X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Odkrywanie "czerwonego księdza"

Ostatnia aktualizacja: 29.04.2017 22:04
Koncerty Vivaldiego w optyce Fabio Biondiego, legendarne nagrania Deliusa w interpretacji sir Thomasa Beecham i kwartetów smyczkowych Beethovena granych przez Hungarian Quartet - na rynku ukazały się trzy kolejne boksy Warner Classic.
Fabio Biondi
Fabio Biondi Foto: Actus Humanus, matriały promocyjne

Vivaldi: Concerti Vivaldi: Concerti

Wiadomo – Vivaldi to Vivaldi – jego muzyka to czysta przyjemność, choć wielu podpisze się pod słowami krytyki Strawińskiego, który przekonywał, że był to twórca mało oryginalnych, którego dzieła są pomimo ich ogromnej liczby bardzo do siebie podobne. Taki zarzut można jednak postawić większości dziełom baroku, ale i przecież i klasycyzmu i romantyzmu – jeśli nie rozumie się tych epok. Zarzut poważny, ale czy prawdziwy – oceńmy sami sięgając chociażby po wspaniały siedmiopłytowy boks Vivaldi: Concerti z nagraniami dzieł twórcy Czterech pór roku, które interpretuje, wyśmienity znawca jego twórczości Fabio Biondi, dowodzący zespołem Europa Galante. Jego Vivaldi jest zwiewny, często szybki, ostry, nieraz szorstki zawsze jednak pociągający. Słuchając tych nagrań i mając w pamięci wiele wcześniejszych wykonań innych artystów ciężko mi nie przyznać, że rzeczywiście płyty sygnowane przez Biodiego to nowe, świeże spojrzenie na twórczość „czerwonego księdza”. Oprócz jego najważniejszych dzieł na skrzypce, wspomnianych Czterech pór roku, znajdziemy tu też; L'estro armonico - 12 concerti, Op. 3, La stravaganza - 12 concerti, Op. 4, Il cimento dell'armonia e dell'inventione - 12 concerti, Op. 8 a także wiele mniej znanych, ale równie ciekawych dzieł na różne instrumenty. Wciągająca muzyka – choć lekka i przyjemna.

Delius: Orchestral & Choral Works Delius: Orchestral & Choral Works

Myślimy Delius – mówimy brytyjska melancholia. Myślimy Delius – mówimy, twórca typowo brytyjski, który nie jest zbyt zrozumiały poza Wyspami. Myślimy Delius – mówimy Sir Thomas Beecham. O tym wybitnym dyrygencie człowiek, który w najwyższym stopniu potrafi wydobyć z tej muzyki jej nieprzemijające piękno i udowodnić, że nie jest ona monotonna. Na siedmiu płytach Delius: Orchestral & Choral Works znajdziemy większość najbardziej znanych utworów Deliusa: Brigg Fair A Song Before Sunrise, On Hearing The First Cuckoo In Spring, The Walk To The Paradise Garden czy Over The Hills And Far Away, a także dzieła, takich jak choćby - Paris - Song of a Great City, które niestety nie zyskały sobie do tej pory renomy, choć ciężko znaleźć wytłumaczenie takiego stanu rzeczy.

Beethoven: The Complete String Quartets Beethoven: The Complete String Quartets

Najlepsze kwartety smyczkowe? Bez wątpienia każdy ma swój gust, ale gdyby przeprowadzić sondaż, to zapewne wygrałby w nim Beethoven i jego 16 kwartetów. Najlepsze interpretacje tych dzieł? Tu kłopot byłby jeszcze większy, gdyż nagrań jest naprawdę wiele. Nie chcę zgadywać, który zespół w takim głosowaniu zająłby miejsce pierwsze, ale zakładam, że na pewno w czubie znalazłyby się nagrania utworzonego w 1935 roku legendarnego dziś Hungarian Quartet. Usłyszeć ich nagrania z wczesnych lat 50. gdy muzycy ci nagrywali ten wspaniały komplet w Paryżu, w tak dobrej jakości, dzięki znakomitemu remasteringowi, to czysta przyjemność. Hungarian Quartet wydobywają na Beethoven: The Complete String Quartets całe piękno i potęgę tych wizjonerskich dzieł, które w tak ogromnym stopniu wyprzedziły swoją epokę, zostawiły daleko w tyle Haydna i Mozarta i do dziś są głównym odnośnikiem dla kompozytorów.

Mieczysław Burski

Zobacz więcej na temat: recenzja muzyka klasyczna
Czytaj także

"Oh, Boy" i "Sì Sì Sì Sì!"

Ostatnia aktualizacja: 18.03.2017 22:16
Albumy Marianne Crebassi i Marie-Nicole Lemieux, a także legendarne nagranie "Porgy and Bess" Gershwina w interpretacji Simona Rattle’a - nowości Erato i Warner Classic trzymają poziom.
rozwiń zwiń