X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Wszystkie rewolucje Nosowskiej

Ostatnia aktualizacja: 21.09.2011 16:00
W latach 90. artystka niemal samodzielnie wprowadziła nowoczesną elektronikę do głównego nurtu muzyki polskiej. Czy "8" okaże się równie rewolucyjna? Przekonamy się już dziś.

- Ty masz to, co ja chciał- // bym mieć gdybym kilka lat mniej miał // I tylko chcę Cię ostrzec:// Nie wyważaj drzwi otwartych na oścież -  słowami piosenki "Lewe Lewe Loff" Kazik Staszewski wyznawał w 1994 roku artystyczną miłość do Katarzyny Nosowskiej. Wokalistka Hey była wtedy pokoleniową ikoną, żywym symbolem odrodzenia rockowego brzmienia oraz wrażliwości na polskim gruncie.

Po latach Kazik zdradził jednak, że nie przepadał za ówczesnymi tekstami Nosowskiej; zachwyciła go dopiero liryka solowych płyt artystki.  Zresztą Nosowską-autorką zachwycali się w połowie lat 90. niemal wszyscy. Oryginalnością jej skojarzeń, dosadnością języka ("I jutro gdy obudzisz się // Poczujesz swą w nocniku dłoń"). otwartością neurotycznych wyznań ("Ty i ja – ofiary // przedwcześnie odciętej pępowiny") i wyjątkowo trafnymi oraz wywrotowymi ujęciami tematyki "kobiecej" ("Znam kobiety tak łaknące // czułości że pozwalają // napełniać się nasieniem // byle komu byle gdzie"). Niektóre fragmenty debiutanckiej płyty Nosowskiej "puk.puk" weszło zresztą na dobre do mowy potocznej.

Powszechna fascynacja literackim dorobkiem Nosowskiej sprawia niestety, że rzadko pamięta się o wadze dokonanych przez nią muzycznych rewolucji. W 1996 niepokorna polska młodzież wciąż słuchała grunge'u i pogardzała nową elektroniką, która kojarzyła jej się jeszcze raczej ze Scooterem niż z Massive Attack.

W tym kontekście wydanie przez wokalistkę Hey albumu "puk.puk" było dowodem nie lada odwagi. A fakt, że płyta pokryła się złotem - przypieczętowaniem elektronicznej rewolucji na polskim rynku muzyki pop. Zwłaszcza, że "puk.puk" było propozycją niełatwą, zarówno w podszytej głęboką neurozą warstwie literackiej, jak też w wymiarze muzycznym. Piotr Banach - kompozytor i producent niemal całego materiału - nadal mrocznemu trip hopowi à la Tricky bardzo osobisty rys.

Druga solowa płyta Nosowskiej pojawiła się w 1998 roku. Tym razem odpowiedzialność za muzyczną zawartość albumu artystka powierzyła wschodzącej gwieździe polskiej sceny klubowej, Andrzejowi Smolikowi. "Milena" wyśmienicie wpisywała się w światowe nurty, wyznaczone przez masowe sukcesy Chemical Brothers czy Apollo 440. Ale też nie odznaczała się oryginalnością "puk/puk" i nie powtórzyła komercyjnego sukcesu debiutu. Na przykład promujący album singiel "Zoil" - w którym Nosowska i Kazik nie oszczędzają magnatów ówczesnej krytyki muzycznej, czyli Roberta Leszczyńskiego i Grzegorza Brzozowicza - aż nadto przywodzi na myśli przeboje Prodigy z "The Fat of The Land"

Na szczęście dojrzewanie Nosowskiej i Smolika postępowało symetrycznie, co zaawocowało na przełomie stuleci płytą "Sushi" - być może najlepszą albumem w dorobku obojga artystów. Produkcje Smolika imponują tu kondensacją i brzmieniowym wymuskaniem, teksty Nosowskiej - lapidarnością oraz ironiczną dosadnością.

Nic dziwnego, że po "Sushi" artystka zamilkła na dobrych siedem lat, by powrócić utrzymaną w zupełnie innej stylistyce płytą "UniSexBlues". W 2007 roku Nosowska jest już bardziej klasykiem niż wschodzącą gwiazdą i ma świadomość, że na horyzoncie pojawiło się zupełnie nowe pokolenie. Nie przez przypadek okładkę albumu przygotował Macio Moretii z Mitch&Mitch (także odtwórca epizodu w teledysku do singla "Era retuszera"), a nowe brzmienie wykreował Marcin Macuk z Pogodno, dziś jeden z najbardziej cenionych polskich producentów rockowych.

Elektroniczno-gitarowy koktajl zaowocował brzmieniem chwytliwym i prototypowym dla polskiego indie popu. Bo czyż podobne rozwiązania nie przyniosły spektakularnego sukcesu "Grandzie" Moniki Brodki z 2011 roku?

"Sushi" nie sprzedawało się aż tak dobrze, ale już bardziej akustyczna i kameralna, choć także wyprodukowana przez Macuka, "Osiecka" (2008) pokryła się podwójną platyną.

Jak będzie "Ósemka"? I czy czterdziestoletnia Nosowska będzie miała komu przekazać pałeczkę w pokoleniowej sztafecie, jak uczynił to Kazik Staszewski w 1994 roku? Na razie znamy 6 piosenek udostępnionych przez artystkę na jej profilu myspace.

Czytaj także

Narodziny Kasi Nosowskiej

Ostatnia aktualizacja: 30.08.2011 07:00
Z okazji 40. urodzin wokalistki Heya przypominamy historię płyty, od której zaczęła się jej wielka muzyczna kariera.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Debiut pierwszego producenta RP

Ostatnia aktualizacja: 20.06.2011 14:00
- Bałem się linczu środowiskowego, ale też byłem dumny - tak swój debiutancki album w trójkowej "Historii pewnej płyty" wspomina Andrzej Smolik.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Nosowska "8"

Ostatnia aktualizacja: 05.09.2011 15:28
Piąta autorska płyta Nosowskiej powstawała przez ostatnich kilka miesięcy. Artystka postawiła na sprawdzonych współpracowników.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Nosowska ujawnia okładkę swojej nowej płyty

Ostatnia aktualizacja: 09.09.2011 10:15
Jej autorem jest Macio Moretti odpowiedzialny za oprawę graficzną wcześniejszych wydawnictw artystki.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Kulturysta - Katarzyna Nosowska

Ostatnia aktualizacja: 10.09.2011 08:00
Wokalistka, muzyk, autorka tekstów. Od początku artystycznej drogi związana z grupą Hey. Nie ma współcześnie na polskiej scenie "artystki słowa", która może z nią konkurować. W pisaniu Nosowska osiągnęła mistrzostwo, czego dowodem jest także nadchodząca 23.09 solowa płyta "8". Nosowska jest tylko jedna!
rozwiń zwiń
Czytaj także

Nosowska: Czekam na werdykt fanów

Ostatnia aktualizacja: 19.09.2011 12:01
Już w piątek ukaże się piąta solowa płyta wokalistki Hey. O swoim samopoczuciu związanym z premierą artystka opowiedziała w Trójce.
rozwiń zwiń