęcią przeniósłby swą młodość w lata sześćdziesiąte, a rodzinne Huntingdon we wschodniej Anglii zamienił na czarne dzielnice Chicago, Detroit czy Filadelfii. Bo to tam rodziła się i rozwijała muzyka soul, która jest jedną z największych pasji tego utalentowanego Brytyjczyka. Chociaż z drugiej strony nie byłby tym samym Jamiem Lidellem, gdyby nie współczesna muzyka elektroniczna. To właśnie misz-masz tych dwóch gatunków najlepiej oddaje, czym jest twórczość tego wykonawcy.

Początek jego kariery muzycznej to dwie wydane pod koniec ubiegłego stulecia, w bardzo ograniczonych nakładach, EP-ki – "Freekin The Frame" (1997) i "Safety In Numbers" (1998). Oba wydawnictwa wzbudziły wystarczające zainteresowanie, by Lidell podpisał kontrakt płytowy.

Zanim jeszcze nagrał debiutancki krążek i rozsławił swe nazwisko, miał krótką przygodę z klimatami dance i house. Razem z Cristianem Vogelem utworzyli w 1998 roku elektroniczno-eksperymentalny duet Super_Collider, wieńcząc współpracę dwoma entuzjastycznie przyjętymi w środowiskach związanych z muzyką klubową albumami.

W roku 2000 Jamie wydał pierwszą solową płytę długogrającą – "Muddlin Gear". Następnie związał się z wytwórnią Warp Records (trafiając tym samym pod ten sam dach, co chociażby Maximo Park czy Boards Of Canada), by w 2005 roku nagrać swoje, jak do tej pory najlepsze, dzieło – "Multiply". Lidell chwalony jest przede wszystkim za innowacyjne podejście do tworzenia chwytliwych melodii przy wykorzystaniu dorobku czarnej muzyki w połączeniu z elektronicznymi brzmieniami. Rok później ukazała się "Multiply Additions". Kompakt zawierający specjalne wersje piosenek z poprzedniczki – zaaranżowane na nowo utwory, koncertowe wykonania, remiksy i wersje instrumentalne. Album rozpatrywany raczej jako ciekawostka dla fanów i mała próbka ogromnego potencjału, jakim dysponuje ten wykonawca w kontakcie na żywo.

"Multiply"

Czwarty album Jamiego ukazał się 28 kwietnia 2008 roku i jest zatytułowany "Jim". Brytyjczyk minimalizuje udział futurystycznych brzmień i uwypukla w piosenkach swoją fascynację muzyką lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych, zbierając i tym razem bardzo dobre opinie prasy i słuchaczy.

Z komercyjnego punktu widzenia ważnymi wydarzeniami w jego karierze było użycie piosenki "Multiply" w popularnym amerykańskim serialu pt. "Chirurdzy" ("Grey's Anatomy"), a także w "A Little Bit More" w reklamie jednej z sieci handlowych. Dzięki tym posunięciom marketingowym Lidell stał się rozpoznawalnym głosem w USA.


Oczywiście nie tylko to było czynnikiem budującym jego pozycję wśród fanów i zainteresowanie mediów. Jamie słynie przede wszystkim z mocno eksperymentalnych i w dużym stopniu improwizowanych koncertów. Połączenie melodyjnego śpiewu, soulowego głosu, zapętlonych krzykliwych wokaliz, funkowych sampli i wszelkiej maści rytmicznych dźwięków stworzonych tylko i wyłącznie przy pomocy własnych ust, gardła i przepony czyni z Lidella jedyny w swoim rodzaju jednoosobowy, samowystarczalny kolektyw beatboxowy. Naturalnie zdarza mu się występować również z żywą sekcją.

Dobrą okazją do zweryfikowania tych opinii będzie pierwszy polski koncert tego wykonawcy, który odbędzie się przy okazji Festiwalu Nowa Muzyka w Cieszynie 28 czerwca 2008 roku.

http://www.jamielidell.com/
http://www.myspace.com/jamielidell
http://www.lastfm.pl/music/Lidell,+Jamie/

Wojciech Kożuch