X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

"Ściana" na żywo w Łodzi

Ostatnia aktualizacja: 18.04.2011 07:00
Słynny muzyczno-wizualny spektakl Pink Floyd "The Wall" ma już ponad 30 lat. Dziś i jutro wykona go na żywo jego główny autor, Roger Waters, basista, wokalista i współzałożyciel "Floydów".

W kwestii recepcji płyty "The Wall" istniały do niedawna wśród fanów rocka dwie szkoły. Pierwsza kazała przed epickim dziełem Watersa, Gilmoura, Masona i Wrighta i kolegów padać na kolana. Natomiast wychowani na estetyce punkowej i nowofalowej słuchacze odrzucali "The Wall" jako szczytowy przejaw megalomanii starzejącej się ikony progresywnego rocka. Oba obozy zwalczały się z zaciekłością godną ustawki kibiców ŁKS-u i Widzewa.

Dziś ten konflikt nie ma już wielkiego sensu. Te dwie postawy pokazują jednak wciąż, jak wielką siłę rażenia miało "The Wall" gdy ukazywało się w 1979 roku. Dwupłytowy, liczący 26 utworów, album jest z pewnością jedną z najpełniejszych definicji albumu koncepcyjnego czy, jak kto woli, rockowej opery. Początki płyty sięgają 1977 roku, gdy w czasie jednej z tras, zespół spotkał się z nieprzychylnym przyjęciem swojego kolejnego rockowego spektaklu (na dobre rozkręcała się punkowa rewolucja). Przewrażliwionemu na swoim punkcie Rogerowi Watersowi przyszło do głowy, żeby między sceną a publiką wybudować mur...

"The Wall" opowiada o losach bohatera imieniem Pink (skojarzenia z Watersem - choćby wykonywany zawód popularnego muzyka rockowego, zagmwatana sytuacja rodzinna, problemy w szkole i liczne neurozy - są nieprzypadkowe; choć sam muzyk przyznaje, że to raczej strzępki z biografii Syda Barretta). Ważnym elementem płyty są pełne sarkastycznego poczucia humoru teksty Rogera Watersa (cały zespół był zresztą zakochany w Latającym Cyrku Monty Pythona). Waters utrzymywał także, że literacka warstwa płyty inspirowana jest filmami zajmującymi się doświadczeniem wojennym Brytyjczyków. Płyta jest też niezwykle dopracowana formalnie i stylistycznie, a mimo to wciąż zawiera klasyczne, można rzec, popowe piosenki, które weszły do kanonu - "Another Brick in the Wall pt.2", "Comfortably Numb" czy "Mother".

Jak przystało na ikonę progresywnego rocka, na albumie i koncertach się nie skończyło. "The Wall" stopniowo zaczęło żyć własnym życiem, stało się wielowymiarowym projektem multimedialnym. W 1980 FLoydzi pojechali na trasę promującą "The Wall", w czasie której zrealizowano szalony pomysł Watersa - w czasie koncertu między sceną a widownią powstawała ściana, niszczona pod koniec występu. W 1982 roku ukazał się, wzorowany na płycie, tak samo zresztą zatytułowany fabularno-animowany film Alana Parkera. Wielu odbiorców dopiero połączenie animacji i muzyki uznaje za pełnowartościowe doświadczenie "The Wall".

Autorem rysunkowych części filmu jest Gerald Scarfe. On też stworzył oprawę graficzną płyty i animacje stanowiące ilustrację koncertów "The Wall". Ostatnio ukazała się jego specjalna książka sumująca album, film i sceniczne show, "The Wall. Album. Spektakl. Film".

Do tej pory "The Wall" wykonywano na żywo zaledwie ok. 40 razy. W tym w 1990 roku na cześć rozbieranego muru berlińskiego. Na 2011 rok Waters zaplanował tasiemcowe tournee, poświęcone najbardziej wielowymiarowemu projektowi swojej kariery.

Na potrzeby tegorocznej trasy Scarfe odświeżył choreografię i scenografię występu. Budżet liczącej kilkadziesiąt odcinków trasy koncertowej wynosi 60 mln dolarów. Jak zapowiadają promotorzy trasy, koncert wypełniony jest specjalnymi (rzecz jasna nowocześniejszymi niż w 1980 roku) efektami wideo i świetlnymi oraz motywami na pograniczu teatru i performansu. W 1990 roku, w czasie "The Wall" berlińskiego (później wydanego na płycie) przesłanie było wyjątkowo optymistyczne. Przekaz tegorocznej trasy jest za to mocno pacyfistyczny - w czasie koncertów wyświetlane będą m.in. zdjęcia żołnierzy poległych w czasie wojny w Afganistanie i Iraku.

Łódź, w której Waters zaprezentuje swoje dzieło dwukrotnie może czuć się wyróżniona. A Polacy jeszcze raz udowodnili, że kochają Pink Floyd. Wcale nietanie bilety na koncert rozeszły się na pniu. Dla polskich fanów to zresztą zapewne ostatnia szansa, żeby zobaczyć lidera Pink Floyd w akcji. Jakiś czas temu na swoim forum internetowym zapowiedział, że po tegorocznej trasie koncertowej kończy z graniem na żywo, choć nie z innymi ambitnymi projektami.

Roger Waters "The Wall Live", Łódź, Atlas Arena 18 i 19 kwietnia

Czytaj także

Pink Floyd The Wall. Album-Spektakl-Film

Ostatnia aktualizacja: 28.02.2011 14:58
Niniejsza książka jest opisem pełnej twórczego niepokoju współpracy autora z zespołem Pink Floyd i Rogerem Watersem.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Radiowa msza nad płytą Rogera Watersa - posłuchaj archiwów Polskiego Radia

Ostatnia aktualizacja: 16.04.2011 16:00
Z okazji zbliżających się koncertów basisty i wokalisty Pink Floyd w Polsce (18 i 19.04) prezentujemy poświęconą jemu trójkową audycję z 1992 roku. Z niekłamaną pasją rozmawiają o muzyku Barbara Marcinik i Piotr Kaczkowski.
rozwiń zwiń