X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Ken Vandermark

Ostatnia aktualizacja: 26.10.2009 12:42
Guru jazzowej awangardy powrócił do Krakowa ze swoim bezprecedensowym projektem "Resonance".
Audio
W 1999 roku Ken Vandermark otrzymał elitarne Stypendium McArthura, zwane często po prostu "nagrodą dla geniuszy". Określenie absolutnie na miejscu, jeśli mowa o amerykańskim saksofoniście. Vandermark jest bowiem nie tylko jednym z najwybitniejszych i najbardziej oryginalnych improwizatorów naszych czasów, lecz także znakomitym kompozytorem. Jego fenomen polega przede wszystkim na wyjątkowo syntetycznym połączeniu dwóch pozornie sprzecznych żywiołów: intuicji oraz rozumu. Wyrafinowane i precyzyjnie zaplanowane, acz otwarte kompozycje Vandermarka stanowią w istocie gościnne progi dla zaprzyjaźnionych z nim improwizatorów.

Co ciekawe, guru amerykańskiej awangardy jazzowej w sposób szczególny związał się z Polską. Przełomową rolę odegrały tu "3 piątki". Otóż przed 5 laty formacja Vandermark 5 zagrała cykl 5 koncertów w Krakowskim klubie "Alchemia", które trafiły potem na kultowy już 12-płytowy album pod tym samym tytułem. Dwa lata później saksofonista zawitał do Krakowa ponownie z nowatorskim projektem "Resonance". Na przestrzeni tygodnia wypełnionego otwartymi próbami, jam-sessions i koncertami 10 znakomitych improwizatorów z USA, Skandynawii oraz Europy Wschodniej realizowało przygotowane specjalnie na tę okazję partytury mistrza. Klub "Alchemia" postanowił powtórzyć niezwykłe przedsięwzięcie w październiku tego roku, zapowiadając jednocześnie rychłe wydanie nagrań z poprzedniej edycji "Resonance".

Z tej okazji Tomasz Gregorczyk i Janusz Jabłoński rozmawiali z uczestnikami pierwszej odsłony imprezy:

Ken Vandermark opowiadał o specyfice swojej metody pracy oraz twórczym napięciem pomiędzy kompozytorem i improwizatorami.


Saksofonista Mikołaj Trzaska - jedyny polski przyczółek na "Resonance" - podjął próbę wyjaśnienia fenomenu Vandermarka oraz specyfiki narodowych scen jazzowych.

Amerykański puzonista Steve Swell wskazał na zaskakujące związki łączące współczesną awangardę jazzową z tradycyjnym Dixielandem z początków minionego stulecia.