The Roots
mat. prasowe
Od ponad 10 lat są jedną z najważniejszych i najciekawszych formacji hiphopowych. Słyną z używania w swoich produkcjach żywych instrumentów, mieszania rapu z funkiem, soulem i rockiem oraz z niesamowitej energii koncertowej.
Grupa założona została w Filadelfii po koniec lat 80. przez dwójkę szkolnych kolegów: rapera Black Thoughta (Tariq Trotter) i producenta Questlove’a (Ahmir Khalib Thompson), do dziś stanowiących jej człon. W duecie występowali oni, gdzie się tylko dało, począwszy od szkolnych imprez, na konkursach talentów kończąc. Wkrótce dołączył do nich basista Hub (Leon Hubbard) oraz raper Malik B i w takim składzie, grając w lokalnych klubach, zarabiali na swojej muzyce pierwsze pieniądze i zdobywali uznanie w środowisku alternatywnym.
W latach 1992-1993 koncertowali w Europie - m.in. w Londynie i Berlinie, w którym zarejestrowali materiał na live album "Organix", wydany następnie własnym sumptem w maju 1993 r. Krążek ten narobił trochę zamieszania wśród amatorów muzyki niezależnej, toteż grupą zainteresowało się kilka wytwórni. Ostatecznie The Roots podpisało kontrakt z DGC Records - sublabelem Geffen Records, słynącym raczej z muzyki grunge’owej. Jego nakładem w 1995 r. ukazał się oficjalny debiutancki krążek: "Do You Want More?!!!??!". Początkowo niedoceniony przez środowiska hiphopowe, w 1998 r. trafił na listę 100 najlepszych rapowych albumów magazynu "The Source". Produkcją na nim zajęli się: The Grand Negaz, ?uestlove, Kelo, A.J. Shine, Black Thought oraz Scott Storch i beatbokser Rahzel (The Godfather Of Noyze), którzy dołączyli również do składu koncertowego i zaprezentowali się m.in. na festiwalu Lollapalooza, czy Montreux Jazz Festival.
The Roots
mat. prasowe
Prawdziwy światowy sukces przyniosły grupie dopiero dwa kolejne albumy: wydane w 1996 r. "Illadelph Halflife" oraz "Things Fall Apart" z 1999 r. Na "Illadelph Halflife" pojawiło się gościnnie kilku znakomitych artystów, m.in.: raperzy Q-Tip i Common, raperka Bahamadia, wokaliści Raphael Saadiq, D’Angelo itd., zaś do składu koncertowego grupy dołączyli wówczas: klawiszowiec Kamal Gray i DJ Scratch. Płyta, podobnie jak jej poprzedniczka, trafiła na listę "The Source". Zajęła także wysoką pozycję na listach sprzedaży, a promujący ją singiel "What They Do" trafił na 64. miejsce w podsumowaniu 100 najlepszych hiphopowych kawałków kanału VH1.
Jeszcze bardziej docenione przez krytykę zostało "Things Fall Apart". Jego produkcją, oprócz The Grand Wizzards, zajął się J Dilla, a w nagraniach udział wzięli m.in.: DJ Jazzy Jeff, Schooly D, Common, Mos Def, Dice Raw, Beanie Sigel, Ursula Rucker oraz Eve i Erykah Badu. Te dwie ostatnie udzieliły się wokalnie w głośnym singlu "You Got Me", początkowo zaśpiewanym przez Jill Scott. Wytwórnia MCA domagała się jednak zamiany z uwagi na ówczesną małą rozpoznawalność Scott. Decyzja ta jednak bardzo się opłaciła, artyści bowiem zostali nagrodzeni statuetką Grammy za najlepszą kolaborację. [----- Podzial strony -----]
W 1999 r. w internecie pojawiła się niezwykle ważna, zarówno dla artystów, jak i odbiorców czarnej muzyki, witryna Okayplayer.com. Nazwę zaczerpnęła z założonego już w latach 80. przez ?uestlove’a, luźnego kolektywu, a jej przeznaczeniem stało się zbudowanie społeczności tworzącej i promującej wartościową muzykę. Obok The Roots znaleźli się w niej m.in. Jean Grae, Jill Scott, Common, Talib Kweli, Hi-Tek, Dilated Peoples, J Dilla, Erykah Badu, Meshell Ndegeocello, D'Angelo, Sa-Ra Creative Partners, Jaguar Wright, Blackalicious, Jazzyfatnastees i wielu, wielu innych.
Na kolejny krążek filadelfijczyków trzeba było czekać do 2002 r. Jego tytuł, "Phrenology", odnosił się do frenologii - XVIII-wiecznej teorii, wedle której kształt czaszki miał określać zdolności umysłowe, psychiczne oraz charakter danego człowieka, wykorzystywanej też do dyskryminacji rasowych. Materiał cechował się sporą eklektycznością, zebrał gości z wielu różnych muzycznych bajek, jak Nelly Furtado, Cody ChesnuTT, Talib Kweli czy Amiri Baraka.
W 2004 roku ukazało się "The Tipping Point", którego tytuł z kolei zaczerpnięty został z książki Malcolma Gladwella. ?uestlove, Black Thought, Hub i Kamal rejestrowali materiał podczas serii improwizacji z twórcami, którzy akurat pojawiali się w Filadelfii, jak np. gitarzysta z Brooklynu Captain Kirk (Kirk Douglas) czy perkusista Frank Nuckles. ?uestlove'owi bardzo zależało na różnorodności tego krążka. Podobno przed jego nagrywaniem sporządził listę z hasłami takimi, jak: speed metal, elektronika, drum'n'bass czy rock w stylu Rolling Stones, które miał zamiar zrealizować i ze sobą połączyć.
Krążki zamykające obecną dyskografię The Roots: "Game Theory" oraz "Rising Down" wydane zostały nakładem dużego labelu Def Jam. Oba utrzymane są w nieco mroczniejszym klimacie i w sferze tekstowej poruszają poważną tematykę, w tym polityczne i społeczne problemy ówczesnej Ameryki Północnej. Z tych względów nie odniosły tak dużych sukcesów komercyjnych, zdobywając jednak duże uznanie wśród krytyków.
The Roots nazywany jest najlepszym hiphopowym live bandem i mając okazję choć raz znaleźć się na ich koncercie, nie sposób im tego tytułu odmówić. Grupa wystąpiła w Polsce tylko raz, w 2007 roku podczas Heineken Open’er Festival, jednak już 28.11 można będzie zobaczyć ją w warszawskiej Arenie Ursynów.
https:\/\/www.theroots.com/
https:\/\/www.okayplayer.com/
https:\/\/www.last.fm/music/The+Roots
(nk)