X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Kto i dlaczego remiksuje Pendereckiego?

Ostatnia aktualizacja: 07.09.2011 19:40
Jonny Greenwood z Radiohead i guru techno, Aphex Twin przedstawią we Wrocławiu swoje wersje arcydzieł naszego wybitnego kompozytora. Hermetyczne eksperymenty sprzed półwiecza nie po raz pierwszy okazują się fundamentem muzyki z dzisiejszych list przebojów.

9 i 10 września na Europejskim Kongresie Kultury zabrzmią trzy oryginalne kompozycje Krzysztofa Pendereckiego z lat 60. "Ofiarom Hiroszimy – tren” i „Kanon” „Polymorphia”. Od powstania ostatniego z utworów mija właśnie pięćdziesiąt lat. Mimo to, a może właśnie dlatego okazuje się, że stanowi on ważne źródło inspiracji dla współczesnych twórców muzyki elektronicznej oraz rockowej. Otóż gitarzysta Radiohead, Jonny Greenwood skomponował na zamówienie Europejskiego Kongresu Kultury utwór pod znaczącym tytułem „48 Responses to Polymorphia”, a Aphex Twin - zwany przez miłośników inteligentnego techno "współczesnym Mozartem" - przygotował swoisty remiks „Polymorphia Reloaded”.

Otóż brzmieniowe eksperymenty wczesnych utworów Pendereckiego o całe dekady wyprzedzały radykalizm późniejszych twórców noise-rocka, black metalu czy techno. Z tej perspektwy deklaracje Greenwooda i Aphex Twina nabierają wiarygodności. Zwłaszcza, że ten pierwszy wielokrotnie nawiązywał już do wczesnej, "sonorystycznej" muzyki Pendereckiego w swoich własnych próbach symfonicznych (m.in. w ścieżce dźwiękowej do znakomitego filmu "Aż poleje się krew"). Drugi natomiast komponował utwory fortepianowe w stylu klasyka amerykańskiej awangardy Johna Cage'a, a z jednym z jego następców - Philipem Glassa - napisał wspólnie utwór "Icct Hedral", nieprzypadkowo istniejący w dwóch wersjach: elektronicznej oraz kameralnej.

Dziś związki twórców alternatywnej muzyki rozrywkowej z przełomowymi dokonaniami klasyków awangardy coraz rzadziej dziwią, a coraz częściej stają się kluczem do zrozumienia historii muzyki ostatniego półwiecza. Okazuje się na przykład, że nieznośna dla niektórych monotonia techno i niektórych odmian postrocka zakorzeniona jest w dokonaniach tzw. minimalistów, którzy doświadczenia egzotycznej muzyki transowej przenosili do świata amerykańskiej muzyki poważnej już w latach 60. Należał do nich wspominany już Philip Glass oraz Steve Reich, bohater tegorocznej edycji festiwalu Sacrum Profanum. Co ciekawe, wśród twórców, którzy w Krakowie złożą hołd obchodzącemu 75. urodziny "pradziadkowi techno" znajdzie się nie kto inny, jak... Aphex Twin oraz Johnny Greenwood (która wykona jego gitarowy utwór "Electric Counterpoint").

Zmarły przed czterema laty Karlheinz Stockhausen powiedział swego czasu, że świat potrzebuje kilkuset lat by zrozumieć jego muzykę. Wygląda na to, że Reichowi i Pendereckiemu wystarczyło zaledwie pół wieku. Co ciekawe, ten ostatni przeszedł tymczasem na dosyć konserwatywne, neoromantyczne pozycje, twierdząc, że awangarda zdradziła muzykę. Czyżby się pomylił?...

Czytaj także

Prawdziwa Pasja (nie tylko Pendereckiego)

Ostatnia aktualizacja: 23.04.2011 00:00
Pół wieku od powstania "Pasja Łukaszowa" Krzysztofa Pendereckiego wciąż może szokować. Ale nawet polskiemu awangardziście nie śniło się łączenie tematyki pasyjnej z capoeirą czy buddyjskmi rytuałami...
rozwiń zwiń
Czytaj także

Muzyczne potwory Europejskiego Kongresu Kultury

Ostatnia aktualizacja: 07.09.2011 14:30
Dziś koncertem brytyjskiej grupy Zun Zun Egui rozpocznie się festiwal "Scary monsters (and super creeps)", impreza, która towarzyszy Europejskiemu Kongresowi Kultury.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Trójka na Europejskim Kongresie Kultury!

Ostatnia aktualizacja: 07.09.2011 19:40
EKK to, bez wątpienia, najważniejszy punkt "Programu kulturalnego polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej". Nasi dziennikarze wybierają się do Wrocławia, by relacjonować przebieg Kongresu.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Sztuka słuchania we Wrocławiu

Ostatnia aktualizacja: 07.09.2011 03:00
Gościem Europejskiego Kongresu Kultury będzie Brian Eno. Nie zagra on jednak koncertu, lecz przedstawi instalację "Future Perfect". Największe muzyczne rewolucje nie dotyczą bowiem sposobów wytwarzania dźwięków, lecz sposobów ich słuchania.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Dwójka na Europejskim Kongresie Kultury!

Ostatnia aktualizacja: 08.09.2011 13:52
Od 8 do 11 września odbędzie się we Wrocławiu jedno z najważniejszych wydarzeń Krajowego Programu Kulturalnego Polskiej Prezydencji. Dwójka zaprasza na relacje z Kongresu i rozmowy z jego uczestnikami.
rozwiń zwiń