Four Tet to solowy projekt Kierana Hebdena, współtwórcy brytyjskiego tria Fridge. Hebden urodził się w 1980 roku w londyńskim Putney. Jest post-rockowym i elektronicznym twórcą.
Zanim zajął się projektem Four Tet, w 1997 roku zadebiutował solo pod pseudonimem 4T Recordings 7-calowym singlem "Double Density/Like Siamese Fighting Fish". Tym samym rozpoczął współpracę z wytwórnią Output Recordings. Następnym artystycznym wcieleniem Hebdena był Joshua Falken i singiel "Falken’s Maze" nagrany dla Go! Beat w 1998 roku.
W tym samym roku – ponownie nakładem Output – ukazał się pierwszy singiel Kierana, muzykującego już jako Four Tet, pt. "Thirtysixtwentyfive". Ciekawostką jest, że trwa on tytułowe 36 minut i 25 sekund. Po ponad roku wyszedł kolejny – inspirowany jazzem "Misnomer". Obydwa single zainteresowały odbiorców i obydwa zyskały miano Singla Tygodnia w zestawieniu magazynu "NME".
W maju 1999 roku wytwórnia Output Recordings wydała pierwszy długogrający album Four Tet, pt. "Dialogue". Był on pełen hip-hopowych linii drumowych połączonych z jazzowymi samplami. Promował go singiel z dwoma utworami: "Glasshead" i "Calamine" (w którym na flecie zagrała Emma Lindley). Słuchaczy pozytywnie zaskoczyła kombinacja elektronicznych i akustycznych elementów, co razem brzmiało nietypowo i świeżo. Zwrócono uwagę na fakt, że muzyka Kierana tętni życiem, co ożywiło mocno plastikową scenę electro.
Artysta postanowił na jakiś czas opuścić Wielką Brytanię i przeniósł się do Toronto.
W maju 2001 roku wytwórnia Domino Records wydała płytę "Pause". 21-letni Kieran zainspirował się dokumentem o muzyku folkowym Bercie Janschu, dlatego też "Pause" przesiąknięta jest folkowymi akcentami. Od tego momentu Hebden znany jest jako "ten od folktroniki". Zaczął występować na żywo ze swoimi laptopowymi live-actami. Został zaproszony przez wytwórnię Ninja Tune do współuczestniczenia w trasie "Solid Steel" po USA, supportował Radiohead w Hiszpanii i Portugalii, a także grupę Super Furry Animals podczas trasy po USA w 2002 roku. Zaczął występować na festiwalach.
Dokładnie dwa lata po albumie "Pause" (w maju 2003) pojawił się "Rounds", z którego pochodzi popularny utwór "She Moves She" oraz "Slow Jam".
"She Moves She"
"Slow Jam"
Hebden utrzymał stylistykę z poprzedniej płyty, dopracował swój "folktroniczny" styl. Brytyjski magazyn muzyczny "The Wire" uznał "Rounds" za jedną z najciekawszych płyt 2003 roku.
Rok 2005 to płyta "Everything Ecstatic" – kolejne spotkanie Hebdena z wytwórnią Domino Records. W 2006 ukazały się pod tą samą nazwą jeszcze dwa wydawnictwa: "Everything Ecstatic Part 2" oraz "Everything Ecstatic Films & Part 2" zawierający filmy do utworów z obydwu części "EE".
W 2006 roku Sonic Records wydało kolejną płytę z kultowej serii DJ-Kicks. Mix Four Tet to 21 kompozycji artystów elektroniki, avant-popu, hip-hopu, soulu, a nawet krautrocka. I tak obok Stereolab pojawił się So Solid Crew, a dalej m.in. Akufen, Cabaret Voltaire, Autechre.
We wrześniu tego samego roku ukazał się ostatni jak dotąd, dwupłytowy album Four Tet "Remixes". Pierwszy krążek zawiera remiksy Four Tet utworów takich artystów jak Radiohead, Beth Orton, Pole czy Bloc Party, a na drugim na warsztat wzięto muzykę samego Hebdena.
Obecnie Kieran Hebden współpracuje z jednym z najsłynniejszych perkusistów jazzowych – Steve’em Reidem. Połączenie kunsztu mistrza Reida i elektronicznych eksperymentów Hebdena to nowatorskie podejście do współczesnego jazzu.
Wspólnie nagrali cztery albumy. W 2006 roku ukazały się dwie części "The Exchange Session", a w 2007 album "Tongue" – bardziej eksperymentalny od poprzedników.
Ostatnim owocem współpracy Four Tet z Reidem jest płyta formacji Steve Reid Ensemble pt. „Daxaar” nagrana w Studio Dogo w Dakarze.
"Tongue"
"Daxaar"
(ap)
https:\/\/www.lastfm.pl/music/Four+Tet/
https:\/\/www.myspace.com/fourtetkieranhebden/
https:\/\/www.fourtet.net/